Z??r hoog verbruik zonder belasting in file?

allcazar

Hoort erbij
4 mrt 2012
55
1
8
Hallo,

Ik merk al een paar dagen iets vreemds. In de eerste tien minuten van een rit, gaat de motor vaak onnodig "in de toeren", meestal bij stilstand van de wagen. De motor maakt dan 1.400 toeren, dat valt nog mee, maar... de verbruiksindicator gaat naar het maximum.

Deze avond had ik redelijk wat file en het viel me enorm op. Zo erg zelfs dat ik het maar eens op foto zette:

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.


De hoge verbruiksbalken zijn dus opgetekend bij stilstand in file, pook in de stand D, driveselector op Eco.

Ik geloof echt niet dat de motor werkelijk 30 liter en meer verstookt bij 1.400 toeren, maar het doet geen goed aan mijn gemiddeld verbruik. Trouwens de andere balkjes (10 liter en meer) zijn allemaal van tijdens de file. Batterij was zo goed als vol bij het vertrek, een paar minuten eerder.

Iemand een idee wat er aan de hand is?
 

Termin8r

Actief
12 apr 2011
249
3
0
allcazar zei:
Iemand een idee wat er aan de hand is?
Ik heb wel een idee. Zet de eerste vijf of tien minuten van de rit eens de klimaatbeheersing uit. Je zult dan zien dat de motor na een paar minuten in de file al afslaat. Mijn indruk is dan dat de motor de eerste minuten alleen maar zoveel toeren maakt om de verwarming op gang te brengen.
 

allcazar

Hoort erbij
4 mrt 2012
55
1
8
Buiten nauwelijks 10 graden en ik had de indruk dat de wagen zijn best moest doen om de temperatuur op 22 graden te houden. Dat zou zeker kunnen.

Nu, dat verklaart niet echt waarom de meter direct naar 30 liter gaat, terwijl de motor eigenlijk niet echt hoge toeren maakt.
 

ctlexus

Hoort erbij
28 sep 2011
56
0
0
Wel vreemd hoor, ik bespaar juist flink op mijn verbruik door af en toe wat file te kunnen pakken. Alleen bij echt lange files slaat de motor weer aan en gaat gebruik achteruit
 

Bacchus

Nieuw hier
19 feb 2012
24
0
0
De CT probeert in het begin zo snel mogelijk de ICE warm te krijgen, door hem te laten draaien. Dat kost brandstof, maakt niet uit hoeveel in het volgende sommetje. Als je stilstaat, leg je geen afstand af, 0 km dus. Hierzie de volgende berekening: 50 ml verbruikte brandstof gedeeld door 0 afgelegde km is oneindig liters per 100 kilometer of 0 kilometers per liter.
Na een paar minuten is de ICE trouwens warm en slaat ie gewoon af, nu, 's zomers is dat zelfs al vrij vlot.
 

NanMac

Hoort erbij
3 mei 2011
35
0
0
@Bacchus Wat is een ICE?

Wordt z'n beetje gestoord van het hoge gebruik we staan hier tot snelweg dagelijks in de file. Begrijp ik nu goed dat wil je acceptabel verbruik hebben dat je in de winter beter met poolkleding in de auto kan gaan zitten met verwarming uit?
 

Termin8r

Actief
12 apr 2011
249
3
0
NanMac zei:
Wat is een ICE?
Internal Combustion Engine - de verbrandingsmotor dus.

NanMac zei:
Wordt z'n beetje gestoord van het hoge gebruik we staan hier tot snelweg dagelijks in de file. Begrijp ik nu goed dat wil je acceptabel verbruik hebben dat je in de winter beter met poolkleding in de auto kan gaan zitten met verwarming uit?
Zeg maar wat je wilt: meteen het interieur warm laten worden? Dan zul je bij elke auto, of het nou een hybride is of niet, de verbrandingsmotor moeten laten draaien. Daar komt die warmte namelijk vandaan. Zoals je merkt kost dat sloten brandstof, vooral als je stilstaat.
Of wil je liever dat de (koude) motor eerder afslaat als je in de file staat? Dan kun je maar beter de verwarming even uitzetten, totdat de verbrandingsmotor warm is. En hij wordt niet warm als-ie uitstaat. Maar dat heb je dus met elke auto, hybride of niet.
 

fverhoef

Nieuw hier
30 jul 2012
12
0
0
Termin8r zei:
Zeg maar wat je wilt: meteen het interieur warm laten worden? Dan zul je bij elke auto, of het nou een hybride is of niet, de verbrandingsmotor moeten laten draaien. Daar komt die warmte namelijk vandaan. Zoals je merkt kost dat sloten brandstof, vooral als je stilstaat.

Alleen bij niet hybride auto merk je het verbruik niet op, omdat de motor toch wel draait. Bij een hybride valte het daardoor juist op

Ik kijk zelf trouwens nooit meer naar die verbruiksgrafieken, omdat die een erg vertekend beeld kunnen geven. Het gaat immers om het verbruik per minuut. Dus als je in de file staat en de motor staat aan en verbrand een druppel benzine, dan is je verbruik relatief gezien gigantisch hoog. Met die druppel benzine kom je namelijk geen meter vooruit. Maar die druppel heeft op je algehele verbruik weinig invloed. Ze hadden beter die grafieken kunnen maken gebaseerd op afgelegde afstand. Dus misschien per km.

