Ervaringen Ct200h na 7700 km

RignusM

Nieuw hier
22 dec 2012
5
0
1
Op 5 april 2013 is mijn Lexus CT200h afgeleverd in Rotterdam. Inmiddels dus bijna 3 maanden gereden en 7700 km afgelegd. Zowel op de autoweg als in stadsverkeer. Mijn ervaringen zijn tot nu toe positief. De opmerkingen, die ik heb zijn voornamelijk kleinere zaken. Waarom geen automatisch inklapbare buitenspiegels. Als je ze voor het uitzetten van de auto de spiegels inklapt en na het uitzetten op het knopje drukt, klappen ze weer uit bij het opnieuw starten. Lijkt mij toch een kwestie van software aanpassen. Helaas! Het minste aan de auto vind ik de radio. Ik heb bewust gekozen om geen scherm te nemen, maar een aparte TomTom, waarvoor overigens prima een aparte houder is gemonteerd geheel in stijl met het leer. Bluetooth werkt goed en snel, maar neemt geen contacten over van mijn telefoon. Ook kan er niet automatische worden omgeschakeld van de ene (gekoppelde) telefoon naar een andere (gekoppelde) telefoon. De titel van CD en nummer worden niet weergegeven van een CD, maar wel weer van een USB-stick. De knop TEKST heeft daar verder geen invloed op. Het geluid is overigens goed. De doorlopende pingel van de achteruit kan gelukkig uitgezet worden. Goed is dat de automatische ruitenwisser zonder aan te zetten direct werkt. Helaas is niet goed te zien of de ruitenwisserschakelaar in de juiste stand staat. De stoelen zitten uitstekend en ook het schuifdak is zeer plezierig. Verder is een hybrid wel even wennen. Zie mijn vraag over de Nstand voor de wasstraat. Bij het stoppen van de auto direct in de P-stand is wel prettig.De CVT versnelling vind ik prima. Geluid is wennen maar stoort mij absoluut niet. Verder gewoon even wennen aan de auto en uitvoering.
Zoals eerder aangegeven houd ik alle kosten en verbruik nauwkeurig bij. Ik rijd vrij rustig (vind ik) voornamelijk in de Normale stand in gecombineerde trajecten stad/snelweg. Overall na 7703km totaal 512,92 liter getankt, hetgeen uitkomt op een gemiddeld verbruik van 1 op 16,4 (6,1/100). Opvallend is dat het verbruik op de snelweg hoger is dan bij gecombineerde ritten. De laatste km?s gereden op de Duitse Autobahn met een snelheid van 150km/uur. Rijdt uitstekend, maar verbruik is daarbij is 1 op 14,9 (6,7/100) Vergeleken met mijn vorige auto (Volvo S60) overigens netjes. Op basis van mijn huidige ervaringen zal ik uitkomen op een verbruik van 1 op 17 (5,9/100). Het verbruik op een tankbeurt varieert van 1 op 14,3(7,0/100) tot 1 op 18,6 (5,4/100) Ik tank als het lampje gaat branden en tank niet tot de laatste druppel af.
Gerekend over een afschrijving van 5 jaar zijn de kosten tot nu toe ? 0,43 per km, inclusief verzekering.
Ik zal na verloop van tijd e.e.a. over mijn ervaringen weer publiceren. Reacties zijn natuurlijk welkom.
posting.php?mode=post&f=41#
 

Dino286

Nieuw hier
30 jul 2012
23
0
0
Ik heb mijn CT200h nu precies ??n jaar en heb het verbruik nauwkeurig bijgehouden.
Voornamelijk ECO-stand gereden. 15-inch velgen. Voornamelijk 2,5 bar. Euro 95.

Ervaringen (mij steeds gehouden aan de maximale (vaak GPS-) snelheden en zeer veelvuldig gebruik van de cruise-control):
1
Het werkelijke verbruik is duidelijk hoger dan de Lexus aangeeft.
Average Lexus: ??n op 20,3 (4,92 op 100 km)
Eigen gegevens: ??n op 19,4 (5,15), een kleine 5% afwijking. M.i. te groot.
2
Twee grote ritten (zo'n 4400 km autoweg) naar zuid-Frankrijk: totaal ??n op 18,51 (5,40)
Deze afgetrokken van het totaal (17688 km) en resulterend in gecombineerde ritten: ??n op 19,40 (5,15)
3
Bij warmer weer een duidelijk lager verbruik.
Beste scores per tankbeurt (toevallig ?? de eerste en laatste tankbeurt): ??n op 21,73 resp. ??n op 21,75 (4,60).
Slechtste score autoweg (sept. 2012 en juli 2013): 17,67 (5,66)
Slechtste score gecombineerd (januari 2013): 17,85 (5,60)
4
E?n op 22 ? 23 (4,55 resp 4,35) is makkelijk haalbaar op "80km" wegen.
5
Het doorlopend aangegeven verbruik per tankbeurt roept vraagtekens op:
het kan niet zo zijn dat een klim/afdaling van 750 meter of een stuk sneller of langzamer rijden zoveel invloed heeft op het verbuik indien km-stand van die tankbeurt ruim boven de 300 km of hoger is.


