Trekhaak CT200h

Banu

Hoort erbij
5 mei 2019
48
25
18
Beste CT-bezitters,
De trekhaak onder mijn auto heb ik aangeschaft bij de Lexus-dealer en vervolgens gemonteerd volgens de instructies, dus alle moeren en bouten vastgedraaid met het juiste moment.
Ik vervoer er 2 electrische fietsen op (zonder de accu’s) en dat zou volgens de specificaties van de fietsendrager (Pro User Diamant SG2) en de trekhaak moeten kunnen.
Mijn ervaring is echter dat de het hele spul behoorlijk zwabbert tijdens het rijden. In tegenstelling tot wat ik bij veel andere auto’s zie waarbij de fietsen en fietsendrager als het ware vastgelast lijken te zijn aan het voertuig.
Ik heb de indruk dat de trekhaak/kogel van de CT te licht zijn uitgevoerd voor deze last. Heeft iemand van jullie dezelfde ervaring en/of een oplossing?
 
Laatst bewerkt:

Erjee

Actief
5 feb 2017
373
92
28
Mijn CT had ook een Toyota trekhaak en fietsdrager.
Wel door de Lexus dealer laten plaatsen.
Gezwabber van onze twee e-bikes (ook zonder accu’s) herken ik niet.
Laat de boel anders controleren door de dealer, vóórdat er enge dingen gebeuren.
Een motorrijder die op de snelweg plots twee fietsen op een drager tegemoet ziet komen zou wel eens kunnen schrikken…
 

Banu

Hoort erbij
5 mei 2019
48
25
18
Dank voor je reactie. Misschien drukte ik mij met gezwabber iets te overdreven uit, maar er zit tijdens het rijden naar mijn smaak teveel deining in. Dat alles veilig vastzit weet ik voor 100% zeker. Ik sleutel nog maar 44 jaar aan auto’s😊.
 

kiwicupra

Actief
25 apr 2021
131
92
28
Misschien moet je het niet zoeken in de trekhaak maar in je drager. De bevestiging op de trekhaak is bij de ene drager anders dan bij de andere.
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
ik kan me ook niet voorstellen dat een trekhaak begint door te hangen ofzo... k zou het ook eens in de fietsendrager zoeken.
(of je achtervering die doordeint?)
 

Johno

Actief
23 jan 2022
438
188
43
De vraag is of het fietsenrek zwabbert of de fietsen die erop staan. Wellicht moeten in dat laatste geval de fietsen beter of anders bevestigd worden of is er helemaal niets aan de hand.. Misschien dat de fietsen wind vangen en daardoor wat bewegen.
 

Banu

Hoort erbij
5 mei 2019
48
25
18
Ik had zelf de indruk dat de afneembare haak waarop de drager leunt wat aan de lichte kant is. Hij voelt wat dunner aan dan de haken die ik gewend ben van auto’s waarmee ik caravans trok. Maar ik ga een dezer dagen de fietsen erop zetten en laat iemand anders de fietsen op de drager een beetje bewegen terwijl ikzelf kijk waar de beweging in zit. Overigens heb ik door de jaren heen al een stuk of zes trekhaken op m’n auto’s gemonteerd en dit probleem nog nooit gehad. Mijnsinziens is de constructie te licht, maar ik laat jullie mijn bevindingen weten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Johno

Banu

Hoort erbij
5 mei 2019
48
25
18
ik kan me ook niet voorstellen dat een trekhaak begint door te hangen ofzo... k zou het ook eens in de fietsendrager zoeken.
(of je achtervering die doordeint?)
Klopt, mijn woordkeus was ook hier niet helemaal correct, want bij deining denk je inderdaad aan een verticale beweging en het is meer een horizontale. De achterveren zijn overigens nieuw, want die had ik vóór de trekhaakmontage al voor de zekerheid vernieuwd 😊.
 

