Knipperlichten in spiegel IS250 2007

Nazgul

Nieuw hier
26 okt 2023
13
28
13
Hoi ik heb een IS250 FSport uit 2007, het is een Amerikaanse import en heeft geen richtingaanwijzers op het voorscherm. Nu zou ik de spiegelkappen willen vervangen voor de 2008 versie. Kan iemand me vertellen of de bedrading daarvoor al aanwezig is in de kabelboom of dat ik die ergens vandaan kan halen?
misschien heeft iemand er ervaring mee.
dank alvast voor de hulp.
groet Rob
 

Nivek

Actief
Sponsor
16 jun 2013
388
123
43
Als het geen fabrieks optie is, maar een wijziging met ingang van 2008, ga ik er niet van uit dat er ook maar enige bedrading voor de knipperlichten ligt.
Zelf aanleggen (netjes) is stroomloopschema's bestuderen

Mijn vorige IS300 had ze ook niet, nooit wat mee gedaan. Voor mijn tijd nooit afgekeurd daarop, anders had er wel iets op gezeten. Dus ik had hem ook al die tijd maar gewoon goedgekeurd haha
 

Nazgul

Nieuw hier
26 okt 2023
13
28
13
De auto is al 14 jaar in Nederland en bij LOUWMAN in onderhoud geweest en altijd goedgekeurd ook door RDW. De Lexus dealer waar ik afgelopen keer kwam wilde ‘m er niet op goedkeuren. Mijn vaste locale garage gelukkig wel (of het is ze niet opgevallen 😉) RDW gebeld maar het feit dat zij ‘m goedgekeurd hebben bij import ontslaat de keurmeester niet van de plicht om de auto er op af te keuren, heel raar toch? Ik heb geen zin om gaten in het spatbord te boren (daar zit de f-sport-badge 🤣)

Zat ook te kijken of ik de sidemarkers van koplamp unit hiervoor kan gebruiken. Dan is de vraag of die apart gevoed kunnen worden en vervangen voor een led met voldoende vermogen.
 

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
720
161
43
Dit klusje heb ik ook gedaan. Aangezien ik ook een USDM auto had met hetzelfde euvel. Auto is bij de vorige eigenaren altijd goedgekeurd, maar de vorige eigenaar gaf me er al een setje plakknipperlichten bij (.....) onder het motto "als ze moeilijk gaan doen bij de APK". Ik wilde dat hele gezeik niet, dus ben ook op zoek gegaan naar spiegelkappen met knipperlichten erin. Ik heb deze uiteindelijk (ongespoten) via AliExpress besteld, vervolgens naar een lokale schadehersteller gebracht die ze voor mij gespoten heeft (netjes ook, want nooit kleurverschil gezien en is toch bewerkelijke lak, dat wit parelmoer) en vervolgens ben ik aan de slag gegaan met de bedrading.

Het is inderdaad even uitzoeken, maar je moet de instaplijst bij de deur aan de bestuurderskant loshalen (met het Lexus logo erop). Hieronder zit de bedrading, maar ook bedrading die naar de knipperlichten aan de achterkant gaat. Je moet dan de juiste kleuren zien te vinden, zie beneden. Ik heb onderstaande tutorial eigenlijk volledig gevolgd en het werkt al jaren perfect. Ik heb hiervoor T-Tap connectors gebruikt om de draden af te tappen (Google maar, goedkoop via AliExpress). De kabel van de passagierskant moet je dan wel helemaal via de deur, via de binnenkant naar de andere kant zien te brengen.


Succes!
 

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
720
161
43
Voor:
Spiegels_voor.jpg


Na:
Spiegels_na.jpg
 

Nivek

Actief
Sponsor
16 jun 2013
388
123
43
Ik weet het niet uit mijn hoofd maar er staat mij iets bij dat als een auto op een bepaalde manier uit de fabriek komt, je hem er niet op mag afkeuren.

Gelijktijdig is het ook weer zo dat we het hebben over een auto die gemaakt is voor een andere markt.

