Remschijven achter, geventileerd of massief?

Redguy

Actief
19 apr 2014
175
30
28
Een vraagje over achterremmen...
Op termijn komen de achterste remschijven van de IS 250 aan de beurt om vervangen te worden.
Allerlei onderdelensites afstruinend is te zien dat naast de standaard massieve schijven (10mm dik, 290 mm in diameter) ook geventileerde schijven te krijgen zijn (18 mm dik, 310 mm in diameter).
Niet al teveel afwijking maar toch genoeg om af te vragen of dit wel past qua naaf, remklauw en spatplaat.
Zijn er ervaringen bekend met het ongestraft plaatsen van geventileerde schijven ipv de standaard massieve exemplaren??
En als ze passen is er een wezenlijk verschil tussen die twee qua remkracht?
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
823
1
420
63
Ik ben geen monteur met ervaring, maar ik vraag me af wat de toegevoegde waarde is van grotere, geventileerde remschijven achter. Volgens mij komt veruit de meeste remkracht op de voorkant terecht. Ik vraag me ook af wat er met de rembalans gebeurd als je achter de boel groter maakt, maar voor niet. Moet dat niet in verhouding staan tot elkaar?
 

TwaMu

Actief
13 mei 2015
233
19
18
Je zult de remtangen, remtang/remblok geleiders en de spatplaten ook moeten vervangen, geventileerde schijven passen nl. niet tussen de remtang/remblok geleiders qua schijfdikte en diameter, remtangen moeten ook breder zijn i.v.m. schijfdikte en remblok dikte. Plus de remkracht verdeling Voor<>Achter (+/-70<>30%) klopt niet meer wat weer nadelig werkt bij bijvoorbeeld een noodstop.