Johno

Actief
23 jan 2022
438
188
43
Ik had zelf de indruk dat de afneembare haak waarop de drager leunt wat aan de lichte kant is. Hij voelt wat dunner aan dan de haken die ik gewend ben van auto’s waarmee ik caravans trok. Maar ik ga een dezer dagen de fietsen erop zetten en laat iemand anders de fietsen op de drager een beetje bewegen terwijl ikzelf kijk waar de beweging in zit. Overigens heb ik door de jaren heen al een stuk of zes trekhaken op m’n auto’s gemonteerd en dit probleem nog nooit gehad. Mijnsinziens is de constructie te licht, maar ik laat jullie mijn bevindingen weten.
Ik ben benieuwd of je iets kunt vinden 👍
 

robtp09

Heel actief
4 mei 2020
558
1
354
63
Ik heb eens bij de consumentenbond naar de testuitslag van deze fietsdrager gekeken en daar scoort 'ie op stevigheid "maar"een 6. En dan bedoelen ze de verbinding tussen trekhaak en fietsdrager, en dan bij belasting uiteraard.
Zelf rij ik met een IS300h en een Uebler i21 met 2 e-bikes (zonder accu) en die combi is zo stabiel als een huis. Maar - eerlijk is eerlijk - die Uebler kost het dubbele van wat de Pro User kost én komt voor de zoveelste keer als Beste uit de test, en dat is waarschijnlijk allemaal niet voor niks...
 

Johno

Actief
23 jan 2022
438
188
43
Ik heb eens bij de consumentenbond naar de testuitslag van deze fietsdrager gekeken en daar scoort 'ie op stevigheid "maar"een 6. En dan bedoelen ze de verbinding tussen trekhaak en fietsdrager, en dan bij belasting uiteraard.
Zelf rij ik met een IS300h en een Uebler i21 met 2 e-bikes (zonder accu) en die combi is zo stabiel als een huis. Maar - eerlijk is eerlijk - die Uebler kost het dubbele van wat de Pro User kost én komt voor de zoveelste keer als Beste uit de test, en dat is waarschijnlijk allemaal niet voor niks...
Die heb ik ook en bevalt mij prima, daar passen 2 mountainbikes prima op en erg makkelijk te monteren en demonteren. Ik denk dat je in nog geen 2 minuten het fietsenrek gemonteerd hebt en met dezelfde gang er weer af hebt gehaald. Staat als een huis inderdaad.
 
  • Leuk
Waarderingen: robtp09

Banu

Hoort erbij
5 mei 2019
48
25
18
Ik heb eens bij de consumentenbond naar de testuitslag van deze fietsdrager gekeken en daar scoort 'ie op stevigheid "maar"een 6. En dan bedoelen ze de verbinding tussen trekhaak en fietsdrager, en dan bij belasting uiteraard.
Zelf rij ik met een IS300h en een Uebler i21 met 2 e-bikes (zonder accu) en die combi is zo stabiel als een huis. Maar - eerlijk is eerlijk - die Uebler kost het dubbele van wat de Pro User kost én komt voor de zoveelste keer als Beste uit de test, en dat is waarschijnlijk allemaal niet voor niks...
Ja daar zou het hem ook in kunnen zitten. Een vriend van mij heeft ook die Uebler drager dus ik zal hem eens lenen om te zien of dat daarmee het probleem is opgelost.
 

Banu

Hoort erbij
5 mei 2019
48
25
18
Ik heb eens bij de consumentenbond naar de testuitslag van deze fietsdrager gekeken en daar scoort 'ie op stevigheid "maar"een 6. En dan bedoelen ze de verbinding tussen trekhaak en fietsdrager, en dan bij belasting uiteraard.
Zelf rij ik met een IS300h en een Uebler i21 met 2 e-bikes (zonder accu) en die combi is zo stabiel als een huis. Maar - eerlijk is eerlijk - die Uebler kost het dubbele van wat de Pro User kost én komt voor de zoveelste keer als Beste uit de test, en dat is waarschijnlijk allemaal niet voor niks...
Ik heb ook nog even de test van Consumentenbond erbij gehaald en de drager die ik heb is niet de gewone Pro User Diamant, maar de SG2. Die is exact gelijk aan de Anwb Touring Flex Plus II, die als Beste koop uit de bus kwam. Deze drager heeft voor stevigheid een 7. Echter, nu lees ik bij de reviews verschillende keren dat als minpunt het schommelen van de drager genoemd wordt. ☹️
 
