Lexus CT200h inruil/verkoop tegen IS250 Executive. What to do?

Gertjeej

Hoort erbij
29 jan 2013
83
0
0
Beste allen!

Door omstandigheden ben ik op zoek naar een luxe, stille en comfortabele auto die ook nog eens zuinig is. Mijn ogen zijn gericht op een CT200H luxury line. Wat zijn jullie ervaringen mbt dit model? Ik rij nu (enkel lange afstanden en voornamelijk in het weekend) in een Lexus IS250 Executive automaat maar gezien de zeer korte afstanden doordeweeks wil ik deze graag ontzien. Ik ben namelijk geen voorstander van het maken van korte ritten (slijtage, motor wordt niet warm e.d.) maar met een hybridevariant heb ik hier meer vrede mee. En laten we eerlijk zijn een IS250 is ook gemaakt om lange afstanden weg te vreten! En nog best zuinig ook (7.5l/100km gemiddeld over 27dkm!!!).

Kunnen jullie aangeven wat jullie bevindingen zijn? bijvoorbeeld: Wat is het gebruik op korte ritten? En op lange ritten? (verwachting is wel dat ik gemiddeld in een CT200H zo'n 25.000km per jaar ga rijden, nu is dat 60.000+ (grotendeels in de auto van de zaak, de rest in de fijne lexus, ook de korte ritten doe ik nu in de auto van de zaak).

Hoe stil is de CT200h in vergelijking met een IS250?;
Waar moet je bij een CT200h op letten mbt de aanschaf?;
Pas er eenvoudig een golftas in de kofferbak van een CT200h?;
Bieden winterbanden een groot voordeel?;
Heeft er iemand nog een (digitale) brochure met de opties die standaard in de Luxery line zitten? Heeft deze ook automatisch inklapbare spiegels? En automatisch dimmende buitenspiegels (echt ideaal heb ik gemerkt in de I250);
Biedt een CT200h met een schuif/kanteldak een meerwaarde? geeft dit extra windgeruis?

Jullie input is van harte welkom! Mocht je interesse hebben in een IS250 exe dan ontvang ik graag je PM! Ook als je een mooie CT200h LL weet te vinden!

ā€‹Gegroet!

PS ik heb een foutje gemaakt in de titel en die kan ik blijkbaar niet meer aanpassen. Inruil/verkoop van een IS250 voor een Lexus CT200h
 
Laatst bewerkt:

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Dat valt wel mee Alor! De CT200h is een mooie auto, rijdt goed etc. De CT200h is wat harder geveerd en stuurt lekker direct. Het enige waar ik aan moest wennen was het vermogensverlies en de CVT, maar dat went wel.

Verder zijn er niet zoveel dingen om op te letten bij de CT.Mijn ouders hebben altijd hun twee golftassen in de CT kunnen vervoeren, dus ook dat is goed. Volgens mij klapten de speigels dicht. Er is wat luxe betreft niets mis met de CT. Schuif kanteldak is groot en opent naar buiten, wat in mijn ogen een minder punt is.

Hoe dan ook, heel veel sterkte!
 

PeterA

Actief
25 jan 2012
175
76
28
Gertjeej, hierbij mijn ervaringen. Ten dele uiteraard subjectief, maar ik probeer e.e.a. te relativeren. En het hoeft m.i. geen huilen te worden ;)

Ik rijd sinds januari 2012 in een parelwitte CT200h LL, incl. "performance dampers" en een schuif/kanteldak. Heb nu ca. 85.000 km op de teller, en ben uitermate tevreden. Ik zou niet willen ruilen met mijn vorige auto (BMW 318d).
Mijn verbruik ligt gemiddeld op 5,4 l/100km (1:18,4). Bij overwegend stadsverkeer/streekweg wordt het 5,0 l/100km (1:20), bij overwegend snelweg (in Nederland) wordt het 5,7 l/100km (1:17,5). Ik rijd zeker niet sloom, en maak bij stoplichten graag gebruik van de sportstand om lekker vlot weg te komen. Als ik voortdurend goed op zou letten en optimaal gebruik maak van het hybride concept, zou mijn all-time gemiddelde verbruik 5,0 l/100km zijn.