Volgens mij was er toen een vergelijkbare discussie mbt de knipperende rode pijlen op de spiegels van een amerikaanse pick-up. Moest ook gewoon goedgekeurd worden.

Dus (als keurmeester) vind ik het ook een lastig punt en dan is het de vraag neem je het risico of keur je hem af. Dus wat dat betreft is het niet gek dat iemand zegt dat het afgekeur is.
 

Nazgul

Nieuw hier
26 okt 2023
13
28
13
Ziet er echt goed uit Metalfreak! Heeft het je veel tijd gekost? Bedankt ook voor de link.
 

Nazgul

Nieuw hier
26 okt 2023
13
28
13
Ik weet het niet uit mijn hoofd maar er staat mij iets bij dat als een auto op een bepaalde manier uit de fabriek komt, je hem er niet op mag afkeuren.

Gelijktijdig is het ook weer zo dat we het hebben over een auto die gemaakt is voor een andere markt.

Volgens mij was er toen een vergelijkbare discussie mbt de knipperende rode pijlen op de spiegels van een amerikaanse pick-up. Moest ook gewoon goedgekeurd worden.

Dus (als keurmeester) vind ik het ook een lastig punt en dan is het de vraag neem je het risico of keur je hem af. Dus wat dat betreft is het niet gek dat iemand zegt dat het afgekeur is.
Ik vind het ook een vreemde situatie, bij import hebben ze wel het mistachterlicht toegevoegd dat heeft de US versie ook niet. Ze hebben dus wel gekeken wat er voor de NL markt en RDW schouwing op moet zitten. ik wil ook niet het risco lopen dat ik hals over kop een oplossing moet zoeken.
 

Nazgul

Nieuw hier
26 okt 2023
13
28
13
Dit klusje heb ik ook gedaan. Aangezien ik ook een USDM auto had met hetzelfde euvel. Auto is bij de vorige eigenaren altijd goedgekeurd, maar de vorige eigenaar gaf me er al een setje plakknipperlichten bij (.....) onder het motto "als ze moeilijk gaan doen bij de APK". Ik wilde dat hele gezeik niet, dus ben ook op zoek gegaan naar spiegelkappen met knipperlichten erin. Ik heb deze uiteindelijk (ongespoten) via AliExpress besteld, vervolgens naar een lokale schadehersteller gebracht die ze voor mij gespoten heeft (netjes ook, want nooit kleurverschil gezien en is toch bewerkelijke lak, dat wit parelmoer) en vervolgens ben ik aan de slag gegaan met de bedrading.

Het is inderdaad even uitzoeken, maar je moet de instaplijst bij de deur aan de bestuurderskant loshalen (met het Lexus logo erop). Hieronder zit de bedrading, maar ook bedrading die naar de knipperlichten aan de achterkant gaat. Je moet dan de juiste kleuren zien te vinden, zie beneden. Ik heb onderstaande tutorial eigenlijk volledig gevolgd en het werkt al jaren perfect. Ik heb hiervoor T-Tap connectors gebruikt om de draden af te tappen (Google maar, goedkoop via AliExpress). De kabel van de passagierskant moet je dan wel helemaal via de deur, via de binnenkant naar de andere kant zien te brengen.


Succes!
Zou het ook een optie zijn om de sidemarkers van de koplampunits hiervoor te gebruiken? Weet jij of dat ooit gedaan is?
Als ze een aparte stuurdraad hebben in de kabelboom zou het moeten lukken. De vraag is natuurlijk ook of de auto dan aan de apk-eisen voldoet.…
 

Nivek

Actief
Sponsor
16 jun 2013
388
123
43
Lijkt mij onhandig. Zo iets klinkt voor de hand liggend, maar je zult de bedrading naar binnen moeten trekken, om vervolgens de ingang van de "slurf" tussen de auto en het portier te bereiken.

Aftakken onder de dorpelbekleding lijkt mij dan makkelijker
 

Nazgul

Nieuw hier
26 okt 2023
13
28
13
Lijkt mij onhandig. Zo iets klinkt voor de hand liggend, maar je zult de bedrading naar binnen moeten trekken, om vervolgens de ingang van de "slurf" tussen de auto en het portier te bereiken.

