Pech met een Lexus

ErwinCT

Hoort erbij
13 sep 2023
30
21
8
Had zaterdag een "pech" geval met de CT.Was denk ik wel een gevalletje ..gewoon dom...maar toch.
Ik stond in de parkeergarage van de Ikea in Amsterdam (ja wat doe je in godsnaam bij de Ikea het weekend ,ik weet het :) te wachten op mijn dochter die "even" wat moest ruilen..
Dat duurde best lang ..langer dan gedacht natuurlijk en ik stond met de lampen aan en aangezien ik (besefte ik later) alleen maar korte stukje had gereden daarvoor starte de auto niet meer.(gaf aan Batt low enz) De pechhulp gebeld en die kwam na een tijdje en aangezien hij kwam met een oplegger en ik in de overdekte garage stond kwam hij lopend met zo'n draagbare starthulp.Dit lukte niet (accu te leeg) en moest hij een andere auto ophalen die wel in de garage kon.Toen starte de auto wel maar terwijl hij de accu achterin aan het testen was knipperde er van alles in het dashboard.Vreemd maar de accu bleek gelukkig wel goed en kon mijn weg vervolgen...Enige wat ik me afvroeg is het niet raar dat hij niet waarschuwt op tijd dat de auto gestart moet worden of dat hij delen uitschakelt waardoor je de accu niet leeg trek..?

Tevens nog vraagje over een luchtje in de auto..ik moest wat doortrekken (hoog /hoger in de toeren even) toen ik bijna thuis was (Amsterdam-Apeldoorn) toen ik van de snelweg af was rook ik een luchtje in de auto die leek op iets elektrisch verschroeit..Kan dat iets zijn van de CVT..?
 
  • Haha
Waarderingen: Arbitrator

Lexy

Actief
17 mrt 2023
145
73
28
Tja, accu leeg van een Lexus? Waar heb ik dat meer gehoord? ;)
Ik zou ook verwachten dat je bij zo’n premium merk als Lexus wel een waarschuwing zou krijgen als de accu beneden een bepaalde waarde zal komen. Maar wellicht krijg je dan te veel en te vaak meldingen. Want waar ligt de grens. Normaliter zou een 12 volt accu bij 50% ontlading nog boven de 12 volt moeten zijn. Maar dat niveau schiet er bij een hybride lexus vaak nog lager uit, is mijn ervaring.
Eigenlijk zou het bij een premium auto helemaal niet mogen voorkomen.
 

willemSeles

Actief
10 nov 2020
110
57
28
Niet de schuld van Lexus, maar (sorry) eerder van jezelf.
Als de wagen in z'n P staat met contact (en bijv.radio) aan zal de motor even aanslaan als de hybride accu onder de 30% komt en blijft de 12v accu ook vol genoeg en altijd wegrijklaar. Ik heb in die 3jr ex-CT200h2014 of 3,5jr IS300h2016 , beide vanaf 4jr oud, nog nooit met een lege accu gestaan. In de IS300h is ie al 7,5jr oud, terwijl ik vaak ook korte stukjes rijd. Bijvoorbeeld bij het updaten van de navigatie , wat met contact aan en in z'n P, een uur duurt en zal de motor slechts zo'n 3 a 4x drie minuten aanslaan om de acu's vol te houden. In z'n D of N gaat dat niet.


mvg,
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Bobusa

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
962
499
63
Niet de schuld van Lexus, maar (sorry) eerder van jezelf.
Als de wagen in z'n P staat met contact (en bijv.radio) aan zal de motor even aanslaan als de hybride accu onder de 30% komt en blijft de 12v accu ook vol genoeg en altijd wegrijklaar. Ik heb in die 3jr ex-CT200h2014 of 3,5jr IS300h2016 , beide vanaf 4jr oud, nog nooit met een lege accu gestaan. In de IS300h is ie al 7,5jr oud, terwijl ik vaak ook korte stukjes rijd. Bijvoorbeeld bij het updaten van de navigatie , wat met contact aan en in z'n P, een uur duurt en zal de motor slechts zo'n 3 a 4x drie minuten aanslaan om de acu's vol te houden. In z'n D of N gaat dat niet.


mvg,
Dit inderdaad: de 12v accu van een hybride Toyota/Lexus is erg beperkt. Je wil altijd de auto gestart hebben zodat de ICE de HV accu kan bijladen waar nodig (de HV accu laadt de 12v accu op, dus de ICE blijft relatief kort aan helemaal als je grootverbruikers als airco uit laat.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bobusa

Lexy

Actief
17 mrt 2023
145
73
28
Maar toch. Als ik de auto 5 dagen niet gebruik. De 6 de dag de auto uit de garage rijdt. Op de oprit. Dan gaan wassen. Deuren open. Stofzuigen van binnen. En klatsboem, accu leeg. En dan de dealer zeggen de accu is goed. Van de zomer de auto inladen voor de vakantie. Je weet hoe dat gaat…deur open, deur dicht, koffer open, koffer dicht…oeps dit moet er nog in…..En dan wil je wegrijden…..tja de deuren te vaak open en dicht geweest….
Ik heb nu aan mijn NX van 2022 een startbooster en druppellader aan de standaard uitrusting toegevoegd. :ROFLMAO:
 
  • Leuk
Waarderingen: IS-F kuiken

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
962
499
63
Maar toch. Als ik de auto 5 dagen niet gebruik. De 6 de dag de auto uit de garage rijdt. Op de oprit. Dan gaan wassen. Deuren open. Stofzuigen van binnen. En klatsboem, accu leeg. En dan de dealer zeggen de accu is goed. Van de zomer de auto inladen voor de vakantie. Je weet hoe dat gaat…deur open, deur dicht, koffer open, koffer dicht…oeps dit moet er nog in…..En dan wil je wegrijden…..tja de deuren te vaak open en dicht geweest….
Ik heb nu aan mijn NX van 2022 een startbooster en druppellader aan de standaard uitrusting toegevoegd. :ROFLMAO:
Klinkt misschien tegenstrijdig, maar dan kun je het beste de auto gewoon gestart laten staan of op z'n minst een half uur aan laten staan zodat de 12v accu op niveau komt/blijft.

