UX hybride batterij zwak

PeterGwt

Nieuw hier
25 sep 2025
9
3
3
Hallo allemaal, mijn UX 250h gaat heel vaak stationair hoog in toeren om de accu te laden. En als ik de EV modus wil gebruiken krijg ik eigenlijk altijd de melding ‘Hybride batterij is zwak’ en kan ik dus niet elektrisch rijden.
De auto is meerdere malen door de dealer uitgelezen en dan blijkt inderdaad dat die melding erin staat, maar ze doen er verder niets mee.

Iemand een soortgelijke ervaring? Thnx!

Gecorrodeerde contacten misschien ? 🤔

Ik snap niet dat ze niet wat verder zoeken naar de oorzaak/oplossing.

Ik rijd ongeveer 400 kmpw, 50/50 binnen en buiten de bebouwde kom.

Lexus kijkt niet verder omdat volgens hen alles binnen de marges valt…

Kun je wellicht iets meer vertellen?
  • Gebruik je vaak de N stand, met ergens staan wachten of in een kettingbaan carwash?
  • Wat is heel vaak wbt. 'stationair hoog toeren'? Als dit na een stuk in 'EV' rijden is, is dit normaal gedrag. Gebeurt dit nadat je van de snelweg komt en onderaan de afrit staat, dan is het niet normaal. Houd er ook rekening mee dat het nu kouder wordt en de motor wellicht daardoor vaker aanslaat.

Daarnaast: de knop voor 'EV mode' is afhankelijk van meerdere factoren, voordat je deze kunt gebruiken. Als je dit steeds doet op hogere snelheden of als de accu niet vol is, wordt hij niet vrijgegeven. De melding dat de accu zwak is, komt vaak voor door ontlading en in de N staan of bijvoorbeeld met 2 streepjes de EV-mode met de drukknop 'afdwingen'.

Rijdt de auto verder normaal? Ofwel, als je bijvoorbeeld van de snelweg komt, gaat de motor dan met uitrollen al uit en kun je tijdens het wachten bij het verkeerslicht, dit in EV mode doen? Vertrek je met een fluwelen voetje, doet de auto dit in EV mode en slaat de benzinemotor pas aan als je meer gas geeft?
Drijven zowel de benzinemotor als de elektromotor aan, als je aan het accelereren bent?

• Leuk
Waarderingen: bni, D43m0n en Bobusa
Nee, de n stand gebruik ik niet vaak. Het verhoogd stationair draaien is redelijk random, na ev rijden maar ook als ik 125km op de snelweg heb gereden en de auto in de garage zet, dan doet ie t ook soms. Ik weet dat het weer een rol speelt, maar zomer en winter geeft eigenlijk hetzelfde beeld (zomer airco, winter verwarming en andere gebruikers) De EV modus gebruik ik volgens voorschrift, maar dat lukt dus juist niet… De auto rijdt idd verder normaal en het verbruik is m.i. ook redelijk, gem (1:18) Ik rijdt heel rustig, nog net niet met fluwelen voet, maar t scheelt niet veel😉 Bij rustig vertrekken idd vaak eerst ev, maar lang niet altijd. Benzine en elektra idd bij accelereren.
Btw, km stand 49000, bj ‘22

Zet standaard de laadcyclus van de hybride batterij op je display tijdens het rijden, zodat je dit kan monitoren.
Zit je bij een Lexus dealer voor een eventuele hybride batterij check?

• Leuk
Waarderingen: Bobusa
Die heb ik vaak aan staan, komt nooit boven de 4 balkje (van de 8)
Ja, zit bij Louwman, volgens hen prima.

Ik ga niet speculeren, maar wat zijn je verwachtingen van het in EV rijden?
In de praktijk kom je meestal enkele honderden meters, misschien twee kilometer op lage snelheid (50km/h of minder) mits je niet accelereert.
Als ik het zo bekijk is alles prima.

