Aankondiging

Ineenstorting
Nog geen aankondiging.

E10 brandstof

Ineenstorting
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

E10 brandstof

Je ontkomt er bijna niet meer aan. De nieuwe standaard E10 benzine bij de tankstations. Vooral de (goedkopere) onbemande stations hebben geen keus meer.

Daardoor al weken E10 aan het tanken. Auto rijd er naar mijn idee prima op. Alleen heb ik wel het idee dat ie onrustiger in de toeren zit en vooral nu met de koude dagen, moeite heeft om de auto op gang te krijgen. Veel gebrom en alsof je in een “tweede versnelling” wilt optrekken.

Is dit herkenbaar? Of ligt het aan de koude dagen en niet aan de E10 brandstof? Heb de auto hartje zomer aangeschaft. Dit wordt mijn eerste winter met de CT.

Je zou geen verschil moeten merken tussen Euro 95 en Euro 95 E10. De ontstekingskwaliteit (oktaangetal) nog het kooktraject zijn veranderd. Wat wel veranderd is dat de benzine nu 10 % bioethanol bevat. Bij oudere auto's kan dat tot problemen leiden (week worden van kunststof brandstofslangen), maar bij meer recente auto's, zeg 15 jaar oud of jonger, levert dat meestal geen problemen op. Fabrikanten geven ook precies op welke van de door hen de afgelopen jaren geleverde types niet goed overweg kunnen met Euro 95 E10. Doorgaans gaat het daarbij om wat minder frequent verkochte modellen.

Het wat moeizamer lopen bij lagere temperatuur kan diverse oorzaken hebben. De meest waarschijnlijke reden is het vervuilen van het brandstofinspuitsysteem. Benzine bevat reinigende toevoegingen die dat zouden moeten voorkomen (en dat meestal ook prima doen) maar wanneer een auto veelvuldig korte ritten maakt en daarbij niet altijd voldoende op temperatuur komt, kan het zijn dat er meer vervuiling optreedt dan de benzine kan oplossen. Het eenmalig toevoegen van een "fuel conditioner" aan een volle tank benzine en het vervolgens maken van een langere rit waarbij ook met hogere snelheden wordt gereden, lost meestal het probleem op.

Een andere oorzaak van het probleem kan inwemdige vervuiling van hydraulische klepstoters zijn. Bij een auto met veel km op de teller en niet altijd voldoende onderhoud kan er lakafzetting optreden die de goede werking van de hydraulische klepstoters tegen werkt. Ook hier geldt dat motorolie reinigende toevoegingen bevat die dat zouden moeten voorkomen, maar als bijvoorbeeld de vorige eigenaar wat slordig was met olieverversen kan dat enige storende vervuiling tot gevolg hebben gehad. Ook dit euvel kan meestal worden aangepakt door het eenmalig toevoegen van wat extra reinigingsmiddel.

Een derde mogelijkheid tenslotte is het niet goed werken van de luchttoevoer. Bij veel auto's is dat zo uitgvoerd dat na een koude start de motor de lucht eerst dicht bij de dan opwarmende motor aanzuigt en bij op temperatuur gekomen motor direct van achter de grill de koudere omgevingslucht. Wanneer dat "thermostatische" regelmechanisme om een of andere reden niet goed werkt, kun je inderdaad de door jouw beschreven ervaringen hebben omdat het regelmechanisme voor de optimale brandstof/lucht verhouding die juiste verhouding niet meer onder alle rijomstandigheden kan instellen.

De meest voorkomende reden is echter bij verre vervuiling in het brandstofinspuitsysteem.

Commentaar

Bedankt voor je uitgebreide antwoord!

Ik ga eens kijken voor zo’n fuel conditioner.

Commentaar

Met mijn Prius (zelfde aandrijving als jouw CT200) had ik de laatste paar jaar soms last van een bromgeluid en lichte trilling bij het optrekken. Als ik dan 1 of 2 keer een tank Shell V Power verstookte verdween dat weer. Dat is dus geen onzin. Was goedkoper dan het inlaatspruitstuk laten demonteren en reinigen.

Commentaar

Bedankt voor jullie reacties. Gisteren V Power getankt en vandaag lange rit naar Groningen gemaakt! Ben benieuwd hoe de auto zich gaat gedragen.

Commentaar

Bedankt voor jullie input! Heb afgelopen weken 3x met Shell VPower getankt. En heb het idee dat de motor beter draait. Kan ook tussen mijn oren zitten natuurlijk. Maar hij draait soepeler en met een koude start is ie stiller.

Nu weer aan de E10! Kijken hoe het nu aanvoelt.

Commentaar

Ik heb een CT200h en rij nu na een paar keer tanken 1 op 16 -17 terwijl ik vorig jaar, rond dezelfde periode, 1 op 18-19 reed, lijkt wel of er minder energie in de benzine zit waardoor de milieuwinst van 10 % bio-ethanol te niet gedaan wordt. Verwijst iemand dit naar het rijk der fabelen of heeft iemand hier een verklaring voor, ik houd nauwkeurig de kilometers en tankbeurten bij en zit nu met een vraagtekengezicht. Mijn auto heeft gewoon zijn onderhoudsbeurten gehad.

Commentaar

Meerverbruik is normaal bij E10 omdat de ethanol minder energie bevat: https://vanderworp.org/nl/transport-..._pomp_geleverd
                GS450h President 2008

Commentaar

Werken ...
                X