Ledenbestand Lexusforum

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
674
594
93
Na een jaar lidmaatschap (en na in het verleden lid te zijn geweest van andere merkgebonden fora) is me op dit forum iets opgevallen dat anders is dan bij de meeste andere fora.

Bij veel andere fora zie je dat de meeste leden die enigerlei vorm van activiteit vertonen mensen zijn die min of meer recent in een relatief nieuwe "leasebak" zijn beland via hun werkgever, danwel particulieren die de auto of nieuw hebben aangeschaft of na enkele jaren in nog redelijk nieuwe staat van een ander hebben overgenomen of via een garagebedrijf hebben gekocht. Gemeenschappelijk hebben ze dat het relatief nieuwe auto's betreft, die zelden meer dan 6 jaar oud zijn en vaak aanzienlijk jonger.

Op dit forum krijg ik de indruk dat de situatie geheel anders is. Uiteraard zijn er enkelen die een auto nieuw of na een betrekkelijk kort aantal dienstjaren hebben verworven, maar in de meeste gevallen gaat het om bezitters die de auto pas op "gevorderde leeftijd" in hun bezit kregen - en met die "gevorderde leeftijd" bedoel ik dan de leeftijd van de auto, hoewel voor mij en mijn auto die omschrijving op beide van toepassing is. Een van de verklaringen kan zijn dat een nieuwe Lexus voor de meesten van ons financieel niet haalbaar is - maar dat verklaart niet het grote aantal "liefhebbers" dat met een in aantal jaren "oude" auto rijdt en daaraan soms ook zeer uitgebreide veranderingen aanbrengt.

Het verschil leidt naar mijn gevoel tot een andere sfeer dan op veel andere auto- en merkgebondenfora: vriendschappelijker, minder gericht op "kijk ik eens een nieuw blingbling model hebben" en vaak met een grote interesse om een al wat ouder exemplaar in goede staat te houden, al of niet door soms verregaande zelfwerkzaamheid. Iets anders dat daarmee samenhangt naar mijn oordeel is de grotere spreiding in de leeftijd van de berijders, bij veel fora ligt die tussen zeg 20 en 35 jaar. Mijn inschatting is dat het hier een veel meer gevarieerde groep betreft van zowel relatief jongeren als ook een aantal "oldtimers".

Bestaat er enig inzicht in de leeftijdsopbouw van de forumdeelnemers en de leeftijd van de bij de deelnemers behorende auto's?
 

robtp09

Heel actief
4 mei 2020
558
1
354
63
Kom je achter door een poll op te zetten, ik weet niet of dit forum die mogelijkheid biedt, het Toyota hybride forum "waar ik vandaan kom" kent die optie wel. Daar is een knop "peiling aanmaken", hier zo snel nog niet gezien.
 

Darkmatter

Actief
18 nov 2017
306
249
43
Ik denk dat er verschillende oorzaken voor zijn. Ten eerste is de kans dat een auto een gevorderde leeftijd haalt zonder kuren te gaan vertonen bij een Lexus groter dan bij een hoop andere merken. Dat zorgt er op zijn beurt weer voor dat er meer mensen zullen zijn die zonder aarzeling een ouder exemplaar zullen kopen en daar lang in blijven rijden.

Het zit ook een beetje in de filosofie van het merk. Lexus gaat niet voor de meeste PK's, de hoogste snelheid of de heftigste acceleratie maar kiest een wat bedachtzamere aanpak om ervoor te zorgen dat alles gewoon klopt en dat zie je dan denk ik ook weer terug in de client?le. Tenzij natuurlijk iemand dhr. Toyoda tegen het zere been schopt, dan krijg je opeens de LFA die door Jeremy Clarkson wordt uitgeroepen tot "best car I've ever driven".

TL;DR: Lexus maakt gewoon goede auto's die gekocht worden door verstandige, beschaafde mensen. ;):)

Jarno
 

BlueyCT200

Hoort erbij
15 jul 2019
62
15
8
Wat grappig! Want herken het wel enigszins. Hiervoor bestuurde ik een Fiat...

En ook lid van een liefhebbers forum. Daar ging het vooral over hoe je de auto best kon upgraden zo goedkoop mogelijk en welke uitlaat het hardste geluid maakte. Ook topics vol met tips en tricks over het schoonmaken en poetsen van jouw bolide. Waar je zoveel bloed, zweet en tranen in had om het zo perfect mogelijk te maken.