Aftakken onder de dorpelbekleding lijkt mij dan makkelijker
Dat zou idd onhandig zijn. Ik bedoelde of het mogelijk is om de sidemarkers te laten knipperen
 

Nivek

Actief
Sponsor
16 jun 2013
388
123
43
Dat zou idd onhandig zijn. Ik bedoelde of het mogelijk is om de sidemarkers te laten knipperen
Oh dan had ik je verkeerd begrepen.

Dat moet haalbaar zijn, ik weet niet of ze het accepteren. Je moet hem namelijk kunnen zien als je naast de auto staat wat verder naar achteren.
 

Nazgul

Nieuw hier
26 okt 2023
13
28
13
@ Nivek, ik heb de spiegelkappen met knippers besteld. Nu zag ik dat deze in rust wit licht uitstralen die geel gaan knipperen wanneer je richting aangeeft. Wat denk jij als APK keurmeester, kun je dat beschouwen als markeringslichten aan de zijkant? Niet dat dan daar weer gedonder mee krijg ;-)
 

Nivek

Actief
Sponsor
16 jun 2013
388
123
43
Staat niet specifiek benoemd in het boek. Wat je zou kunnen doen is ze benoemen als "markeringslichten"

Uit de begrippenlijst RDW:

markeringslicht:​

licht dat op het breedste punt van het voertuig zo hoog mogelijk is aangebracht, waardoor duidelijk de totale breedte van het voertuig wordt aangegeven. Dit licht is bestemd om voor bepaalde voertuigen en aanhangwagens de breedte- en achterlichten aan te vullen door in het bijzonder de aandacht te vestigen op de omvang;



Toegestande verlichting:

F.
  1. twee of vier markeringslichten die zichtbaar zijn aan de voorzijde en twee of vier markeringslichten die zichtbaar zijn aan de achterzijde van het voertuig, indien deze lichten niet reeds ingevolge artikel 5.2.51 verplicht zijn.
 

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
720
161
43
Ziet er gaaf uit! Heeft het je veel tijd gekost?
Het is alweer een paar jaar geleden, maar ik geloof dat ik het in iets meer dan een middag wel voor elkaar heb gekregen. Dus l met al valt het wel mee. Je moet er even de tijd voor nemen.
 

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
720
161
43
Zou het ook een optie zijn om de sidemarkers van de koplampunits hiervoor te gebruiken? Weet jij of dat ooit gedaan is?
Als ze een aparte stuurdraad hebben in de kabelboom zou het moeten lukken. De vraag is natuurlijk ook of de auto dan aan de apk-eisen voldoet.…
Hehe, ik heb me destijds wel eens hetzelfde zitten afvragen, maar dan ga je het jezelf wel heel moeilijk maken denk ik. Het zal vast te doen zijn, maar a uit van heel veel zoekwerk.
 

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
720
161
43
@ Nivek, ik heb de spiegelkappen met knippers besteld. Nu zag ik dat deze in rust wit licht uitstralen die geel gaan knipperen wanneer je richting aangeeft. Wat denk jij als APK keurmeester, kun je dat beschouwen als markeringslichten aan de zijkant? Niet dat dan daar weer gedonder mee krijg ;-)
Dat wit licht is aparte bedrading. Ik heb die in zijn geheel niet aangesloten, dus dan heb je er ook geen last van. Bij mij knipperen ze alleen als je ook echt richting aangeeft en verder zijn ze uit.
 

Nazgul

Nieuw hier
26 okt 2023
13
28
13
Dat wit licht is aparte bedrading. Ik heb die in zijn geheel niet aangesloten, dus dan heb je er ook geen last van. Bij mij knipperen ze alleen als je ook echt richting aangeeft en verder zijn ze uit.
Dank je! Dat is ook logisch, ga wel even zien als ik het aansluit hoe het staat. Lekker een dagje knutselen :)