Diverse bedenkingen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Heino081076

Nieuw hier
20 sep 2013
3
0
0
Hallo,
Ik ben nieuwkomer op het forum en had graag wat bedenkingen gegeven mbt mijn ct200h van bouwjaar eind 2011.
Voor de eerste maal een lexus rijder sinds anderhalf jaar. De wagen is dus in tweedehands gekocht (Lexus Brussels / Belgi?).
Ik reed vroeger Audi A4.

Bemerkingen die ik mij maak (ja, het zijn er toch een paar):
- mistlichten blijven op staan als je ze gebruikt, bij Audi na contact af staan ze ook uit en blijven ze uit tot je ze opnieuw op zet (is een tiptoets). dat heeft me dus bijna een boete gekost door onterecht met mistlichten te rijden.
- geen mogelijkheid om je totaal kms en trip kms te zien in 1 opslag, bij audi kan je ?n verbruik ?n trip tijd ?n trip kms ?n totaal kilometers op instrumentenpaneel tegelijk zien
- sensoren achteraan zijn redelijk waardeloos. ik heb een paar weken terug tegen een muurtje van 20cm breed gereden met achteruit rijden, net in 't midden van de bumper achter detecteert het systeem geen objecten van 20cm breed (paaltjes dus ook niet). ok de camera is er maar die is zo snel vuil dat je beter goeie sensoren hebt.
=> sensoren vooraan is eigenlijk net hetzelfde, vooraan in midden geen of slechte detectie zeker voor paaltjes
- verbruik aan 140 km/h is 7 ? 7,5L. een dieseltje van 20j oud doet het nog beter..
- rammel in de gordelspanner (beide kanten), mag niet zijn (laat ik nog wel nakijken). maar dat is begrijpbaar als je ziet hoe dat is afgewerkt (slecht systeem, veel plastic, niet stevig)
- voor een lexus is de isolatie toch redelijk ondermaats (wind en rolgeluid), voor lange afstanden zeer storend
- de regensensor is echt slecht, soms wacht ie net te lang om te vegen, en soms veegt ie als er nauwelijks ergens een druppeltje te zien is. zeker niet consistent.
- je kan niet je deuren sluiten (met sensor op handvat) tot alle deuren dicht zijn. moet je dus wachten tot mevrouw ook haar deur heeft gesloten, wat al eens kan duren. bij audi kan je al vergrendelen van zodra bestuurdersportier dicht is
- open dak vergeten sluiten = terug contact op, schermpje navigatie gaat open, dak sluiten en terug contact af. handig dat er een biepje is maar dat is pas als contact afstaat en deur open gaat, helpt dus weinig.. (zeer dom)
- buitenspiegels blijven waterdruppels opliggen. bij audi bij starten wordt in bepaalde gevallen de spiegelverwarming vanzelf opgezet (denk 15min). ik heb nooit iets moeten doen voor regendruppels op buitenspiegels daar.
- bij neerklappen van achterbank goed kijken dat gordelstuk plat ligt gelijk met de zitbank, anders heb je een deuk in je zitbank voor een lange tijd (weinig slim van Lexus om dat niet anders op te lossen)
- contact laten aanstaan en wachten in de wagen met verwarming aan zorgt voor elke 10min herstart van de motor met een schommelbeweging tot gevolg, zeer irritant
- hendels instrumentarium niet verlicht, dat betekent zoeken naar mistlichten bijvb in donker (iets dat je niet veel gebruikt)
- geen 24 uurs klokje (serieus?)

Kortom toch meer van verwacht van een wagen van net geen 41.000? (belgische prijs).
Lexus mag zeker eens dringend bij de duitsers gaan kijken voor die electronische snufjes voor mij! ;-)

Ok, je leert er wel mee leven maar toch telkens opnieuw die kleine dommigheden. Je vergeet het telkens, sensoren en biepjes + bepaalde design keuzes moeten slimmer zijn.
Ik begrijp dat sommige dingen design keuzes zijn mbt 'hybride', maar toch. Er zit veel op, maar het werkt niet allemaal naar behoren of slecht doordacht.