In de discussies zat veel meer passie en emotie dan wat je hier terugvind. Ook vaak meetings met elkaar en andere bijeenkomsten. De Fiat was hun kind, waar ze goed voor zorgden. Zelf, niet door een luxe dealer met Red Carpet.

Het past zoals Darkmatter ook zegt iets meer bij het karakter van een Lexus. In alle rust en comfort van A naar B. Daarin zit de passie en emotie van de Lexus rijder denk ik. Daar hoort geen protserige uitlaat of sportief (lees: keihard) afgesteld onderstel bij. En dat vertaald zich in doorgaans vlakkere en drogere discussies en topics. De gebruikers zitten ?anders? in elkaar. Die zoeken iets anders.
 
  • Leuk
Waarderingen: Erjee

LEX(D)US

Actief
20 sep 2019
157
134
43
Het gaat naar mijn idee bij Lexus rijders voor het grootste deel echt om liefhebbers van dit merk en van auto's in het algemeen. Een Lexus kies je echt omdat je overtuigd bent van de kwaliteit en dan hopelijk ook omdat je 'm mooi vindt.
Je durft af te wijken van de grote massa of je wilt daar juist niet in mee lopen. Wat dat betreft zou ik bv ook een Alfa rijder kunnen zijn.
De keuze bij lease is bij een hoop bedrijven beperkt , alleen de CT200 heeft hier nog redelijk in kunnen scoren.
Er zitten in dit forum denk ik heel weinig mensen die een Lexus moesten kiezen van hun baas....

Maar stiekem vinden we het misschien best wel prima dat Lexus zo exclusief blijft.:giggle:
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n en BlueyCT200

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
Bij veel fora zie je ook dat mensen lid worden omdat hun pride and joy kuren vertoont. Opeens torenhoog olieverbruik, rammelende kettingen, elektronica die de geest geeft, dat soort ellende. Die droevenis zie je dan op het forum veel gemeld worden, meestal aangekondigd met een wanhopig 'Help!' in de topictitel.
Uiteraard, ook bij Lexus kan er wel eens een oliepomp naar de vaantjes gaan, of een hybride accu instorten. Maar dat is een (soms dure) uitzondering. Als dat eens gebeurt, dan is dat ook meteen groot nieuws.
De meeste Lexus-eigenaren rijden tamelijk onbezorgd een leuke, bijzondere, betrouwbare wagen, zorgen dat-ie zijn onderhoud krijgt en houden van een eindje sturen. Welkom in the family!

Owh ja, die Fiat tuners: hier in de omgeving zitten ook een stel van die grapjurken .... :p
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
813
1
410
63
Toen ik 6 jaar geleden mijn eerste kocht, was menig reactie naar mij toe: “hoe lang tot de volgende?”. Na 2 jaar was ik meestal uitgekeken op een auto en na 4, hooguit 5 jaar kwam er een andere auto. Nu? Ik begin me zo nu en dan eens zorgen te maken wat ik zou moeten doen als deze IS onverhoopt total loss gereden wordt, of gestolen? Waar vind ik nog zo’n fijne auto? Ik draai me nog steeds om als ik dat ding ergens geparkeerd heb hoor. Ik vind het nog steeds heerlijk om met dat ding een eindje te rijden. Nu? In deze tijd staat ie veel stil en dan verheug ik me op een reden om te kunnen rijden met dat ding. En inmiddels is de reden: “ander staat ie te lang stil, en dat is niet goed :grin:“.

Inmiddels is het een van mijn oudste auto’s ooit in bezit geworden, maar veruit de fijnste.
 