Wat jouw vragen betreft:
- Ik kan geen vergelijking maken met een IS250. Ik ervaar de CT als lekker stil en sportief-comfortabel. Bij stevige acceleratie wordt de rust even verstoord doordat de motor even hoog in de toeren klimt, maar als je op snelheid bent, keert de rust terug. Sommige mensen klagen in dit opzicht over het "gejank" van de CVT, maar dat is persoonlijk. Je zult dit zelf moeten ervaren en beoordelen. Ik rijd op 17" wielen. Op 16" rijdt de auto nog iets comfortabeler/stiller, maar iets minder sportief, het is maar wat je wilt.
- Ik kan geen specifieke punten aandragen waarop je bij aanschaf zou moeten letten.
- Ik heb geen ervaring met golftassen, maar een XL keeperstas van een senior hockeykeeper past erin (en die paste niet tussen de wielkasten van mijn 318d).
- Winterbanden bieden uiteraard voordelen bij winterse omstandigheden, dat geldt m.i. voor elke auto.
- Ik zal even kijken wat ik nog aan brochures heb, en die via PM doorsturen. De buitenspiegels zijn dimmend, verwarmd, klappen automatisch in, en neigen iets naar beneden als je de auto in z'n achteruit zet. Samen met de achteruitrijcamera perfect voor inparkeren. Het Mark Levinson audiosysteem vind ik helemaal geweldig, daar geniet ik nog steeds dagelijks van. De elektrisch verstelbare bestuurdersstoel met geheugen vind ik ook erg praktisch, en zit mede dankzij de verstelbare lendensteun erg goed.
- Het schuif/kanteldak is leuk, werkt prima, en geeft in gesloten toestand en bij gesloten zonwering geen extra geluid/geruis. Ik was daar ook (ten onrechte) een beetje huiverig voor. Anderzijds is dit mijn eerste auto met schuif-/kanteldak, en ervaar ik dit achteraf niet als een "must have". Ik vind persoonlijk een goed ventilatie- en aircosysteem belangrijker, en dat heeft de CT ook in huis. Ik zou het open dak dus niet echt missen.

Mijn persoonlijke indrukken over de CT (LL):

+ comfortabel, stil en relaxt rijden
+ machtige geluidsinstallatie
+ prima constructie en afwerking (geen enkel piepje of kraakje, ook niet na 3 jaar)
+ prima wegligging en rijgedrag, ook in bochten
+ gunstig verbruik
+ sportief rijgedrag op afroep
- achterbank niet ideaal voor vervoer volwassenen over lange afstanden, zeker niet met z'n 3-en
- geluid tijdens acceleratie bij oprijden van snelwegen
- rolgeluid banden op hoge snelheden en ruw wegdek (b.v. Belgische snelwegen), afhankelijk van gemonteerde banden

Groet, Peter
 

Gertjeej

Hoort erbij
29 jan 2013
83
0
0
Heren!

hartelijk dank voor jullie respons!

@Alor: dank voor de onderbouwing! Het zal vast niet zo huilen worden als de Fiat 500 waar ik mezelf nu een kleine 1000 km per week in vervoer. Opvallend is wel dat dit machientje steeds zuiniger gaat rijden, 1 op 20 is meer de regel dan uitzondering (twinair, benzine). Erg comfortabel is het overigens niet.

@Hube: Goed om te horen dat er twee golftassen in kunnen. eigenlijk is dat qua ruimte mijn enige eis. Ik zal geen dingen gaan vervoeren alleen mijn golftas en wat toebehoren moeten erin kunnen. in de IS past dat nu echt makkelijk!

@PeterA: Mooi verslag! Thanks! Het schuif/kantel dak is geen vereiste, het is een leuke gadget, maar meer niet. Ik vind een panoramadak mooier maar volgens mij is dat nooit geleverd. Adaptieve cruise is een optie die ik meer zou verwelkomen. Super veel dank voor het aangeven van de opties en mogelijkheden! Ik had wel zon vermoeden (mbt de spiegels) en dacht dat ik het ergens had gelezen maar ik kon dit nergens meer achterhalen. Je haalt overigens een goed put aan mbt de geluiden (rijgeluid en rolgeluid). Ik kan me daar namelijk echt aan irriteren. van de Fiat neem ik het voor lief maar ik wil, zeker in de Lexus, zo comfortabel mogelijk van A naar B gaan.

Is het wellicht handig om nog even een paar maanden mijn ogen op een CT te houden en te kijken wat de prijs doet ze uit de lease komen?