Uiteraard, er zijn ook goeie dingen. Maar die zijn aan de beperkte kant als je de negatieve dingen bekijkt.
Only my 2 cents.. ;-)
 

SC400nl

Stamgast
22 dec 2013
1.635
155
63
welkom Heino , dat ten eerste

sorry dat ik je niet kan helpen mbt jouw Lexus CT , ik heb n.l een ander type
een classic zogezegd en zonder regen sensor of bumper sensoren

maar ik moet zeggen dat als ik naar mijn eigen Lexus kijk ik er nog iedere dag versteld van sta hoe goed en duurzaam alles in elkaar is gezet
ik denk dat de CT vw de lage aanschafwaarde duidelijk bedoeld is voor de zakelijke lease markt en dat er op een paar kleine zaken is bezuinigt

De weinige mensen die ik ken met een CT zijn over het algemeen zeer tevreden , ik hoop daarom dat je wat feedback kunt krijgen van mede CT eigenaren hier op het forum


persoonlijke vraag : waarom heeft u in hemels naam een auto gekocht die volgens uw niet voldoet aan uw norm qua automobiel ?, als auto liefhebber ben ik daar erg nieuwsgierig naar
auto rijden is best duur , dus mag het dan ook leuk zijn ? als je de auto op slot doet toch even achterom kijken en glimlachen als je instapt
 
21 jan 2014
250
17
0
Als ik het verhaal van deze CT200h gebruiker lees bekruipt mij het gevoel dat ik had toen ik mijn 156 2.5V6 moest inleveren en met een Vectra 2.5V6 moest gaan rijden. Het Duitse hok deugde van geen kanten. Haalde het op geen enkel vlak ten opzichte van de Alfa.

De vraag die ik deze gebruiker dan ook wil stellen: Was de overstap naar de Lexus zelf gekozen of een "opdracht" van de werkgever die groener wilde?
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Ik ben met je eens da Lexus op sommige dingen nog wat te leren heeft van de Duitse concurrentie. Verlichting is iets waar ze vaak achter de competitie aanlopen. Audi loopt daar gewoon voorop in, samen met BMW en Mercedes. Andere dingen die je aandraagt zijn eigenlijk gewoon gewenning. Bij mij is het standaard de camera schoonmaken ??n of twee keer per week of na een lange rit. Even de vinger erover halen en klaar. Eenmaal gewent wil je bijna niet meer zonder camera (heb er na mijn eerste IS250 een BMW 335i o.a. voor laten staan).

Een aantal opties welke je mist heb ik wel weer op mijn GS zitten. V.w.b. het rolgeluid ga eens in een Prius zitten en daarna weer in de CT.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
De wagen was ook grotendeels voorzien voor stad en provinciale wegen. Nu is dat meer autosnelweg en ligt dat wel wat anders.
Qua verbruik ga je, met overwegend snelweg en hoge snelheid, idd niet scoren. Daar blijft een diesel sterker. Verder vergt het nogal wat gewenning om zuinig(er) te rijden met een hybride, maar onder het topic CT & verbruik staan veel tips hieromtrent.

De meeste 'zuinige' auto's maken gebruik van energiebesparende banden. Keerzijde hiervan is dat de samenstelling van die banden harder is en meer rolgeluiden produceren. Je zou nog kunnen overwegen hier andere (zachtere) banden onder te zetten, maar dan lever je wel punten in qua zuinigheid.

Het klokje van Lexus is een eigenwijze feature die ze consequent doorvoeren. Ik kan daar wel de humor van inzien.

Hoe dan ook, nog welkom en veel plezier met de auto gewenst
smirk.png
 

CT-driver

Nieuw hier
17 mrt 2015
11
0
0
De meeste 'zuinige' auto's maken gebruik van energiebesparende banden. Keerzijde hiervan is dat de samenstelling van die banden harder is en meer rolgeluiden produceren. Je zou nog kunnen overwegen hier andere (zachtere) banden onder te zetten, maar dan lever je wel punten in qua zuinigheid.

Iemand tips voor banden met minder rolgeluid en iets meer comfort? Ik vind het inderdaad ook behoorlijk storend.
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Michelins en Dunlops zijn wel ok waarbij ik voorkeur heb voor michelins doordat deze gedurende zijn levensduur gewoon stil blijft en de dunlops meer lawaai maken.
 

PeterA

Actief
25 jan 2012
175
76
28
Ik krijg komende woensdag nieuwe zomerbanden eronder. Ik heb bij de keuze primair gelet op geluidsproductie (dat doordringt in de auto, wel te verstaan), en heb op basis van ervaringen op internet gekozen voor de Goodyear Eagle f1 asymmetric 2. Een van de weinige minpuntjes van de (oudere) CT is inderdaad het afrolgeluid bij ruw wegdek op hogere snelheden (b.v. ruw betondek van een snelweg). De standaard Yokohama's waren op dat punt best rumoerig vond ik. 1 band was behoorlijk aan het cuppen (zie andere thread op dit forum). Dus komen ze er nu (met 3,5 mm restprofiel) niet meer op. Mijn Michelin winterbanden maken minder afrolgeluid, zijn comfortabeler. Ben nu benieuwd naar de Goodyear's, ik zal het hier melden. --> zie rubriek "Onderstel".
Het wordt overigens het eerste en tevens laatste zomerseizoen voor de nieuwe banden, want komende jaarwisseling wordt de CT vervangen...
 
