Aankondiging

Ineenstorting
Nog geen aankondiging.

Zoekerig weggedrag is250

Ineenstorting
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

    Zoekerig weggedrag is250

    Beste mede forumleden,
    Ik heb het volgende probleem.
    Mijn lexus zoekt nogal op de snelweg vanaf 100 tot...
    Hij is vers uitgelijnd en de banden zijn goed. Ik heb het vermoeden dat het in de schokbrekers zit dit mede omdat de vering een stuk harder aanvoelt als dat ik mij kan herinneren. Heeft iemand hier al ervaring met dit probleem?
    Het zoekerige gedrag lijkt op harde zijwind in een ligt autootje.

    #2
    Hoogstwaarschijnlijk de banden. Heb je toevallig Bridgestone eronder? Banden met een wat rechte, stugge wang kunnen dit weggedrag veroorzaken.
    GS300 (S19) - Luxury Line - 2008
    IS250 (XE2) - Business Luxury - 2007

    Commentaar


      #3
      Doet het zowel op mijn zomeset en winterset
      Zomerset: Goodyear Eagles f1 asymetric 3 19x245-35 en voor 225-35

      Winterset weet ik zo even het merk niet
      Is iig 17x245-45 en voor 17x225-45

      Commentaar


        #4
        Bij het uitlijnen worden de stuurkogels als het goed is gecontroleerd op speling, dus dat kan het ook al niet zijn...

        Commentaar


          #5
          Oorspronkelijk geplaatst door nielow Bekijk bericht
          Doet het zowel op mijn zomeset en winterset
          Zomerset: Goodyear Eagles f1 asymetric 3 19x245-35 en voor 225-35

          Winterset weet ik zo even het merk niet
          Is iig 17x245-45 en voor 17x225-45
          Dan heb je in ieder geval bij beide sets de juiste breedtemaat. Bij je zomerset zit je op 35-serie banden. Daarvan zijn de wangen sowieso al meteen één inch lager dan bij je winterset. En dat zal zich al gauw uiten in 'merkbaar stugger', met als gevolg dat de vooras erg gevoelig wordt voor spoorvorming. Een IS wil dan constant uit het spoor omhoog klimmen. De banden die je hebt, heb ik geen ervaring mee. Maar de vorm van de wang kan je al een aardige indicatie over de stugheid geven: staat de wang bol, is de wang doorgaans soepeler dan wanneer de wang vrijwel vlak haaks op het wegdek staat. Bridgestone's (o.a. de RE050A, zomerband) staat voor dat laatste bekend en onder een IS250 zijn ze een regelrechte ramp.

          Zijn je wintervelgen de originele velgen, of (ook) aftermarket? Indien niet origineel, is misschien een (te) afwijkende ET (spoorverbreding) een oorzaak.
          Is de IS verlaagd? Zo ja, is je camber gecorrigeerd?
          Heb je ook geexperimenteerd met een afwijkende bandenspanning? Zeker met de 35-serie zou je toch minimaal op 2.6 rondom moeten zitten.
          Laatst bewerkt door Xenon , 16 Jan 2018, 21:49. Reden: vooral -> vooras
          GS300 (S19) - Luxury Line - 2008
          IS250 (XE2) - Business Luxury - 2007

          Commentaar


            #6
            Wat
            Xenon zegt: ik zou het eerder in de band-/velgcombinatie zoeken. Op rechte, "schadevrije" originele velgen met goede banden moet een IS gewoon goed sporen. Het is volgens mij wel zo dat Lexus vanaf modeljaar 2008 een wijziging heeft gemaakt in het onderstel om een betere stabiliteit op hogere snelheden te bewerkstelligen. De mijne is modeljaar 2007, ik had bij aanschaf Bridgestone Potenza S001 op de originele velgen zitten (17"). Ik vond hem toen wat zenuwachtig op hogere snelheden. Op winterbanden (Conti WinterContact TS850) had ie dat veel minder (in dezelfde maat). Vorig jaar heb ik nieuwe zomerbanden laten monteren (Michelin Pilot Sport 4) en de auto ook maar eens uit laten lijnen. Ik vind die PS4's prettiger dan de Bridgestones die er op zaten. Er is bij het uitlijnen een kleine correctie gedaan, het rapport heb ik wel ergens liggen.

            Als je een IS hebt van voor modeljaar 2008, dan is het onderstel al gevoeliger op hogere snelheden. Als je dan 19" velgen met plattere/stuggere banden monteert dan verbaast me niet dat je meer onrust ervaart.

            Maareh
            nielow je schrijft:
            Ik heb het vermoeden dat het in de schokbrekers zit dit mede omdat de vering een stuk harder aanvoelt als dat ik mij kan herinneren.
            .
            Is er onlangs iets veranderd aan de auto dat het je nu opvalt dat de auto een stuk harder aanvoelt dan je je herinnert?

            Commentaar


              #7
              Oorspronkelijk geplaatst door D43m0n Bekijk bericht

              Als je een IS hebt van voor modeljaar 2008, dan is het onderstel al gevoeliger op hogere snelheden.
              Ohja? Dat wist ik niet. Dan zou de mijne (2007) hier ook gevoeliger voor moeten zijn?
              Daar kan ik echter absoluut niet over klagen (sinds de Bridgestones eronder uit zijn ).