Tevreden over het verbruik? Voor een benzinemotor ja.
Zeker als ik bijna altijd in Belgi? (Shell) kan tanken. (Prijsverschil zo'n 10%)
 

rodero

Hoort erbij
27 nov 2011
89
0
0
RignusM zei:
Op 5 april 2013 is mijn Lexus CT200h afgeleverd in Rotterdam. Inmiddels dus bijna 3 maanden gereden en 7700 km afgelegd. Zowel op de autoweg als in stadsverkeer. Mijn ervaringen zijn tot nu toe positief. De opmerkingen, die ik heb zijn voornamelijk kleinere zaken. Waarom geen automatisch inklapbare buitenspiegels. Als je ze voor het uitzetten van de auto de spiegels inklapt en na het uitzetten op het knopje drukt, klappen ze weer uit bij het opnieuw starten. Lijkt mij toch een kwestie van software aanpassen. Helaas!

Hoe bedoel je dit? Mijn (in 2012 afgeleverde CT F-Sport) heeft wel automatisch in- en uitklappende buitenspiegels..
 

RignusM

Nieuw hier
22 dec 2012
5
0
1
De buitenspiegels kunnen ingeklapt worden door op een knopje te drukken bij aanstaand contact. Als ik daarna de motor uitzet en nogmaals op het knopje druk worden de spiegels weer uitgeklapt als ik het contact aanzet. Automatisch inklappen bij het uitzetten van de motor kan niet. Waarschijnlijk dan toch een extra van de CT sport.
 

Elster

Actief
27 jan 2013
151
19
18
Inmiddels is er een module voor 3 tientjes te koop, en dan gaan de spiegels wel automatisch dicht bij het afsluiten van de auto.
 

Bijlagen

  • -1099918824-2111133261 (1).jpg
    -1099918824-2111133261 (1).jpg
    218,4 KB · Weergaven: 20
  • Leuk
Waarderingen: Bobusa

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.127
4
845
113
Een vraagje:
Is het mechaniek van de spiegel hetzelfde als van de versie die standaard automatisch inklapt? Oftewel is het mechaniek wel duurzaam genoeg om vele malen in - uit te klappen? Spiegels die dit af-fabriek doen uiteraard wel...
 

Bobusa

Actief
12 okt 2008
259
150
43
Een vraagje:
Is het mechaniek van de spiegel hetzelfde als van de versie die standaard automatisch inklapt? Oftewel is het mechaniek wel duurzaam genoeg om vele malen in - uit te klappen? Spiegels die dit af-fabriek doen uiteraard wel...
Dat is idd een goede vraag. Ik denk zelf dat het geen probleem is. Bij de CT van mijn vrouw worden bijna dagelijks handmatig de spiegels ingeklapt vanwege parkeren in de MST garage Enschede of de garage thuis.
Dat doet ze nu al 10 jaar probleemloos. En ja, dat zal wel meer worden als het automatisch gaat maar gezien de betrouwbaarheid van de Lexus onderdelen heb ik daar vertouwen in.
 
  • Leuk
Waarderingen: Higgie

Elster

Actief
27 jan 2013
151
19
18
De laatste 12 jaar heb ik zelf alleen maar Lexus gereden, daarvoor Volvo.
Gewoon prive, niets zakelijks.
Een goede reden (voor mijzelf) is de betrouwbaarheid en mocht er iets versleten zijn: de originele onderdelen zijn goedkoop!
Bij mijn vorige Lexus liet ik het onderhoud voor een paar jaar bij de Lexus dealer uitvoeren, maar de originele onderdelen bestelde ik zelf, en met garantie monteerde de dealer deze.
Geen sterk verhaal, maar dit kan gewoon.
Maar goed, wellicht "oud nieuws" voor de Lexus enthousiasten.