Verbruik CT

Lexus4all

Actief
15 feb 2011
111
1
0
Goedemiddag allen,

Na alweer 2 weken rond te hebben gereden moet ik zeggen dat de auto prima bevalt. Inmiddels krijg ik van de baas wel te horen dat hij toch niet echt zuinig is. Dit is in ieder geval de reden dat 2 andere CT's maar even zijn gecancelled....

Misschien wordt het nog beter, maar tot nu toe rij ik 1 op 16,8. Dit met een "normale" versnelling ingesteld. En voor mij normaal rij patroon. Woon werk (veel snelweg hele land door) en af en toe wat korte stukjes.

Op de snelweg haal ik 1 : 15 en met een beetje dorpjes rijden (1:23) wordt dit omhoog gehaald naar een gemiddelde van 1:17.

Ik ben benieuwd wat de andere eigenaren aan gemiddeld verbruik hebben.
 

Maistah

Actief
1 feb 2011
472
1
0
Leuk statistiekje hier, gegevens van mn tankpas;

Tot nu toe totaal getankt: 3566liter
Vervangend vervoer: 5%

km stand: 57000

Dus ong 3400 liter voor 57000km is dus 16,76km/l


Mijn auto geeft aan 6,0l/100km totaal gemiddelde. Klopt aardig :p
 

snekuem

Hoort erbij
15 okt 2011
71
0
0
Momenteel een verbruik van 5,7 L/100 km. in normale stand. Iets meer dan deze zomer, maar het koude weer zal daar ook wel voor iets tussenzitten vrees ik. ;)
Toch vraag ik me af hoe ze aan die offici?le verbruikscijfers komen, want de fabrieksopgave van 4,1 L/100 km. is wel echt laag. :O
 

tri

Actief
6 nov 2011
215
1
0
dit is een genormaliseerde test op rollen die objectief doch onrealistisch is.Ik baseerde me steeds op het stadsverbruik
 

Robbert

Actief
25 apr 2011
299
1
0
De CT is getest door de Adac en de ANWB op verbruik en uitstoot. De Prius staat bovenaan v.w.b. zuinigheid. Daarna komt de CT, met een fabriekopgave van 1 op 25. Maar omdat veel fabriekanten een gunstiger verbruik aangeven dan de werkelijkheid is de CT getest en hier kwam 1 op 23 uit. Gemiddeld verbruik in de stad, binnenwegen en snelweg. Het moet dus mogelijk zijn 1 op 23 te halen. Zie Consumentengids.

Ik heb nu 1200 km gereden en mijn verbruik ligt op 1 op 16,5. De dealer gaf al aan dat de eerste 2000 km. het verbruik tegen zou vallen. Nu moet ik zeggen dat ik tijdens het inrijden ook nog niet echt bezig ben met zo zuinig mogelijk te rijden. Dat ga ik wel doen na 2000 km en ben dan benieuwd of ik de 1 op 23 ook kan halen.

Robbert-Jan
 

Innit

Hoort erbij
16 nov 2011
66
0
0
Nou ik heb nu precies 900 kilometer ermee gereden (heb de auto sinds vorige week vrijdag) en heb een gemiddeld verbruik van 1:14.....
 

Jay_Kay

Actief
18 mei 2011
168
0
0
Nu de auto precies 3 weken in bezit. Km stand staat op iets meer dan 1100 km met een gemiddeld verbruik van 5.8 l/100 km. Daar moet ik wel bij zeggen dat ik alleen nog in de ECO stand gereden heb en het gemiddeld verbruik bij oplevering op 8.6l/100 km stond (km stand 15).

Nu met dit koude weer merk je wel dat de motor harder moet werken en er langer overdoet (zeker om het interieur op temperatuur te krijgen) om in de spaarstand te gaan.

Door de griep rijdt mijn vrouw er nu veel mee (korte stukjes = funest voor het verbruik) en kan nog niet wennen aan automaat in combinatie met elektrisch... Ze heeft een stevige voet zullen we maar zeggen :D

Ik ben nu op weg om voor de 2e keer (pas) te tanken en heb tijdens deze tank de 5.5 l/100 km aangetikt door bewust(er) te rijden en de snelweg te mijden.
 

ctlexus

Hoort erbij
28 sep 2011
56
0
0
Ik zit na 5000 km op 1:17,1. Heb geprobeerd het lager te krijgen, maar autorijden is ook een beetje plezier hebben, en 100 km/u op de snelweg rijden hoort daar niet bij

Ik vind 1:14 wel heel laag, dan wordt er flink doorgereden op de snelweg denk ik bij een dergelijk verbruik
 

Lexus4all

Actief
15 feb 2011
111
1
0
1:14.... mwa is vrij pittig, maar ik moet zeggen als ik een paar dagen alleen maar op en neer ga over de A2 zit ik hier ook wel op. Die 130 km regeling is niet echt goed voor de zuinigheid van d'n auto.

Zomers lukt 1:17 nog wel, maar met winterbanden en die kou zit ik inmiddels op een gemiddelde van 1:15

Ik heb hem nu een paar maandjes en er staat iets van 31.000 km op. Dus genoeg data voor een gemiddelde.
 