Verder wordt het denk ik tijd om een keer proef te rijden in een CT. Even kijken of ik hiervoor bij de dealer terecht kan.
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Hallo gertjeej,

Ik snap je punt niet waarom je de is250 zou gaan inruilen voor de ct200h, even aangenomen dat er geld bijgelegd moet worden voor een ct200h. De besparing is minimaal, waarschijnlijk rond 50 euro Pm as je alle kosten mee zou nemen.

En als je het aan mij vraagt is het die besparing echt niet waard. De is is veel meer een lexus dan de ct200, hiermee bedoel ik het comfort stilte demping etc.
Ik vind de ct200h erg stug en stil is die niet zeker niet op de snelweg. Ik heb het niet over de cvt, daar heb ik geen last van, maar h?t rijdt veel vermoeiender voor lange afstanden.

Denk er eerst goed over na wat je precies wilt. Als ik zo lees dan zou ik eerder voor de Prius gaan. Stiller meer veer comfort meer ruimte en meer auto met dezelfde kosten.
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
De CT is een goede auto.Van de IS250 naar de CT luxury kan ook een verbetering zijn, zeker als je een basis IS250 daarnaaast zet. De CT stuurt wel lekker. Maar het is een stapje terug in sommige opzichten en in andere een stapje vooruit.Het interieur van de CT is bijvoorbeeld stukken moderner dan dat van de IS250. Het stugge kan mensen aantrekken, hoewel na de facelift het model minder stug is geworden. Om nu direct te roepen dat de Prius een betere optie is, vind ik wel ver gaan. De Prius is een andere auto. Waar de CT erg op de IS250 in handling lijkt, kent de prius een ander rijgedrag. Daarmee, zoals in mijn geval, toen ik even van de IS250 naar de CT moest was ik blijer met de Prius van mijn vrouw omdat deze mij een totaal andere rijervaring gaf.

Het grootste geklaag is over de CVT. Echt, daar wen je aan.Daarnaast rij je zuiniger dan de IS250. Ook heeft de hatchback voordelen. Kortom, de CT is een goede auto. Hij rijdt een beetje als de IS250, maar mist net een tikje aan vermogen als je de vergelijking maakt. De CVT kan irritant zijn, maar went.

Welke criteria iemand ook kiest, het is niet aan ons om voor hem/haar te beslissen. Een rijervaring is subjectief, je kan alleen maar spreken vanuit je eigen referentiekader. Daar zou je eigenlijk dan ook rekening mee moeten houden wanneer je een waardeoordeel uitspreekt.
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Absoluut, mijn ouders zijn continu bezig met de handling van de auto's. De IS250 vonden ze beter driften ;) Alle gekheid op een stokje, ze misten gewoon de uitstraling van de sedan. Wat comfort en rijgedrag betrof waren ze meer dan happy met de CT.
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
De deuren van de IS250 zijn net zo blikkerig als die van de CT :p Achterwiel aangedreven is fijner idd. Ook een 6 cilinder is rustiger, maar tijden veranderen. De IS300h heeft ook een vier cilinder.

Maar dat neemt niet weg dat in vergelijking tot zijn concurrentie ik de CT een hele goede auto vindt.
 
Laatst bewerkt:

GWS

Heel actief
11 aug 2013
829
84
0
Dit topic schiet een beetje alle kanten op. Hoewel ik mijn Bossche broertje gelijk moet geven [disclaimer : vrouw met deegrol in de aanslag dus gedwongen dit te schrijven] dat de ct een wat minder gelukt kind van de familie (dat klinkt een stuk beter als een debiel broertje) is, gaat het erom dat Geertjeej overwegingen heeft om de inruil/verkoop te doen laten doorgaan. Dat kan bv. door het verlies van een auto van de zaak. Het bijtellingsverhaal, al of niet met privekilometers, komt dan om de hoek kijken alsmede het hele financiele plaatje. Waarvan wij geen van allen de details weten en ons dat ook helemaal niet aangaat. In ieder geval is het dan ook veel te kort door de bocht om te schermen met "scheelt maar 50 euris in de maand" en een "Prius geeft meer auto met dezelfde kosten". Als je de achtergrond niet kent kun je daar niet over oordelen.
Al dat gezegd hebbende, schijnt Geertjeej wel door het Lexus virus gegrepen te zijn, dat hij bij de familie wil blijven. Lijkt me dat het voorstel van GPS-10 de enigste op zijn plaats te zijn. Ga 3 weken proefrijden en dan horen we graag van hemzelf over de bevindingen en de verschillen. Kunnen we daarna verder bomen over de CVT went wel/niet, de handling, etc. [vrouw legt deegrol neer en gaat verder met het maken van de zuurkool]:oops:ā€‹
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Dit topic gaat inderdaad alle kanten op šŸ˜ƒ