Laatst bewerkt:

CT-driver

Nieuw hier
17 mrt 2015
11
0
0
Bedankt voor de tips!
Ik overweeg m'n 17" velgen te vervangen voor 16" Dit heb ik bij m'n vorige auto ook gedaan en dat scheelde aanzienlijk in het comfort.
Zou dit bij de CT ook het geval zijn? Misschien is hier iemand met ervaringen?
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Kleinere velgen zorgen altijd voor een beter comfort bij gebruik van een zelfde soort band. Maar de CT heeft een sportief onderstel, dus of je het gewenste effect bereikt met kleinere velgen en hogere banden weet ik niet. Mijn ervaring is dat de stijfheid van de wang van de band meer comfort doet verliezen dan een inchje meer of minder in velgengrootte.
 

GWS

Heel actief
11 aug 2013
829
84
0
Dat zijn wel erg oude gegevens. Met het eerste kwartaal 2015 achter de rug, maakt de CT slechts 16% van het verkoopvolume uit in heel Europa (en 4% in de US). De "ongekende verkoopvolumes" komen van een echte Lex, nl. de NX (42%!). In Europa maken NX en RX tezamen 54% uit van het totaal en in de US dezelfde twee 41%. Dan hebben we het over volumes, laat staan als gerekend wordt met omzet en marges. Bij introduktie, en zeker met het leaseklimaat en onze roverheid, was het misschien even leuk in Nederland, maar het is een aflopende zaak en absoluut geen "game changer" meer.
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
De Lexus CT is een gamechanger geweest welke bijgedragen heeft dat veel mensen de overstap naar Hybride maakten. Het de eerste redelijk betaalbare hybride premium auto. Toyota/Lexus heeft gedaan wat Audi in de jaren 80 deed met de 100 en 200 (Aerodynamica) en in de jaren 90 met de aluminium carrosserie. De CT was ook vooral een Europees feestje voor Lexus. Het was het eerste model waarvan er meer verkocht waren in het introductie jaar in Europa t.o.v. de VS. Echter moet daar wel tegenovergesteld worden dat het model pas later in de VS ge?ntroduceerd werd. De CT heeft bijgedragen aan de acceptatie van hybride en ook elektrische auto's.

Dat Toyota/Lexus gaat achterlopen zie ik ook gebeuren. BMW, Mercedes, Audi zijn allemaal heftig aan het inzetten op plugins met een elektrische radius van boven de 50km, wat voor velen betekend dat zij elektrisch kunnen forenzen. Gezien de kosten van stroom vs de kosten van benzine, is dit voor velen de moeite waard. Dit Terwijl Toyota volledig inzet op waterstof auto's. De fout welke Toyota maakt in mijn optiek is de tijd welke het uitrollen van een goed waterstof netwerk nodig heeft. Dit kan toch wel eens langer kan gaan duren dan de "conventionele" hybride kan overbruggen.

Tegenstanders van de kleine uit de familie vind je overal. Dit werd gezegd over de GS toen deze onder de LS uitkwam, het werd gezegd over de IS toen deze uit kwam (baby Lexus was de bijnaam) en nu over de CT. Dit zijn maar meningen. Het feit is dat op CT Lexus staat en dus een Lexus is.
 
Laatst bewerkt:

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Vind persoonlijk de CT ook heel anders rijden dan een IS bv en een CT lijkt veel meer op een Toyota qua auto dan.. meer richting de Auris maar dan net wat sportiever. Het is een Lexus omdat er Lexus opstaat, maar zo heb je dat met meer autos natuurlijk. Premium merken zijn gewoon genoodzaakt om "budget" autos te maken.

Maar Lexus is niet de enige hoor de premium duitsers hebben ook instappers die al niet meer helemaal de auto vertegenwoordigen waar ze om bekend stonden.

Ach ja... ze verdienen er uiteindelijk geld mee door meer te verkopen, dus wat houdt ze tegen om dat te doen.
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Dit was een moderator ingreep. Het past niet bij dit forum dat een volledige groep eigenaars die trots zijn op hun auto op dergelijke wijze geconfronteerd worden met de herhaalde mening van een "select few" op dit forum. Willen jullie dit wel bediscussi?ren, doe dat dan via PM, of ergens anders. Dit heeft alles te maken met wederzijds respect.

Dit is het laatste dat ik over dit onderwerp zeg, hierna gaan er waarschuwingen uitgedeeld worden. Het topic sluit ik nu.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.