Innit

Hoort erbij
16 nov 2011
66
0
0
Ik ben ook niet van het zuinige rijden. De ongelimiteerde tankpas is dan ook niet een stimulans om een lichte rechtervoet te hanteren. Maar toch, in de Honda Insight reed ik op precies dezelfde wijze (structureel 10/15km harder dan toegestaan behalve bij flitspalen en in de bebouwde kom) en daarbij had ik een verbruik van 1:17.... Nou had die ook 40.000 km op de teller staan toen ik hem kreeg, dat speelt wellicht mee. Ik zie het gebruik nu gestaag zakken, inmiddels weer getankt (2e keer) en 200 km met die tank gereden, gem. verbruik 6,4l/100km.
 

snekuem

Hoort erbij
15 okt 2011
71
0
0
Mijn verbruik op deze toch wel barkoude dagen zit ongeveer op 5,7 l./100 km. in Eco stand.
Ik doe ritjes van ongeveer 25 km. enkel per dag naar mijn werk. Meestal op 70 km/h wegen waar de snelheid niet constant is en er vaak moet worden afgeremd voor afslaande auto's en verkeerslichten. 2x per week doe ik ook een stukje autobaan.
Ik zeg er ook wel bij dat mijn klimaatregeling op 24 graden staat, dus die moet serieus werken :D
 

Termin8r

Actief
12 apr 2011
249
3
0
snekuem zei:
Ik zeg er ook wel bij dat mijn klimaatregeling op 24 graden staat, dus die moet serieus werken
Ik vraag me serieus af of de ingestelde temperatuur een significante invloed op het brandstofverbruik kan hebben. De interieurverwarming werkt met afvalwarmte van de motor. Of je daar nu veel of weinig van gebruikt, de afvalwarmte is er nu eenmaal en dat wat je niet gebruikt wordt door de hoofdradiator weggewerkt.
Het enige verschil zou kunnen zijn dat bij het instellen van een hogere temperatuur de fan wat langer zal moeten draaien om die temperatuur te bereiken. Maar of dat nou echt een merkbare invloed op het algehele verbruik zal hebben waag ik te betwijfelen.
 

Maistah

Actief
1 feb 2011
472
1
0
Ook ik vraag me af of de ingestelde temperatuur veel invloed heeft op het verbruik. Ik bedoel, een verwarming is nou eenmaal niet zo een energievragend element in een motor met alleen maar bewegende delen.
 

tri

Actief
6 nov 2011
215
1
0
Als je de verwarming opzet wordt de koelwater hoeveelheid groter die je moet meer verwarmen om tot 80?C te komen (ideale temperatuur).Dus het duurt iets langer dat de motor minder optimaal werkt.Ik veeg daar royaal mijn XXXL kast aan.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Ik denk dat Tri de spijker op de kop slaat.

Bedrijfstemperatuur is sowieso belangrijk om 'zuinig' te rijden en afhankelijk van (kou) klimaat, zal de motor steeds sneller aanslaan om ideale werktemp te bereiken.

Warmte is ook energie. Of daardoor het verbruik significant stijgt is vers twee, echter lijkt mij dat bij de recente -0 temperaturen het langer duurt voordat de motor warm is, laat staan dat de kachel daar iets vanaf snoept.
 

Jay_Kay

Actief
18 mei 2011
168
0
0
Goed, zojuist voor de tweede keer getankt. Alleen in ECO stand gereden, ODO op 1245 km (1230 km gereden sinds ontvangst).

Tankbeurt 1: 38 liter over 619 km (6.11 l/100 km)
Tankbeurt 2: 38.37 liter over 611 km (6.28 l/100 km)

Gemiddeld dus over 1230 km 6.21 l/100 km

Minimum verschil tussen de tankbeurten, vrijwel geheel te verklaren denk ik door de huidige kou. Komende twee tankbeurten zal ik de auto alleen in de Normal stand rijden en mijn ervaringen hier posten.

Het vreemde is dat de boordcomputer over de gehele periode 5.8l/100km aangeeft en deze tankbeurt 5.9l/100km... Nu heb ik beide tankbeurten nog 40-50km doorgereden nadat de range op 0km stond. Zou dat meegespeeld hebben?

Ondanks het voorzichtige rijden (beheerst optrekken, laten uitrollen waar mogelijk, etc.) toch 2 liter boven norm verbruik volgens de brochure. Echter, ik zit nog niet op de 2000 km dus wellicht dat het verbruik nog iets zakt.
 

Robbert

Actief
25 apr 2011
299
1
0
Ik kom maar niet boven de 15,6. Of ik nu (erg) rustig rij of af en toe lekker snel, het blijft onder de 16. Misschien komt dat door het koude weer. Nu het weer wat minder koud wordt, gaat het verbruik wellicht weer wat naar beneden. Of ik in de lente/zomer 1 op 23 zal halen, dat zie ik nu nog niet zo zitten, maar ik zal al blij zijn als ik heb uitgevonden hoe ik de 1 op 18 a 19 kan halen. Heb overigens nu 1800 op de teller staan.


Robbert-Jan

http://www.anwb.nl/auto/koop-en-verkoop ... uto-s.html

Daar staan toch wel enkele opmerkelijk zuinige "grote" auto's bij, die vooralsnog zuiniger zijn dan mijn CT!!
 

Semper_FI

Nieuw hier
9 jun 2011
12
0
0
Sind vorige week dinsdag mijn CT gekregen 1tank beurt was nodig na 405km, en ik rij erg rustig??? Ik hoop dat dit snel verandert.... :(

euh... je auto moet nog worden ingereden... zo snel zul je die cijfers niet behalen...