Erjee

Actief
5 feb 2017
373
92
28
Ik herken me helemaal in D34m0n?s reactie.
Ook ik heb menig auto binnen het jaar al vervangen.
Maar weinig zijn langer dan 2 jaar gebleven.
E?ntje was de nieuw bestelde Alfa Romeo 147. Geconfigureerd zoals wij ?m graag wilden.
Vijf en een half jaar hebben we deze gereden. Daarna in een soort van financi?le crisis terecht gekomen en onze twee auto?s ingeruild op 1.
Daarna weer wat gescharreld in Duitsland, Japan en Itali?.
Tenslotte, alweer drie en een half jaar geleden deze toen 6 jaar oude CT gekocht.
En ook ik weet op dit moment niet zo gauw waarom ik deze alweer zou moeten inruilen voor wat anders. Zo goed bevalt ie.
De passie die ik met de Mini?s en Alfa?s had is hier wat minder, lees bedaarder.
Kan met mijn leeftijd te maken hebben.
Maar ook met het karakter dat BluecCT200 beschrijft; kalm en rustig genieten.

:oops::rulez:
 
  • Leuk
Waarderingen: Darkmatter en Arbitrator

Mr Bullet

Hoort erbij
1 sep 2014
76
16
0
Mijn vorige fora (BMW en Ford) kon ik technische vragen droppen maar hier sleutelen eigenlijk alleen de mensen aan de wat oudere auto's dus ik zoek mijn informatie over remmen en dat soort dingen nu maar op Youtube door te zoeken op IS350 bijvoorbeeld. Kom je genoeg tegen. Kom ik een heel eind mee. Bij de Focusclub kon ik altijd ook naar meerdere ritten of meetings. Was toen leuk maar vind ik nu minder boeiend. 1 of 2 keer per jaar zou leuk zijn maar dan niet bij een burgerrestaurant.
 

RobbertGS

Hoort erbij
7 jul 2018
50
7
8
Het past zoals Darkmatter ook zegt iets meer bij het karakter van een Lexus. In alle rust en comfort van A naar B. Daarin zit de passie en emotie van de Lexus rijder denk ik. Daar hoort geen protserige uitlaat of sportief (lees: keihard) afgesteld onderstel bij. En dat vertaald zich in doorgaans vlakkere en drogere discussies en topics. De gebruikers zitten ?anders? in elkaar. Die zoeken iets anders.

helemaal eens, misschien heeft het ook wel met leeftijd van de eigenaar te maken. Als je niet jong en wild meer bent hoef je ook niet altijd meer iets te bewijzen. En ga je kwaliteit anders ervaren en waarderen. Ik reed hiervoor (idd, een lease) Skoda Octavia 2.0 TDI. Rijdt prima, best zuinig, best vlot, echt geen slechte auto. Maar toen stapte ik over naar een 10 jaar oudere GS300. En tja, dat is toch anders. Meer rust, meer degelijkheid, meer kwaliteitsgevoel. De Lexus draait op de Duitse Autobahn lagere toerentallen dan de Octavia (diesel) bij dezelfde snelheid. Dikke motor is dus rust aan boord. Heerlijk. En zo'n zes cilinder is voor de liefhebber toch veel mooier dan zo'n 4 cilinder. Niks downsizen, gewoon relatief zuinig met een 3.0 V6 op benzine (altijd boven de 1:10). Sinds mijn overstap naar Lexus zijn mijn vrouw (2018 CT200H) en mijn vader (2018 RX450H F-Sport) ook overgestapt :cupid:
 

FDD1975

Hoort erbij
17 okt 2018
68
40
18
Leuk opgemerkt herken er wel wat in......

Vroeger moest het getuned worden (let wel echt tunen, niet chippen of nog erger plastic fantastic aan de auto), zodat het sneller ging dan standaard. In de meest gekke tijd had ik een 205GTI 10 maanden en kocht er nog een paar bij zodat ik wel altijd vervoer had. 205GTI werd pas echt serieus leuk vanaf 180-200 Pk, had een naamgenoot met 466Pk in het vooronder, werd gewoon een PK wedstrijdje....

Je wordt vervolgens wat ouder, hebt ruimte nodig en moet dan meer gaan betalen voor een wagen. Dus wilde ik iets rijden wat niet op elke straathoek stond dit werd een Jaguar XJR V8, vervolgens had ik de V8 smaak te pakken, dus die weggedaan voor een BMW E39 M5. Merkte toen al dat ik wat rustiger werd, aangaande tunen. Vervolgens komt er een vrouw in je leven en 2 kinderen en na 7 jaar M5 rijden was ik wel toe aan iets nieuws.

Wel trouw aan de V8 gebleven maar de LS460 voldoet meer dan prima als gezinswagen. Kids blij, vrouw blij, ik blij...