Ervaring nu

ErwinCT

Hoort erbij
13 sep 2023
30
21
8
Ik rij nu met volle tevredenheid al een paar maanden rond met de CT maar heb wel een paar "dingetjes"... En ik vraag me af of dit bekend voor komt..
Vooral bij optrekken vanaf stilstand voel ik altijd een trilling in de beginfase van gas geven.. .... Gaat niet helemaal vloeiend... Zeg maar..Klein irritatiepuntje moet ik zeggen.
En als je stilstaand bij een verkeerslicht en de motor is uit.... En slaat daarna weer aan... Dat gaat gepaard met een aardige schok... Je schrikt er zelfs even van... Al wen je daar na een tijd misschien aan.. Maar toch.
Meer mensen hier ervaring mee..? Is vooral het eerste waar ik naar kan laten of is dit iets wat er bij hoort..?
 

Sam_IS300h

Actief
8 sep 2022
294
168
43
Die trilling bij het wegrijden herken ik niet. Is dit altijd? Of enkel bij het wegrijden als alleen de ICE aandrijft (lege accu)?

Ik herken de schok, bij het weer aanslaan van de ICE, wel. Het is een soort krachtenspel tussen de ICE en de elektromotor in de e-CVT. De ene moet gestart worden en de ander een tegenkoppel gaan geven, wat een soort schok oplevert. Dit is normaal.
 

ErwinCT

Hoort erbij
13 sep 2023
30
21
8
Die trilling bij het wegrijden herken ik niet. Is dit altijd? Of enkel bij het wegrijden als alleen de ICE aandrijft (lege accu)?

Ik herken de schok, bij het weer aanslaan van de ICE, wel. Het is een soort krachtenspel tussen de ICE en de elektromotor in de e-CVT. De ene moet gestart worden en de ander een tegenkoppel gaan geven, wat een soort schok oplevert. Dit is normaal.
Nee de trilling is er eigenlijk altijd en valt hij denk ik het meeste op vanaf stilstand.
Is er ook bij accelereren zeg maar.
 

Jannes1966

Nieuw hier
20 mei 2023
16
25
13
Ik heb een paar jaar in een CT gereden van 2012, en herken de trilling ook niet. En ook de schok bij het wegrijden die zelfs een schrikreactie kan veroorzaken zegt mij niets.
 

Darkmatter

Actief
18 nov 2017
311
251
63
Ik herken de schok, bij het weer aanslaan van de ICE, wel. Het is een soort krachtenspel tussen de ICE en de elektromotor in de e-CVT. De ene moet gestart worden en de ander een tegenkoppel gaan geven, wat een soort schok oplevert. Dit is normaal.
Ik herken dit totaal niet, het samenspel tussen ICE en e-motor is juist één van de dingen die Toyota als geen ander onder de knie heeft. Ik heb in allerlei verschillende hybrides gereden en de enige waarbij ik soms een schokje voelde was de GS 450h, maar alleen als ik veel gas gaf en zelfs dan was het niet iets waar zelfs de meest nerveuze inzittende van zou schrikken. Ik zou er toch eens naar laten kijken. Misschien is het iets vrij kleins, zoals speling op de motorsteunen.

Jarno
 

Sam_IS300h

Actief
8 sep 2022
294
168
43
Valt echt onder de normale werking van het hybride systeem van de "Gen 3". Ze doen dit vanaf nieuw al. Ik heb een aantal CT's gereden van 2011 t/m 2017. Allemaal reden ze hetzelfde met dezelfde schokjes, in een aantal situaties. Dit beaamde de dealer bij navraag ook. Uiteraard tot op zekere hoogte, ik had het stukje "Je schrikt er zelfs even van" even gemist. Dit is uiteraard niet goed en verdient verdere aandacht. Je voelt namelijk wel wat, maar niet zodanig dat je er van schrikt.
 

ErwinCT

Hoort erbij
13 sep 2023
30
21
8
Mh ok, wel erg verschillende reacties al kent Sammie het dus zeker wel. Heb nog volledige Bovag- Garantie dus kan het zeker laten nakijken. Had juist het idee dat Lexus daar nog meer aandacht aan besteed dan Toyota.Zou toch geheel vloeiend moeten gaan.
 

Richie

Hoort erbij
1 aug 2023
34
50
18
Het aanslaan van de motor ging bij de CT met een klein schokje, en vooral bij een koude start ook nog dat hij de eerste minuten behoorlijk kon inhouden bij een stoplicht met trilling (ooit ergens in een review gelezen "alsof er een elastiekje om het gaspedaal zit"). Maar meestal na een paar minuten rijden ook bij stoplichten, files, etc geen merkbare hapering. Ik kon het in het ergste geval prima omzeilen via de Sport-stand.
Nadat ik van de week in een Skoda zat met stop-startsysteem hoor je mij niet meer :ROFLMAO:
 
  • Leuk
Waarderingen: Lexus4me

Sam_IS300h

Actief
8 sep 2022
294
168
43
Ze hebben de gehele aandrijflijn uit de Prius-3 overgenomen. Dus daar hebben ze, op wat software-zaakjes na, niet veel aan verfijnd.

Maar zoals Richie al zegt: je voelt zeker wel iets. Maar je mag er zeker niet van schrikken. Dat is echt niet oke. Zeker eens laten bekijken door bijvoorbeeld de dealer, of wat jouw auto doet, normaal is. Dan kun je met een gefundeerd verhaal naar de verkoper.