Rijden in de bergen.

classiconero

Nieuw hier
8 okt 2021
21
5
3
Dit voorjaar staat een reis naar Toscane met de CT200 in de planning. Onderweg wellicht de Timmelsjoch- en Stelvio-pas meepakken.
Bij het belasten van de benzinemotor helpt de electromotor een handje mee. Nu vraag ik me af wat er gebeurt als ik bijvoorbeeld de Stelvio pas op ga. Dat is een serieuze klim van 20 + km en ik kan me zo voorstellen dat de batterij niet onuitputtelijk is, en deze niet het hele traject de electomotor kan voeden.
Iemand dit al eens meegemaakt.?

Niet dat ik me druk om maak, het is meer uit nieuwsgierigheid.

Groeten
Willem
 

willemSeles

Actief
10 nov 2020
110
57
28
Nee hoor naamgenoot ,die hybride accu raakt nooit leger dan 20-30% .Even een paar honderd meter afdaling of remmen en schiet zelfs door naar 100% ipv tussen de gebruikelijke 30/80% vol. Wel eenmaal in het buitenland de Eco-knop uitlaten. Op vlakke (snel)wegen op Normaal en in de bergen/hellingen/inhalen op Sport. Dit kost helemaal geen extra benzine , immers met al die afdalingen blijft het gemiddelde hetzelfde.
Heb 3 jaarlang met de CT (4x per jaar door Oostenrijk/Zwitserland)gereden met bergtoppen van 2000mtr hoog en nu 3jr met de IS300h dezelfde routes richting Italië. Geen probleem, ook niet voor de remmen of motortemperatuur. Die bergversnelling eigenlijk nooit gebruikt.Wel bij pittige afdalingen/haarspeldbochten de flippers om extra af te remmen naar 5e en 4e versnelling. Het is geen plug in zoals een Outlander, die dat accu probleem wel heeft.
Veel plezier alvast.
mvg,
 

Dietrich

Actief
16 mrt 2018
256
89
28
Als het goed is kunt u in uw Lexus ook nog de 'versnellings' hendel in de B stand plaatsen.
De auto kan bergop wat harder regeneratief afremmen, maar bergaf maakt het echt een heel groot verschil.
Zie die B maar als Bergen, ipv de officiële Brake benaming.
Het is wel erg wonderlijk om bergaf geluidloos door de bochten te gaan, mijn vrouw schrok zich dood toen we dat voor het eerst meemaakten, ze dacht dat er iets mis was met de auto.
 

LHM

Nieuw hier
10 nov 2020
24
13
3
Beste allen, dank voor de informatie. Nu gaan wij binnenkort zelf langdurig rijden in de bergen en ik zou graag willen weten of je tijdens het rijden (sportstand) de automaat in de B stand kunt zetten of dien je stil te staan?
Ik kan het niet terug vinden in het boekje.

Alvast bedankt.