Even voorstel en zoektocht naar gs of is

Belso

Nieuw hier
20 mrt 2020
3
0
0
Goedemorgen, na een aantal jaren tevreden in een Mercedes cklasse estate te rijden is het tijd voor wat anders. Mijn monteur raad me aan om eens voor een Lexus te kijken ivm betrouwbaarheid. Ik ga vandaag rijden met een gs300 maar twijfel ook nogwel over de kleinere IS wat is raadzaam?
aantal km per jaar ca 15K. Een ander iets waar ik nog niet over uit ben is om een gs op gas te zetten. Maar hier zie ik erg weinig reviews van? Wie kan me informeren met ervaringen?

alvast bedankt voor de input.

mvg Belso
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
666
584
93
Een GS en een IS zijn twee verschillende auto's die zowel in afmetingen, prestaties en luxe verschillen. Anders gezegd: het is een appel en peren vergelijking. Beide hebben hun aantrekkelijke kanten, maar ze vormen niet direct een alternatief voor elkaar.

In feite geldt dat ook voor de vergelijking van een GS met een Mercedes C klasse estate. Twee verschillende werelden en wat de een aan eigenschappen op prijs stelt, zal mogelijk bij een ander niet voldoen.

Een (hybride) GS geschikt maken voor het gebruik van LPG lijkt me een ingewikkelde klus. Het uiterst vernuftige brein dat het ingewikkelde samenspel tussen verbrandingsmotor en electromotor continu aanpast aan rijsnelheid, ladingstoestand en vermogensvraag werkt bij rijden op benzine erg goed, maar het is zeer de vraag of de gastoevoer zodanig is te regelen dat een bevredigend bedrijf mogelijk wordt. Bij 15 km per jaar zou ik er niet over denken. Bovendien, waar moet die gastank heen bij een hybride?

En zoals al door Frank2B werd gezegd: de GS 450h is de meest aantrekkelijke variant als die binnen het budget valt. Mijn advies is: maak een proefrit in de diverse typen en uitvoeringen en ga pas daarna op zoek om er een te kopen. Een Lexus gaat lang mee en het loont om de tijd te nemen om juist voor jouw omstandigheden het meest geschikte exemplaar te vinden. Als de auto daarnaast ook niet zilvergrijs, wit of zwart moet zijn en de bekleding niet zwart, kan dat zoeken enige tijd duren :)
 

Darkmatter

Actief
18 nov 2017
306
249
43
Ik heb een IS gehad en de GS is toch echt wel een klasse hoger. De IS is meer gericht op sportief rijden en een GS op comfort maar desondanks rijdt een GS 450h van een IS weg alsof hij stilstaat. Een GS 300 is nauwelijks zuiniger dan een 450, het scheelt namelijk niet zoveel in gewicht dus de kleinere motor moet harder werken. Je levert dus prestaties in zonder er eigenlijk iets voor terug te krijgen. Met een GS 450h kun je 100 km/u rijden terwijl de motor maar 1200 toeren maakt dus dan hoor je bijna niets maar als je het gas dan toch een keer wat dieper intrapt klinkt een V6 een heel stuk lekkerder dan een vierpitter. :p

De stoelen van de GS zijn ook een stuk comfortabeler: in de IS voel je echt dat je in een auto zit, de GS voelt aan als een luxueuze sofa. Tot slot vind ik de bagageruimte van de GS een stuk praktischer. Op papier hebben de IS en GS ongeveer evenveel bagageruimte maar in de IS is hij erg onhandig van vorm. Dit laatste geldt overigen alleen voor de GS gen4, de gen3 (t/m BJ 2012) heeft door een andere plaatsing van het hybride accupakket een veel kleinere kofferbak.

Kort samengevat: ik zou zelf zonder enige aarzeling voor de GS 450h gaan, je krijgt gewoon veel meer auto voor je geld.

Jarno
 
  • Leuk
Waarderingen: Arbitrator

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
950
496
63
Geen GS450h kopen, zodra je er aan gewend bent ben je ook gelijk hooked. Die dingen worden niet meer geproduceerd, dus dat betekent een gigantisch opvolgprobleem.
 

LEX(D)US

Actief
20 sep 2019
155
121
43
En dan maar hopen dat de uitstoot gunstig genoeg is om door de importeur naar Nederland te halen en "betaalbaar" te zijn.
 
13 jun 2019
177
53
28
Natuurlijk zit ik nog steeds in de wittebroodsweken met mijn IS. Heb ook nog nooit fysiek contact gehad met een GS 450h (moet ik misschien ook niet doen). Dus ik heb een compleet vertekend beeld. Toch wil ik hier wel even kwijt dat ik een IS kwa uiterlijk mooier vind. Minder zware kont vooral. En ja, 1 op 16 of 1 op 11 is natuurlijk ook wel een verschil, zo niet voor je eigen portemonnee, dan toch wel voor onze Umwelt.
 

Darkmatter

Actief
18 nov 2017
306
249
43
De IS heeft inderdaad een strakkere styling en de GS is meer een zakensedan. Overigens rijd ik met mijn GS veel stad- en fileverkeer en nog kom ik op 1:13, op de snelweg met 100 km/u wordt dat makkelijk 1:16 tot 1:18.

Jarno
 

Belso

Nieuw hier
20 mrt 2020
3
0
0
Allen bedankt voor de input en de uitvoerige antwoorden. ik ga me maar eens rustig ori?nteren en proefrijden.
ik bedoelde een ? gewone? gs300 op gas zetten maar het alternatief een 450h is ook aantrekkelijk.. alleen die kofferruimte..