  • Leuk
Waarderingen: robtp09

robtp09

Heel actief
4 mei 2020
558
1
354
63
Wel apart dat de ANWB drager een 7 voor stevigheid krijgt en de Pro User Diamant SG2 een 6.......als het dezelfde dragers zijn :unsure:
 

Banu

Hoort erbij
5 mei 2019
48
25
18
Wel apart dat de ANWB drager een 7 voor stevigheid krijgt en de Pro User Diamant SG2 een 6.......als het dezelfde dragers zijn :unsure:
Ja de ANWB Touring Flex Plus II is exact gelijk aan de Pro User Diamant SG2. De stevigheidsscore van 6,6 uit de test geldt voor een andere niet-inklapbare drager van Pro-User.
 

Banu

Hoort erbij
5 mei 2019
48
25
18
Ik had zelf de indruk dat de afneembare haak waarop de drager leunt wat aan de lichte kant is. Hij voelt wat dunner aan dan de haken die ik gewend ben van auto’s waarmee ik caravans trok. Maar ik ga een dezer dagen de fietsen erop zetten en laat iemand anders de fietsen op de drager een beetje bewegen terwijl ikzelf kijk waar de beweging in zit. Overigens heb ik door de jaren heen al een stuk of zes trekhaken op m’n auto’s gemonteerd en dit probleem nog nooit gehad. Mijnsinziens is de constructie te licht, maar ik laat jullie mijn bevindingen weten.
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n

Banu

Hoort erbij
5 mei 2019
48
25
18
Ik heb het toch iets anders aangepakt. Een vriend van me heeft een Thule Easyfold en die heb ik op mijn haak gezet en ben er daarna met mijn fietsen erop gaan rijden. Zelfde resultaat: ook schommelen van de fietsen. Bij stilstand hebben we de fietsen, terwijl ze nog achter de auto op de drager zaten, heen en weer bewogen en toen was duidelijk te zien dat er vering zit in de haak. Vervolgens de drager op een Rav4 met een haak voor een caravan geplaatst en die gaf geen krimp. Conclusie de haak van de CT200H is ongewijfeld sterk genoeg, maar naar mijn zin gewoon te dun uitgevoerd. De haak van de Rav4 was ook zichtbaar dikker.
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
hoe dik (of hoe dun) is die haak dan eigenlijk?


Hoe dan ook zul je er vast geen seconde over nadenken om daar een aanhangend voertuig aan te koppelen, dat zal ook niet lekker rijden denk ik.
Of is die knobbel ook kleiner? waardoor dat überhaupt niet past?

(en dit alles nog los van dat je waarschijnlijk niet eens een ahw mág trekken met een CT2000h)
 

Banu

Hoort erbij
5 mei 2019
48
25
18
hoe dik (of hoe dun) is die haak dan eigenlijk?


Hoe dan ook zul je er vast geen seconde over nadenken om daar een aanhangend voertuig aan te koppelen, dat zal ook niet lekker rijden denk ik.
Of is die knobbel ook kleiner? waardoor dat überhaupt niet past?

(en dit alles nog los van dat je waarschijnlijk niet eens een ahw mág trekken met een CT2000h)
Dikte van de haak heb ik niet gemeten (doe ik nog wel). Het verticale gedeelte onder de kogel en de bocht zijn rond en het horizontale gedeelte richting het voertuig heeft geleidelijk een iets grotere diameter, maar krijgt dan ook afgeplatte zijkanten. De kogel zelf heeft een normale diameter, waardoor je er in principe iets mee zou kunnen trekken, maar dat is inderdaad niet toegestaan. Op de kogel zat een klein randje gelast zodat er geen dissel overheen paste. Ik heb dat randje eraf moeten slijpen, omdat anders de fietsendrager er niet op past.
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n

robtp09

Heel actief
4 mei 2020
558
1
354
63
Vroegaahh waren er adapters die je op die kogel met rand kon zetten zodat er een normale drager of dissel op kon, ik heb ze eigenlijk nooit meer gezien. Die kogel met rand moest er voor zorgen dat je inderdaad geen aanhanger of iets dergelijks ging trekken met de auto die eraan vast zat....en die trekhaken zullen derhalve wellicht iets lichter uitgevoerd zijn, zou me niks verbazen.