Houston, do we have a problem?

levensnevel

Actief
17 mei 2024
180
182
43
Denk dat we een ‘probleem’ met onze hoofdaccu hebben.
Doorgaans zitten we op een verbruik van gemiddeld een 16,6 kWh / 100 km [over een 4.500 km]
Maar bij de laatste 2 laadsessies sprongen we via 17,74 kWh / 100 km naar 23,32 kWh / 100 km.
- Wijze van rijden & instelling climaatbeheersing zijn sinds aanschaf [afgelopen Mei dit jaar] ongewijzigd.
- Meest recente healthcheck [dit voorjaar] werd met flying colours gehaald.
Wat is wijsheid
1] een bezoek aan de Vetos specialist voor diagnose & oplossing. We hebben tenslotte nog een 7 maanden BOVAG garantie.
2] een bezoek aan de dichtstbijzijnde LEXUS dealert. We hebben tenslotte nog een 11 jaar garantie op de hoofdaccu.
Anyone?
Iemand eerder met dit bijltje gehakt?
 
Wat mij opvalt is dat je het verbruik meet sinds mei (dus nog geen winter meegemaakt).
Met de huidige temperaturen verbaast het mij eerlijk gezegd niet dat je verbruik toeneemt.
Daarnaast, wat is de staat van de banden en de bandenspanning?
 
  • Leuk
Waarderingen: levensnevel
@Arbitrator
Dank voor je reactie
- temperatuur: mmm afgelopen weken is in onze regio de temperaruur overdag niet onder de 15 graden celcius geweest, afgelopen zaterdag wat het zelfs 'T-Shirt' weer. Bij minus 10 lijkt me een dergelijke teruggang in actieradius verklaarbaar, maar nu... Daarnaast hebben we wel 2 winters met een 64kWh Hyundai Kona rondgereden. en daarbij was de terugval in actieradius minder dramatisch als nu met onze Lex.
- banden: bij aanschaf is er voor een nieuw setje rubber gemonteerd en achter nog ruim voldoende. Bandenspanning: we rijden met rondom 2.7 bar.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb geen idee hoe nauwkeurig een dergelijke verbruiksmeting is, maar het verschil is wel opvallend (ca. 30%). Daar moet dus een reden voor zijn - ergens wordt best wel veel extra stroom voor gebruikt. Bij een "full electric" auto komt de warmte uiteindelijk uit de accu en dus zal het verbruik bij lagere omgevingstemperatuur toenemen en de actieradius kleiner worden. Kan het zijn dat bij meer recente ritten stoelverwarming automatisch inschakelt en dus zijn tol eist? Een andere mogelijkheid zou een niet helemaal vrijkomende rem op een van de wielen kunnen ziin. Een "normaal meerverbruik" door lagere omgevingstemperatuur lijkt me, gezien de grote afwijking, niet het geval.
 
  • Leuk
Waarderingen: levensnevel
We hebben al wel een paar koude nachten gehad tegen het vriespunt aan. Ik weet niet waar de auto normaliter geparkeerd staat en of er op die koude ochtenden gereden is met verwarming aan. Heeft de(ze) UX een warmtepomp voor de verwarming?
 
  • Leuk
Waarderingen: levensnevel
Ik zou inderdaad eens kijken naar een rem die niet vrijkomt. De hybride wagens van Toyota/Lexus kennen dit euvel ook wel eens, omdat veel recuperatief geremd wordt op de generator. Mijn vorige wagens, een Prius en de GS450h, hebben beiden wel eens last gehad van een hangende rem, en dat zie je terug in het verbruik. Zou me niet verbazen als dit bij een EV ook kan optreden.
 
@Iedereen
- Dank voor het meedenken
- Lexus Link+ geeft aan: 'uw auto heeft geen actief waarschuwingslampje'
- We horen vandaag van onze Vetus specialist wanneer we langs kunnen komen voor diagnose & oplossing.

@Romke
Verbruiksmeting doe ik middels de JBF methode: a] app [Lexus Link+] geeft batterijstatus in % aan; b] laden tot 100%; c] Verschil 'B' minus 'A' is, omgerekend naar het aantal kWh's, wat er geladen.

@D43m0n
Lex staat, net zoals eertijds onze elektrieken Kona, buiten. Warmtepomp aan boord. Verwarming loopt in eerste aanleg via stoel & stuur om verbruik te minimaliseren.