Hube zei:
Hoeveel KM haal je uit een tank?

Ik rijd eigenlijk door tot het brandstoflichtje aanspringt en dan dan wacht ik nog tot ik een goed moment heb gevonden. In de praktijk komt het erop neer dat ik zo'n 33/34 liter tank. Daarmee rijd ik vaak tussen de 550 en 600 km. Het moet wel gezegd worden dat ik vaak kortere ritten doe (30 minuten of minder).
 

Termin8r

Actief
12 apr 2011
249
3
0
Hube zei:
Hoeveel KM haal je uit een tank?
Als ik een beetje m'n best doe - voornamelijk door het streven naar behoud van kinetische energie en de snelweg te mijden als de pest - kan ik 1.000 km uit een tank halen.

You mileage may vary.
 

ct200

Nieuw hier
10 okt 2012
11
0
0
Andere merken lossen dit op door een verbruik per UUR te geven ipv Kilometer...
Persoolijk vind ik dat lexus dit hier ook had moeten doen want de balkjes van 30L geven een vertekend beeld want op 5 minuten stilstaan met draaiende motor heb je natuurlijk geen 30L brandstof verbruikt.
groeten.
Bert.
 

fverhoef

Nieuw hier
30 jul 2012
12
0
0
Daarom kijk ik nooit meer naar die balkjes. Ik kijk alleen nog naar mijn gemiddeld verbruik per tank, die ik op het dashboard kan zien.
 

Robbert

Actief
25 apr 2011
299
1
0
Op de weg naar Oostenrijk, regelmatig file, maar ook stukken met 160/170 km/uur op de teller.
Verbruik volgens de boordcomputer 1 op 13,9!!!!
Wie heeft een dergelijk verbruik wel eens meegemaakt??

Robbert-Jan
 

Termin8r

Actief
12 apr 2011
249
3
0
Robbert zei:
Verbruik volgens de boordcomputer 1 op 13,9!!!!
Wie heeft een dergelijk verbruik wel eens meegemaakt??

Heb je veel en hard geremd? Wat was de buitentemperatuur? Heb je je bandendruk gecontroleerd? Wat was de belading? Koffer op 't dak?
 

Niels_D

Heel actief
27 mrt 2012
860
10
18
Is dit niet gewoon een verkeerde interpretatie van de verbruiksberekening?

Verbruik [l/100km] = brandstofverbruik [l] / (afstand [km] / 100 [km])

In de file verbruik je brandstof, ook als je stilstaat, dus bijvoorbeeld:

brandstofverbruik [l] / ("weinig kilometers" [km] / 100 [km]) = "hoog verbruik"
 

Robbert

Actief
25 apr 2011
299
1
0
Termin8r zei:
Robbert zei:
Verbruik volgens de boordcomputer 1 op 13,9!!!!
Wie heeft een dergelijk verbruik wel eens meegemaakt??

Heb je veel en hard geremd? Wat was de buitentemperatuur? Heb je je bandendruk gecontroleerd? Wat was de belading? Koffer op 't dak?

Normaal geremd, zoals je dat op de autobahn doet. Buitentemperatuur was circa 5 graden. Bandenspanning was OK, net in de beurt geweest. Belading: 4 volwassenen met bagage. Geen dakkoffer.
Deze rit al eens eerder gedaan, maar nooit zo'n verbruik gehad.

Robbert-Jan
 

Lexus4all

Actief
15 feb 2011
111
1
0
Tsja toch wel erg hoog Zeker als je de rit vaker hebt gemaakt. Het hoogste verbruik 1:14, heb ik gehad over een langere periode (ongeveer 3 weken) toen het buiten -20 graden was. En een keer zomers op de Duitse autobahn, maar dat werd gecompenseerd door de bergjes in Itali?. En jij gaf aan berkjes in Oostenrijk te hebben gehad.

Maar op zich 4 man met 170 km/u ..... ja dan is 1:13,9 best goed. Die paar km file compenseert dat niet meer :)
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Verbruik volgens de boordcomputer 1 op 13,9
Ik zag dat je in het verbruikstopic van CT normaal gesproken iets hebt van 1:17.

'Winterse' omstandigheden, volle belading, hoge snelheid, accu's die bij kou flink minder capaciteit leveren, 'vluchtige' benzine (aangepast op kou door fabrikanten), kachel aan, etc. Komt op mij ook niet over als uitzonderlijk verbruik.

Dat wil je beslist niet overdoen in die van mij :p
 

PeterA

Actief
25 jan 2012
175
76
28
Ik ben op 28 december teruggekomen uit Oostenrijk, en heb ca. 180 km voor de thuisbestemming nog een keer langs de Duitse Autobahn bijgetankt. Het verbruik volgens de boordcomputer was tot aan het bijtanken ca. 1:15,5. Vanaf het tanken (dagteller op nul gezet) tot thuis werd het 1:16,3. Drie personen met bagage, geen dakkoffer, bandenspanning 2,4 rondom (17"), temperatuur ca. 7-8 graden (als ik me goed herinner), snelheid tussen de 130 en 150 waar mogelijk, en een enkele uitschieter naar 160.