Ventilatie aan bestuurderskant werkt slecht

Willy_B

Nieuw hier
31 aug 2019
8
1
3
Sinds enige maanden ben ik in het bezit van een Lexus CT 200h uit 2011. In de zomer ben ik er achter gekomen dat mijn ventilatiesysteem niet goed werkt. Zowel als de airco aan als uitstaat en systeem lucht blaast, dan werken de blowers alleen goed aan de bijrijderskant.
Airco heeft een onderhoudsbeurt gehad en koelt goed. Als ik deze aanzet (zowel in dual als single modus) dan komt er goede koude lucht uit de blowers van het dashboard of uit de roosters bij de voorruit als die aanstaat aan de bijrijderskant. De temperatuur is goed, en de blaaskracht lijkt ook normaal te zijn. Echter, aan de kant van de bestuurder is de blaaskracht heel beperkt. Als de airco aanstaat dan is de lucht een heel klein beetje gekoeld. Als de airco uitstaat, en de temperatuur staat op koel, dan komt er aan de bijrijderskant koele lucht uit de blowers, maar aan de bestuurderskant zelfs licht warme lucht.

Inmiddels bij verschillende garages navraag gedaan en ook bij de dealer, maar ze kennen het probleem niet en zeggen dat dit voor het eerst is dat ze van dit probleem hebben gehoord. Lijkt mij sterk dat ik de enige ben...

Heeft iemand eenzelfde ervaring gehad of weet iemand zo wat het probleem zou kunnen zijn?

Zelf denk ik in de volgende richting:
- verstopping van het systeem aan 1 zijde door vuil of misschien een kapotte klep of iets dergelijks
- kapotte sensor die de temperatuur verdeelt tussen beide kanten

Bij de dealer hebben ze wel een elektrische doormeting gedaan (wat weet ik niet precies) maar daaruit kwam naar voren dat alles normaal zou moeten functioneren.
Ik hoop er achter te komen waar ik het probleem zou moeten zoeken, zonder dat een garage de auto helemaal open hoeft te maken om erachter te komen. Ik hoop dat iemand hier mij op weg kan helpen.

Alvast bedankt!
 

Rene77

Actief
15 mrt 2017
109
14
18
De knop staat wel goed? Die met dat kruisje en 3 golfjes? Daarmee zet je de desbetreffende rooster aan of uit.
Wat ook kan is dat er iets in het kleppenhuis niet goed werkt. Probeer eens een paar eer van uitstroming te wisselen (voeten, raam, recht naar voren) er gaan dan allemaal kleppen open en dicht in dat kleppenhuis. Misschien zit er 1 vast door smeer oid.
In het dashboard kastje zit een klep waar het luchtfilter achter zit. Die zou dat smeer tegen moeten houden maar als die zelf heel vervuild is, kan dat de oorzaak wel eens zijn.
 

Willy_B

Nieuw hier
31 aug 2019
8
1
3
Bedankt voor je reactie. De knoppen staan goed. Alles staat gewoon open. Ik heb ook van uitstroming gewisseld om te zien of dat iets zou veranderen, maar in elke stand blijft de linker luchtstroom zwak tov de rechter. Ook heb ik de filter bekeken en die zag er niet heel vies uit, dus daar zal het waarschijnlijk niet in zitten.
 

Willy_B

Nieuw hier
31 aug 2019
8
1
3
Als ik de lucht door de roosters stuur naar voren, en dan de 2 roosters aan de rechterkant dichtdraai dan gebeuren er twee dingen:
1. De 2 roosters links gaan iets meer lucht blazen, maar zeker niet op de sterkte zoals dat rechts gebeurde
2. Ik hoor een licht ?zingend? geluid uit de roosters komen. (Dit gebeurt niet als ik de roosters links dichtdraai, en rechts openlaat)