@Frank2b
Vastzittende rem: zou kunnen, maar merk het niet echt. Ken het fenomeen want ik heb daar indertijd met m'n Corolla ook een keer last van gehad [rechts voor] en dat merkte je bij het rijden wel degelijk [wel met beduidend zwakkere motor en lichtere auto]
Ga , om dit uit te sluiten, later vandaag eens een kwartiertje rijden en daarna met een infrarood thermometer meten hoe warm de vier remschijven zijn en of daar een significant verschillen te zien zijn..
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n
Probleem opgelost.
Je had het bij het rechte eind @Frank2b

Diagnose

- temperatuur van de schijven gemeten voor vertrek
- Ritje van pakweg kilometer 15 kilometer
- temperatuur van de 4 schijven wederom gemeten
- Constatering: In vergelijking met de overige drie schijven is de temperatuur Linksvoor significant [hoger als in 53 graden celcius vs 33 graden celcius]
- Deze constatering gedeeld met m'n Vetus specialist.
Oplossing
Kom maar langs, dan lezen we de auto uit en checken we de remmen. Deze week hebben we alleen vanmiddag nog een gaatje.
Dus afspraak gemaakt en na de lunch naar Uden getrokken [heeft zo z'n voordelen wanneer je met emeritaat bent en de tijd aan jezelf hebt]
- Auto uitgelezen - alles OK
- Rem linksvoor zat inderdaad 'wat vast' --> alle vier de remmechanismen 'gesmeerd' en weer gangbaar gemaakt.

Op de terugweg was het verschil in verbruik gelijk merkbaar [heenweg: Actieradius nam met 9 km meer af dan feitelijk gereden afstand - terugweg: Vergeleken met de feitelijk gereden afstand nam de actieradius met 5 km toe]
 
Oops, we zijn knalhard van onze roze wolk afgeflikkerd.
5 dagen & een 115 km verder zijn we weer terug bij af. 115 km afleggen en dan 57% van je accu leeggereden hebben kan niet de bedoeling zijn.
Zou max. 40% geweest moeten zijn.
Dit teruggekoppeld aan onze VETUS specialist, we zijn benieuwd wat de vervolgstappen worden.
Mocht iemand hier nog een 'been there, done that' ervaring op dit gebied wil delen, graag ..
 
  • Verdrietig
Waarderingen: Primi
Kan nog steeds de rem zijn. Bij mijn motorfiets had ik ongeveer hetzelfde met de remschijf linksvoor, die werd veel heter dan de schijf rechts voor en daar heb ik uiteindelijk de remzuigers vervangen plus een revisieset met nieuwe pakkingen. Alleen maar een beetje de remblokjes heen en weer bewegen is niet altijd genoeg.....
 
  • Leuk
Waarderingen: levensnevel
@snorlax & @Frank2b
Dank voor het delen van jullie ervaringen.
Zal dit, in het kader van meedenken, doorgeven aan m'n Vetus Specialist.
Dat getikt hebbende: onze Alexia is van November 2020 en heeft nu 39K km ervaring.
Kan toch niet zo zijn dat bij een merk wat gekend is om haar onberispelijk design en robuustheid van onderdelen een remklauw binnen de 40K km de pijp aan Maarten geeft.
 
Klauwen gaan vaker vastzitten bij hybrides en EV's. Bij Toyota en Lexus overigens in veel gevallen, oorzaak: glijpennen. Gangbaar maken werkt niet altijd, soms moet er gewoon een hele nieuwe klauw op. Ik meen weleens gelezen te hebben, dat die pennen eigenlijk jaarlijks even schoongemaakt en ingevet moeten worden. Maar er is natuurlijk geen enkele werkplaats die dit 'eventjes' doet. Overigens is de leeftijd gecombineerd met de km stand én EV júíst een recept voor vaste remmen. Immers heeft de auto 'maar' 10dkm per jaar gereden en regenereert zo'n auto heel veel. Dus de bedrijfsremmen komen vaak niet (goed) in actie.
 
  • Leuk
Waarderingen: levensnevel en snorlax
Kan toch niet zo zijn dat bij een merk wat gekend is om haar onberispelijk design en robuustheid van onderdelen een remklauw binnen de 40K km de pijp aan Maarten geeft.
Ik heb zojuist mijn IS opgehaald na de 90.000km beurt. Er is voor een nieuwe remklauw geplaatst. Gelukkig onder 10 jaar Relax garantie. Ik vind het ook niet normaal dat klauwen eerder vervangen worden dan schijven.
Gangbaar maken werkt niet altijd, soms moet er gewoon een hele nieuwe klauw op. Ik meen weleens gelezen te hebben, dat die pennen eigenlijk jaarlijks even schoongemaakt en ingevet moeten worden. Maar er is natuurlijk geen enkele werkplaats die dit 'eventjes' doet.
Ik had dus een gesprek met de receptionist van de dealer hierover. Als de vorige dealer in januari dit jaar de boel even gangbaar had gemaakt, had Lexus NL nu geen claim gekregen van mijn dealer van die vastzittende remklauw… Ik heb nog 4 jaar Relax garantie dus geloof het wel, daarna zal ik opdracht gaan geven om of elke beurt of om de beurt die dingen gewoon even gangbaar te maken.