Nou, tot nu toe 4 maal een leen UX mee gehad en daar deden de problemen zich niet voor. Uiteraard weet ik dat de ev modus beperkt is, maar beperkt is toch iets anders dan eigenlijk nooit beschikbaar…

Die heb ik vaak aan staan, komt nooit boven de 4 balkje (van de 8)
Ja, zit bij Louwman, volgens hen prima.
Nooit boven balkje 4 is wel apart.
Zou bij een wat langere rit toch hoger moeten komen.
(Logischerwijs, maar ik ben geen automonteur).

Nooit boven balkje 4 is wel apart.
Zou bij een wat langere rit toch hoger moeten komen.
(Logischerwijs, maar ik ben geen automonteur).
Dat doet me denken dat er aan de batterij op zich niets mis is, maar dat om een of andere reden het laadcircuit niet goed functioneert. Ervaring met mijn hybride (GS) is dat bij EV rijden je uiteraard de accu in betrekkelijk korte tijd kunt ontladen, maar dat daarna de ICE aanslaat en aan het motorgeluid duidelijk is te horen dat de accu weer opgelaen wordt. Dat gaat best wel snel, totdat alle balkjes "gevuld" zijn.

De aanduiding "hybride batterij is zwak" is een mededeling waar je niet veel wijzer wordt. Het zou kunnen betekenen dat de cellen onvoldoende lading hebben, maar het zou ook kunnen betekenen dat om de een of andere reden de cellen niet goed worden opgeladen omdat het laadsysteem niet goed functioneert. Ook het verhoogde motortoerental bij het laden wekt bij mij verbazing. Uiteraard zal de motor bij het laden vermogen moeten leveren, maar dat kan normaliter al reeds bij een geringe toerental beschikbaar kunnen worden gesteld.

Ik zou aan de dealer vragen om het laadcircuit te controleren. Mogelijk dat er in het laadcircuit sprake is van een extra weerstand waardoor het laadproces wordt verstoord. Dat zou voor een monteur met een volt- en amperemeter toch relatief eenvoudig moeten zijn te controleren.

• Leuk
Waarderingen: Lexus4me
Louwman heeft meerdere keren een volledige diagnose uitgelezen en daar komt steeds uit dat de accu veelvuldig ‘zwak’ aangeeft en dat het toerental vaak omhoog gaat. Doen er vervolgens niets mee, is binnen de marges, zegt men…

Dank voor alle reactie’s en voor de duidelijkheid, het beïnvloedt de rijervaring niet zodanig dat het een groot ding is, maar het verminderd wel het premium gevoel dat m.i. bij Lexus hoort. En ik ben ervan overtuigd dat het niet normaal is, mede omdat de leen auto’s (ook UX) die ik had dit niet vertoonde.

Dat alle balkjes verlicht zijn dus 100% opgeladen zul je wellicht nooit zien omdat een Lexus de hybride accu nooit geheel oplaadt of ontlaadt toch?

Bij mijn auto (ander model maar voor het idee) zie ik nooit het bovenste balkje belicht of het onderste onverlicht.

Maar dan nog is “ nooit meer dan vier van de acht” denk ik ook een aanwijzing dat er wat niet goed zit.

Ik hoop dat de dealer je fatsoenlijker behandelt anders moet je naar de importeur en dat is ook zo veel werk.

Inderdaad zie je compleet gevulde balkjes alleen in heuvel/berg-gebieden met lange afdalingen.
Dan voel je daarna bij eerste bediening gaspedaal ook een extra push in je rug om al die lading wat kwijt te kunnen raken.

Louwman (althans een monteur) heeft een paar maanden geleden het al doorgestuurd naar de importeur, ondanks dat ze van mening zijn dat er niets mis is, maar geen reactie. Ik ben klant bij Louwman Amsterdam en die zij recent verhuisd naar Utrecht, dus de administratie zal wel overhoop liggen. Heb vorige week maar weer eens een mail verstuurd😏