Aankondiging

Ineenstorting
Nog geen aankondiging.

Zoekerig weggedrag is250

Ineenstorting
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

    #16
    Hij deed het toch op zowel zomer als winterset? Ben ik wel benieuwd wat hij dan op je andere set doet.
    En originele ET waarde is toch ET45?

    Oorspronkelijk geplaatst door Xenon Bekijk bericht

    Dan heb je in ieder geval bij beide sets de juiste breedtemaat. Bij je zomerset zit je op 35-serie banden. Daarvan zijn de wangen sowieso al meteen één inch lager dan bij je winterset. En dat zal zich al gauw uiten in 'merkbaar stugger', met als gevolg dat de vooras erg gevoelig wordt voor spoorvorming. Een IS wil dan constant uit het spoor omhoog klimmen. De banden die je hebt, heb ik geen ervaring mee. Maar de vorm van de wang kan je al een aardige indicatie over de stugheid geven: staat de wang bol, is de wang doorgaans soepeler dan wanneer de wang vrijwel vlak haaks op het wegdek staat. Bridgestone's (o.a. de RE050A, zomerband) staat voor dat laatste bekend en onder een IS250 zijn ze een regelrechte ramp.

    Zijn je wintervelgen de originele velgen, of (ook) aftermarket? Indien niet origineel, is misschien een (te) afwijkende ET (spoorverbreding) een oorzaak.
    Is de IS verlaagd? Zo ja, is je camber gecorrigeerd?
    Heb je ook geexperimenteerd met een afwijkende bandenspanning? Zeker met de 35-serie zou je toch minimaal op 2.6 rondom moeten zitten.
    Dat de wangen 1 inch lager zijn klopt toch niet helemaal hoor: 225/35 R 19 als voorbeeld, betekent dat de hoogte van de band 35% van de breedte is. En bij 225/45 is het 45% van 225. Of kom je na berekenen alsnog uit op 1 inch?
    Laatst bewerkt door RoelVB , 9 Apr 2018, 19:34. Reden: Citaat gefikst
    Xenon 4300K | Injen intake | LED tails | H&R | Vossen CV3 staggered 8.5J / 10J | Invidia Q300 | F-sport grill | gegroefde en geboorde remschijven rondom | Mark Levinson + Rockford Fosgate

    Commentaar


      #17
      Gelukkig is het probleem van het zoekerige weggedrag opgelost. Bleek dus aan de wielen te liggen en niet aan het onderstel. Das mooi.
      Klein beetje jammer is wel dat het niet meer mogelijk is om te achterhalen of het nu aan de velgen of aan de banden lag.
      Je hebt immers beiden in 1x gewisseld.

      De auto van Mijn Betere Helft had met de zomerbanden last van gehobbel bij 70 km/u.
      De winterwielen niet.
      De zomerwielen bleken bij inspectie twee banden met een behoorlijke hoogteslag te hebben.
      Nadat de zomerbanden vervangen waren door anderen was het gehobbel verdwenen.

      Wat bij jouw wielen de oorzaak was blijft nu speculeren.
      Ook onder (A-merk) velgen kunnen zwakkere broeders zitten.

      Naja, lang verhaal kort: je Lexus rijdt weer zoals het hoort.

      Commentaar


        #18
        A-merken wil inderdaad niet altijd alles zeggen: heb onder mijn auto Vredestein Sportrac Giugiaro banden liggen, maar sjezus wat een dramatische banden zijn dat. Als het al dreigt onder de 10 graden te komen houdt de hele grip op te bestaan, hobbelen ze als een gek als ze koud zijn en bij insturen stuitert 'ie gewoon over de banden heen. Mijn bandenleverancier zei dat dit een bekend fenomeen was bij deze banden (ik heb ze niet bij hem gekocht, zaten onder de auto toen ik 'm kocht). Als het warm is zoals afgelopen weekend zijn ze echt prima en heb je echt nergens last van, maar iets kouder en ze zijn dramatisch.

