Soft close geluid achterklep 2007 ls600h

FeFa

Hoort erbij
17 mrt 2024
48
13
8
Goedendag!
Sinds een uurtje geleden maakt de achterklep bij het openen EN sluiten vanuit het soft close mechanisme een soort (zacht, maar duidelijk hoorbaar) trompet/hoorn achtig geluidje dat een seconde of twee aanhoudt. Let op: niet vanuit de klep open/dicht motor (noem ik het maar even), maar echt vanuit het “haakje” wat om de lus grijpt om de klep het laatste eindje dicht te trekken. Hij doet het prima, maar het klinkt alsof ergens een likje vet aan mag. Het zit niet in het traject van het “aantrekken”, want ook als ik hem (met beleid) helemaal dichtklap maakt hij vervolgens in stilstand hetzelfde geluid. Klinkt bepaald niet “premium” 😅
Tips?
 
Laatst bewerkt:

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.127
4
846
113
Nog nooit van gehoord, en ik lees al vele jaren het 4LS en 5LS forum van CL.
Ik zou idd het mechanisme schoonmaken en een vers likje vet geven.
Hier een oude video van de mijne, zo moet het klinken.


Overigens was deze zelfsluitende feature een optie in de VS van maar liefst $500.--. Daar kreeg je ook de soft-close deuren bij.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bobusa

Bobusa

Actief
12 okt 2008
260
150
43
Ik ook niet. Nooit eerder gehoord.

Misschien dat de rubbers wat droog zijn en piepen? Dat had ik eerder ook toen ik ze nog niet had ingevet.
 

FeFa

Hoort erbij
17 mrt 2024
48
13
8
Dank voor je antwoord. Het komt echt duidelijk uit het mechanisme. Ik heb met een wattenstaafje het mechanisme even voor de gek gehouden door het te laten denken dat hij het haakje pakte terwijl de klep open stond. Dus hij deed zijn soft close kunstje terwijl de klep gewoon “wagenwijd” open stond en toen maakte hij het geluidje ook.
Toen kreeg ik het even spaans benauwd omdat ik hem in gesloten toestand natuurlijk niet meer kon laten sluiten en de open knop reageert niet als de klep al open staat. 🙄
Gelukkig: als je de klep dan voorzichtig zo ver laat zakken als hij kan en dan de open-knop indrukt gaat hij gewoon van het slot. Denk dat het anders met de sleutel wel was gelukt, maar ik kreeg het toch even warm…
Voor wat betreft het mechanisme smeren: makkelijker gezegd dan gedaan denk ik. Want hoe kom ik er bij? De bekleding van het kofferbak deksel zit ervoor. Daar overheen zitten weer allerlei plastic delen die met clips vast zitten. Die clips gaan natuurlijk (deels) breken als ik ze open. Ik voel aan dat ik beter kan wennen aan het geluid, totdat hij eventueel faalt en dán het onderdeel te vervangen. Ook al kost dat een paar honderd piek.
Als iemand een methode weet om van “buitenaf” het mechaniek te smeren zonder de bekleding te demonteren hoor ik dat natuurlijk graag!
 
  • Leuk
Waarderingen: TTS

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.127
4
846
113
Heel klein beetje WD-40 met zo'n flexibel slangetje die vaak bij de spuitbus zit er in spuiten?
 

FeFa

Hoort erbij
17 mrt 2024
48
13
8
Nou ja, dank voor dat idee, maar dat is een beetje “spray and pray”
Hier is het mechanisme, waar komt het dan terecht en is dat de juiste plek?
Op goed geluk blind er een beetje wd40 erin sprayen lijkt me niet verstandig.
 

Bijlagen

  • IMG_8500.jpeg
    IMG_8500.jpeg
    257,8 KB · Weergaven: 18

robtp09

Heel actief
4 mei 2020
586
1
386
63
Om 17:30 was het waarschijnlijk nog wel ietsje warmer dan om 21:00.....misschien een temperatuurs afhankelijk piepje? Voorlopig ga jet het niet weten want het wordt weer winter......:rolleyes:
 
  • Leuk
Waarderingen: FeFa

FeFa

Hoort erbij
17 mrt 2024
48
13
8
Ongelofelijk ja! Ik heb de auto net een week. Ik dacht nog even te kunnen zoeken naar geschikte set velgen en winterbanden. Nou moet ik het deze week nog regelen 😅
 
  • Haha
Waarderingen: robtp09

TTS

Hoort erbij
26 dec 2023
37
21
8
Heel klein beetje WD-40 met zo'n flexibel slangetje die vaak bij de spuitbus zit er in spuiten?
WD 40 doet niets anders dan oud vet oplossen/week maken.
Soms is dat gewenst, soms wordt de smering daarna juist te mager.
smeer je fietsketting er maar eens een paar keer mee, alle smering spoelt eruit.
Gewoon een beetje olie of vet op de juiste plaats is altijd beter dan WD-40 spuiten.