Als ik daarna nog 1 extra rooster dichtdraai (dus 3 dicht en 1 open aan de linkerkant) dan neemt de kracht nog iets meer toe (maar zeker niet wat het maximaal moet zijn) en het zingende geluid stopt.
Wat me ook opvalt is het volgende. Bovenstaande heb ik getest met zowel alleen koele lucht (dus blowers maximaal en op stand ?Lo?) en met airco aan. In beide gevallen gebeurt hetzelfde. Er zit nog wel een verschil bij het blazen van koele lucht, of ik de motor aan heb of niet. Als de motor uit is, dan is de lucht links even koel maar dus minder krachtig als rechts, maar als de motor aanstaat dan wordt de lucht links licht verwarmd en is niet zo koel zoals het zou moeten zijn.
 

Erjee

Actief
5 feb 2017
373
92
28
Ik gok op een klep die dicht blijft, terwijl die eigenlijk open zou moeten gaan.
Moet je dealer toch ook kunnen waarnemen?
Vraag hem anders eens in zijn showroom-exemplaar even met de ventilatie te mogen vergelijken.
 

Willy_B

Nieuw hier
31 aug 2019
8
1
3
Lijkt mij ook dat een dealer dat moet kunnen. Ik ga het daar in ieder geval in zoeken en dan merk ik wel waar ik uitkom.
 

Willy_B

Nieuw hier
31 aug 2019
8
1
3
Ik heb de auto weggebracht naar een algemene garage. Die hebben eerst een diagnose gedaan of alle motorische delen goed functioneren en dat is zo. Daarna zijn ze met een camera naar binnengegaan om te kijken of de kleppen vastzaten. Maar de kleppen lijken links hetzelfde te werken als rechts. Dus ook daar zit het probleem niet. Ik weet nu niet meer waar het probleem zou kunnen zitten.
Een nieuw kachelhuis excl installatie kost 1395,- ex btw...
 

Erjee

Actief
5 feb 2017
373
92
28
Wie heeft je gezegd dat het probleem in het kachelhuis zit?
En vanwaar die prijs?
Mocht die diagnose juist zijn... gevalletje garantie, toch?
Wat kan de winkel, waar je deze CT gekocht hebt,
voor je betekenen?
Je zult op z?n minst een half jaar Bovag garantie gekregen hebben.
 

Willy_B

Nieuw hier
31 aug 2019
8
1
3
Die conclusie trekt de garage omdat ze verder dus niets kunnen vinden. De prijs is gebaseerd op de aanschaf van een origineel nieuw onderdeel.
Die garantie zou mooi zijn, alleen ben ik zo slim geweest om de auto zonder garantie aan te schaffen. Anders was het een makkelijke oplossing geweest.
 

Erjee

Actief
5 feb 2017
373
92
28
:brr:
Dan hoop ik dat je koopprijs zo laag was dat je deze reparatie nog met een zucht kunt laten uitvoeren.

Oh, en omdat ik niet uit je verhaal kon opmaken of je deze CT bij een Lexus dealer had gekocht;
Ik zou een second opinion bij zo?n dealer (of een andere Lexus dealer) halen, voordat ik ?2.000,- in mijn okazie ging investeren.
 

Willy_B

Nieuw hier
31 aug 2019
8
1
3
Het probleem is opgelost! Ik ben naar een andere Lexus dealer gegaan, en zij wisten vanaf het begin af aan waar het probleem zich moest bevinden. Iets zou de luchtstroom moeten blokkeren. Om dat op te lossen moest alleen wel het hele dashboard eraf. Dus dat gedaan, en bijna een dag werk verder hebben ze het probleem gevonden: het bleek een plasticfolie wat los was geraakt en wat daardoor deels de luchtstroom blokkeerde. Heel mooi opgelost van deze dealer! Nu weer een goed functionerende airco in de auto. Zie foto hieronder.

921A635E-D700-4BA2-AFA7-336E06CCDE73.jpeg
 
  • Leuk
Waarderingen: Verwijderd lid 3623