        Commentaar


          #19
          Oorspronkelijk geplaatst door henkyap Bekijk bericht

          [...]
          Dat de wangen 1 inch lager zijn klopt toch niet helemaal hoor: 225/35 R 19 als voorbeeld, betekent dat de hoogte van de band 35% van de breedte is. En bij 225/45 is het 45% van 225. Of kom je na berekenen alsnog uit op 1 inch?
          Klopt. Niet op de millimeter, nee. Verschil is 10% van 225mm = 22.5mm. 1 Inch= 25.4mm, dus de wanghoogte van een 225/35-serie is 3mm minder dan die van een 225/45. Maar ja, als je een versleten band met nog 2mm profiel vervangt voor eenzelfde nieuwe die 7.5 tot 8.0mm profieldiepte heeft, heb je ook een verschil van 6mm... Het is allemaal "marginaal".
          GS300 (S19) - Luxury Line - 2008
          IS250 (XE2) - Business Luxury - 2007

          Commentaar


            #20
            Oorspronkelijk geplaatst door nielow Bekijk bericht
            Beste mede forumleden,
            Ik heb het volgende probleem.
            Mijn lexus zoekt nogal op de snelweg vanaf 100 tot...
            Hij is vers uitgelijnd en de banden zijn goed. Ik heb het vermoeden dat het in de schokbrekers zit dit mede omdat de vering een stuk harder aanvoelt als dat ik mij kan herinneren. Heeft iemand hier al ervaring met dit probleem?
            Het zoekerige gedrag lijkt op harde zijwind in een ligt autootje.
            Ik heb exact het zelfde meegemaakt nog steeds trouwens. Het probleem kwam toen ik nieuwe velgen had gemonteerd borbet 18 inch 8j rondom met Michlin ps banden 245/40/18 225/40/18 of het aan de velgenmaat ligt of aan de banden weet ik nog steeds niet. Maar zodra ik mijn originele 17 inch velgen met Bridgestone banden terug plaats is het probleem opgelost. Echter tot 160/170km gaat het prima met de Michelins maar kom ik daarboven wordt het zwabberen.

            Commentaar


              #21
              245 breed op de vooras van een IS250 is nu eenmaal geen aanrader, evenals spoorverbreding of andere velgen met standaard breedte en een (beduidend) lagere ET.
              Sommigen vinden het daarmee alsnog 'prima rijdbaar', maar het stuurt een serieuze klap minder t.o.v. met de standaard voorasgeometrie.
              Enerzijds wel jammer natuurlijk, want het oog wil vaak iets meer gestreeld worden (maar achter het stuurwiel zie ik daar zelf helemaal niets van en weegt voor mij het genot van een heerlijk sturende auto net even zwaarder). Het is maar wat je wilt, of voor lief neemt...
              GS300 (S19) - Luxury Line - 2008
              IS250 (XE2) - Business Luxury - 2007

              Commentaar


                #22
                Ik had/heb dit zoekerige ook wel met die van mij (2006 IS250 executive). Ben een paar jaar geleden hiermee naar een echte uitlijn specialist geweest die luistert naar de klant en verder gaat dan een standaard uitlijner/dealer. Hierna was het wel wat beter, maar toch nog steeds merkbaar... Ik begrijp ook dat de IS series vanaf 2008 een verbetering in de elektrische stuurbekrachtiging hebben, maar of de 2006-2007 uitvoeringen nooit goed zijn te krijgen?

                Eerst dacht ik dat het kwam omdat ik bredere banden niet gewend was, die zijn altijd wat spoorgevoeliger. Totdat ik winterbanden erop deed, Vredestein Wintrac op originele Lexus velgen (exact zelfde type velgen als die ik heb voor de zomerbanden). Het sturen is daarmee duidelijk echt een stuk beter! (hoewel het op een bepaalde manier nog steeds gevoeliger is dan veel andere auto's).

                Voor mij dus nooit meer Michelin zomerbanden! Lexus dealer zelf plaatst tegenwoordig Kumho zag ik, maar ik ben nu van plan om over te schakelen op Vredestein Cento's als zomerbanden. Deze zouden slijtvaster en ook een stuk stiller moeten zijn dan veel andere banden. Iemand ervaring mee?

                Commentaar

                Werken ...
                X