Z??r hoog verbruik zonder belasting in file?

allcazar

Hoort erbij
4 mrt 2012
55
1
8
Hallo,

Ik merk al een paar dagen iets vreemds. In de eerste tien minuten van een rit, gaat de motor vaak onnodig "in de toeren", meestal bij stilstand van de wagen. De motor maakt dan 1.400 toeren, dat valt nog mee, maar... de verbruiksindicator gaat naar het maximum.

Deze avond had ik redelijk wat file en het viel me enorm op. Zo erg zelfs dat ik het maar eens op foto zette:

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.


De hoge verbruiksbalken zijn dus opgetekend bij stilstand in file, pook in de stand D, driveselector op Eco.

Ik geloof echt niet dat de motor werkelijk 30 liter en meer verstookt bij 1.400 toeren, maar het doet geen goed aan mijn gemiddeld verbruik. Trouwens de andere balkjes (10 liter en meer) zijn allemaal van tijdens de file. Batterij was zo goed als vol bij het vertrek, een paar minuten eerder.

Iemand een idee wat er aan de hand is?
 

Termin8r

Actief
12 apr 2011
249
3
0
PeterA zei:
Ik ben op 28 december teruggekomen uit Oostenrijk, en heb ca. 180 km voor de thuisbestemming nog een keer langs de Duitse Autobahn bijgetankt. Het verbruik volgens de boordcomputer was tot aan het bijtanken ca. 1:15,5. Vanaf het tanken (dagteller op nul gezet) tot thuis werd het 1:16,3. Drie personen met bagage, geen dakkoffer, bandenspanning 2,4 rondom (17"), temperatuur ca. 7-8 graden (als ik me goed herinner), snelheid tussen de 130 en 150 waar mogelijk, en een enkele uitschieter naar 160.

Dit is bijna precies mijn ervaring met een flinke rit (1000 km) op de Duitse Autobahn, met zulke snelheden.

Maar vergeet niet: bij hogere snelheden gaat de luchtweerstand steeds sterker tegenwerken en bij elke auto neemt het verbruik met hogere snelheden dus exponentieel toe. Als je met een CT constant 160-170 rijdt moet je niet verwachten 'zuinig' te rijden. Als je zuiniger wilt rijden kun je beter wat langzamer gaan. Kom je vijf of tien minuten later op je bestemming aan, maar anderzijds mag je wel iets langer van het interieur van de CT genieten.