Maar ik spreek uit de ervaring die ik met de ct200h heb, en op basis van de gegevens die hij heeft opgegeven. Als er minder transparantie, wat logisch is op een forum dan krijg je nooit een gedegen antwoord. Maar wat wel naar voren komt is kosten besparing maar wel graag het behoud van de lexus kwaliteit die hij in de is250 heeft. Ik geef alleen aan dat het niet waard is voor 50 euro wat gebaseerd is op een berekening van 25.000km pk rijden. Daar zijn hele leuke excel modellen voor šŸ˜

Als er wordt aangegeven dat comfort stilte en ruimte belAngrijk is dan is een Prius met dezelfde aandrijflijn naar mijn mening niet zo gek. Want zoals jezelf ook zegt, de ct200h is gewoon een net niet lexus.
 

GWS

Heel actief
11 aug 2013
829
84
0
Alan,

Het leuke Excel model werkt alleen als je de twee vergelijkt obv van gelijke parameters, bv. nieuwprijsaanschaf, afschrijvingstermijn en kilometrage. In dit geval zijn die echter naar mijn mening ongelijk. Moeten we eerst weten inruilwaarde/prive verkoop is250, aanschafprijs 2ehands ct200h, ib-tarief bijtelling, eigen onderneming of niet (broekzak/vestzak verhaal voor privekm) en ga zo maar door. Ik haal dat allemaal niet uit het bovenstaande waarmee je doorrijden met de is of inruilen voor ct kan vergelijken. Of dat bv. TS de ct200h als auto van de zaak zou kunnen nemen. Vandaar dat de 50 euro net zo goed 10 euro of 200 euro kan zijn.
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Er staat Lexus voor, dus is het een Lexus. ;) Of is een A3 geen Audi en een BMW 1 geen BMW of een X-type geen Jaguar of een A klasse geen Mercedes..... Vanuit die optiek kan een LS rijder roepen dat de IS geen Lexus is.
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Hube klopt

Alleen maar omdat het merk erop staat zijn ze het wel, maar meer dan dat is het niet. Als wij echt een lexus willen dan zou het een LS moeten zijn net als een s klasse benz. Al met al we zijn allemaal wanabees šŸ˜˜
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Er is ook een range gws, maar ik wil aangeven is als je echt geld moet besparen dan is een ct200h echt niet zo goedkoop als men denkt. Een ct
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Al dat gezegd hebbende, schijnt Geertjeej wel door het Lexus virus gegrepen te zijn, dat hij bij de familie wil blijven.
Dat zou kunnen, maar, uit wat Gertjee vraagt maak ik op dat hij vooral geintereseerd is in een degelijke, comfortabele en zuinige auto (klasse lager/zuiniger). De CT lijkt dan een (logische) kandidaat die onder de loep wordt genomen.
Door omstandigheden ben ik op zoek naar een luxe, stille en comfortabele auto die ook nog eens zuinig is. Mijn ogen zijn gericht op een CT200H luxury line.
Als die niet bevalt blijft er weinig over binnen de Lexusfamilie en dan?
wink.png
Er zijn veel alternatieven (net zo zuinig, betere performance), dus misschien ook buiten Lexus durven kijken, of vloek ik nu in de kerk?

In zoverre ben ik het wel met Alan eens, de Prius is beslist geen gek alternatief, vooral qua ruimte, economie en betrouwbaarheid. Datzelfde geldt misschien ook voor andere merken en het zou niet handig zijn om die per definitie te negeren als je van plan bent 25K per jaar te gaan rijden (tenzij je je blind staart op de L badge). Overigens staan er op 't forum rubrieken vol met allerhande gebruiks- en ervaringsinfo betreffende de CT, dus dat is een rijke bron om info te bezien qua overall cost en andere perikelen.

Kort door de bocht, de CT is een prima auto, maar in bepaalde opzichten niet 'on par' met de IS. Dat kun je feitelijk ook niet verwachten. Op het forum zul je sowieso voor- en tegenstanders kennen, maar jij beslist uiteindelijk over de centjes (en consequenties), dus proefrij (lang) en informeer ook bij concurrentie.