Overigens komt het vaker voor dat de remklauw achter vastzit bij een automaat doordat de P-stand gebruikt wordt maar de parkeerrem niet, maar in dit geval zat mijn remklauw voor vast. En hij was ook niet stabiel bij fors remmen, best vechten om hem in een lijn te houden. Lexus-onwaardig als je het mij vraagt…
 
  • Leuk
Waarderingen: levensnevel
Ja bij mij zat de klauw RV ook vast, tijdens de laatste APK. Auto is wel wat ouder en verder ingereden, dan de jouwe @D43m0n. Klauw is toen direct door Louwman Breda gangbaar gemaakt en moe(s)t eigenlijk vervangen worden. Echter is dit nog niet gedaan. De verkoper deed ineens heel lastig en heeft via allerlei omwegen mijn garantieclaim afgewezen. Dus komende beurt in december, laat ik nog eens kijken of de klauw nu nog steeds loskomt.
 
  • Leuk
Waarderingen: levensnevel
@Sam_IS300h
mmm, zoals je in m'n signature kan lezen heb ik 6 jaar / 87K km met een hybride Prius II 's lands wegen onveilig gemaakt.
Kocht haar via de Dealert van de eerste eigenaar met 200K km ervaring. Gedurende de 87K km die volgde nooit last gehad van vastzittende remmen [wellicht dat mijn werkplaats indertijd wel jaarlijks die pennen schoongemaakt en ingevet heeft]
En sindsdien is onze rijstijl, los van het gegeven dat we op de snelweg minder vaak met de op dat moment max toegestane snelheid rijden, niet echt veranderd.
Dus ik sta voor een 'raadsel'
 
Ik heb met mijn prius II zo'n 300k km gereden. In die tijd twee keer een vastzittende rem gehad, door de Toyotagarage hersteld. Bij de Prius hoefde geen remklauw vervangen te worden. De GS heeft me 180k km ver gebracht (tot een eindstand van 360k km) en daar heb ik eerst de linker en later de rechtklauw van de achterwielen moet vervangen.
Het kan verkeren ...
 
  • Leuk
Waarderingen: levensnevel
Het is denk ik toch een kwestie van "rust roest"... Bij hybride en elektrische auto's en een rustige rijstijl ben je alleen maar recuperatief aan het remmen en gebruik je de echte remmen nauwelijks. Misschien is het een goed idee om af en toe een keer stevig te remmen, dan weet je ook meteen of het nog goed werkt. Voor het geval het een keer echt nodig is....
 
  • Leuk
Waarderingen: levensnevel en Timo_87
@snorlax
Begrijp wat je tikt, echter...
We hebben altijd al en rustige rijstijl gehad, ook de 6 jaar met een hybride en daarna 2 jaar / 20K km met een EV [my 2020 64 kWh Hyundai Kona].
En gedurende die 107K km nooit last gehad van vastzittende remmen.
Sinds we EV rijden maken we maximaal gebruik van alle stumperhulpjes, dus ook van de Adaptive Cruise Control waardoor beide EV's 'zelf bepalen' wanneer en hoe stevig er geremd wordt. Sterker nog, in de LexusLink+ app krijgen we, middels de EV coach, na elke rit een rapportcijfer en daarin zijn 'strafpunten' voor 'hard remmen' verwerkt.
Dus Lexus zelf bevorderd het 'rustig optrekken & rustig remmen'.
Wanneer we cynisch zijn zou het zo kunnen zijn dat Lexus, jouw gedachtengang volgend, dit doet om de verkoop van vervangings onderdelen te bevorderen [je moet tenslotte toch wat wanneer je louter bullit proof producten produceerd]
Maar dat kunnen we ons eigenlijk niet voorstellen.
Vandaag horen we wat onze VETOS specialist nu voorstelt. We zijn benieuwd....
 
Laatst bewerkt:
Ik denk eerlijk gezegd dat de klauw bij aankoop al wat aanliep. Vaak gaat hij na verloop van tijd en evt. harder remmen, steeds vaster zitten. Je kent ook de rijstijl van de vorige eigenaar niet, dus lastig om dat dan te vergelijken, met je eigen ervaringen, in hele andere auto's.
 
  • Leuk
Waarderingen: levensnevel