              Met zowel m'n winterset in standaardmaten als m'n 18" zomerset (V: 225/40 en A: 255/40) ligt ie als een blok op de weg. Ook bij 160+ km/h op de cruise
              (okee dan, uitgezonderd tijdens die idiote rukwinden van de laatste tijd)...
              GS300 (S19) - Luxury Line - 2008
              IS250 (XE2) - Business Luxury - 2007

              Commentaar


                #8
                Winterbanden liggen niet op de originele velgen zal straks eens kijken wat de et waarde is.

                Wat ik aan verschil merk is dat de vering oneffenheden niet meer zo soepel uitvlakt als ik gewend ben. Twee jaar geleden ben ik naar de 19`` zomerbanden gegaan en dat was toen goed kwa vering. Toen voelde je alles goed op de weg.
                ​​​​​​Strepen kuiltjes oneffenheden maar het was nog steeds comfortabel. Momenteel is dat niet het geval, de vering lijkt harder en het geluid komt veel harder binnen als voorheen.

                Commentaar


                  #9
                  Kijk, da's andere info!
                  Misschien heb je een schokdemper lek of simpelweg een gebroken veer? Werp eens een blik op je veerpoten en check eens op zichtbare lekkage van de demper en/of al je veren intact zijn?
                  GS300 (S19) - Luxury Line - 2008
                  IS250 (XE2) - Business Luxury - 2007

                  Commentaar


                    #10
                    Zoals je 't beschrijft krijg ik de indruk dat het niet er in geslopen is als gevolg van "gebruikelijke" slijtage maar dat er iets in rap tempo achteruit is gegaan of gewoonweg ineens op, weg, versleten of kapot is. Ik ben geen techneut, maar misschien zijn 't lagers of onderdelen van rubber bij je wielophanging die aan vervanging toe zijn? Wat is de km-stand van je auto?

                    Commentaar


                      #11
                      Nog geen tijd Gehad om dempers+veren te bekijken,

                      Auto heeft 188k duizend gelopen maar rubbers lijken allemaal goed. Heb bij de keuring vorige maand gevraagd om daar extra goed naar te kijken en het
                      Zag er allemaal goed uit zonder speling oid

                      Commentaar


                        #12
                        188k duizend gelopen? Sow, da's een beste score!
                        Maar zonder gekheid: dan acht ik de kans van een gebroken veer of lekke demper ook klein als het euvel zich ook al vóór de keuring voordeed. Toch, als het probleem vrij plotseling z'n intrede heeft gedaan, is dat een serieuze indicatie dat de achterliggende oorzaak te vinden moet zijn. Ik zou er niet al te geduldig mee omgaan om die oorzaak te (laten) vinden...
                        GS300 (S19) - Luxury Line - 2008
                        IS250 (XE2) - Business Luxury - 2007

                        Commentaar


                          #13
                          Het heeft even geduurd maar heb een update,
                          Inmiddels staat er 194k op de klok en heb ik een set originele velgen gekocht met vredestein winterbanden erop in de originele maat.
                          Een genot om te rijden!
                          Zoekt helemaal niet meer, zelfs niet bij 200+

                          Hier nog even de gegevens van die andere banden die verschrikkelijk rijden:
                          Nexen winguard sport in de originele maten
                          225 voor en 245 achter

                          ​​
                          ​​​

                          Commentaar


                            #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door nielow Bekijk bericht
                            Het heeft even geduurd maar heb een update,
                            Oorspronkelijk geplaatst door nielow Bekijk bericht
                            Inmiddels staat er 194k op de klok en heb ik een set originele velgen gekocht met vredestein winterbanden erop in de originele maat.
                            Een genot om te rijden!
                            Zoekt helemaal niet meer, zelfs niet bij 200+
                            Hier nog even de gegevens van die andere banden die verschrikkelijk rijden:
                            Nexen winguard sport in de originele maten
                            225 voor en 245 achter
                            ​​
                            ​​​
                            Hoho...da's een beetje voorbarige conclusie: Je hebt nu originele velgen met andere banden en nu verwijt je het beroerde weggedrag ineens alléén aan de banden? De Nexen Winguard Sport in 225/45-17 en 245/45-17 heb ik zo lang als ik de IS heb eronder liggen en ik ben eentje die regelmatig op de duitse snelwegen vertoeft met een cruise die veelal rond de 180km/h staat ingesteld,
                            Ofwel: aan je vorige Nexen banden ligt het PER DEFINITIE NIET, dus blijven je vorige velgen (of de maatvoering daarvan) over om aan te wijzen.
                            GS300 (S19) - Luxury Line - 2008
                            IS250 (XE2) - Business Luxury - 2007

                            Commentaar


                              #15
                              Excuses xenon maar dat zou dan betekenen dat het aan de velgen moet liggen, dat zijn de volgende.
                              Alkatec extreme x15
                              17'' 8j met een et waarde van 40 dat betekend dat deze velgen 10mm verder naar buiten staan als de originele als het klopt dat deze et50 hebben
                              ​​​​​

                              Commentaar

                              Werken ...
                              X