Daarnaast is het aan te raden om interieurverlichting uit te schakelen en niet met je sleutel steeds in de buurt van de auto te komen als de auto niet gestart is.
Want iedere keer als de auto 'voelt' dat de sleutel in de buurt is kost dat ook stroom.
 

IS-F kuiken

Actief
15 apr 2021
161
134
43
Maar toch. Als ik de auto 5 dagen niet gebruik. De 6 de dag de auto uit de garage rijdt. Op de oprit. Dan gaan wassen. Deuren open. Stofzuigen van binnen. En klatsboem, accu leeg. En dan de dealer zeggen de accu is goed. Van de zomer de auto inladen voor de vakantie. Je weet hoe dat gaat…deur open, deur dicht, koffer open, koffer dicht…oeps dit moet er nog in…..En dan wil je wegrijden…..tja de deuren te vaak open en dicht geweest….
Ik heb nu aan mijn NX van 2022 een startbooster en druppellader aan de standaard uitrusting toegevoegd. :ROFLMAO:
We hebben het gehad met onze UX , bleek dat de 12 volt accu defect was en werd onder garantie gefixt maar ook een startbooster in de auto gelegd.
Die controleer ik wekelijks of deze goed opgeladen blijft.
 

Lexy

Actief
17 mrt 2023
145
73
28
Ik heb nu ook een workaround voor het wassen. Zorg dat de auto van de druppellader komt met 100% opgeladen 12v accu. Auto op de oprit. Deuren ontgrendelen en sleutel buiten bereik leggen. En de binnenverlichting heb ik standaard al uit staan. (Na de eerste ervaring met een lege accu).
En idd de startbooster periodiek (1xper maand) controleren.
En zo’n druppellader is wel een goede aankoop geweest. Als ik weet dat ik de auto een aantal dagen niet ga gebruiken, zet ik hem in de garage aan de lader. Geeft toch een “veiliger” gevoel.
 
  • Leuk
Waarderingen: Arbitrator

Lexy

Actief
17 mrt 2023
145
73
28
In mijn vorige benzine en diesel auto’s zat ook een 12 volt accu. (Tja) Werd tijdens het rijden gewoon opgeladen met 14.4 volt . Net als in de Lexus. Een 12 volt accu, die ook opgeladen wordt met 14,4 volt. Het resultaat is dus een uitgangspunt van een volle 12 volt accu .
Waarom is dan die accu bij een lexus na 15 minuten radio aan of deuren open of zomaar ineens plat. Terwijl bij die anderen auto’s nooit zo’n do’s and don’t lijst nodig is geweest en ik in die 45 jaar auto rijden nooit met een lege accu gestaan heb. Tja, natuurlijk is het antwoord ‘ zo werkt de hybride technologie’ . Ik vraag me echter af of het bij hybrides van bv BMW of Audi ook zo nauw luistert. :unsure:
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
702
628
93
Ik heb geen idee waaruit de ellende van lege accu's precies uit voortkomt en heb dus ook geen bijdrage aan een oplossing van het voorkomen van het probleem. Gezien dat vele typen worden genoemd waarbij het wordt ervaren, zou er een gemeenschappelijke oorzaak kunnen zijn.

Met mijn elf jaar oude 4GS (inmiddels 5 jaar in mijn bezit) rij ik bijna dagelijks korte afstanden, maak dus relatief veel starts, was hem op de oprit in de stand P, met de motor uit, de deuren dicht en niet op slot en de sleutel gewoon in mijn zak en de radio uit. Tot nu toe heeft dat nooit enig probleem opgeleverd met een accu die inmiddels dus ook 11 jaar is.

Doe ik dan iets goed dat anderen over het hoofd zien?
 
  • Leuk
Waarderingen: Bobusa

Lexy

Actief
17 mrt 2023
145
73
28
Het is iets van de nieuwere modellen. En zolang Toyota/Lexus alleen kan / wil mededelen dat de accu goed is (ook al geeft ie maar 11,9 volt aan, na 2 uur rijden) zal het gissen blijven.
Hoewel Toyota Polen wel in actie is gekomen voor de problemen met de accu in bepaalde Toyota modellen. En dat sijpelt langzaam door via Toyota Europe.
 

ErwinCT

Hoort erbij
13 sep 2023
30
21
8
Mh... Ok. Ik snap het maar ik vind het toch echt een minpunt dat je er bijvoorbeeld op moet letten dat de sleutel buiten bereik blijft enz... En ja de motor laten draaien.. Ik stond in de parkeergarage. Beetje aso om dan de motor te laten draaien vind ik zelf.
Ik maak me dus nu al zorgen om de vakantie... Als hij 11dagen stil staat....
 

Sam_IS300h

Actief
8 sep 2022
305
179
43
Een CT staat in feite wel los van het probleem waar de nieuwere Lexus/Toyota modellen mee kampen. Ik meen dat het de DCM module is, met allerlei online mogelijkheden, die flink wat sluipverbruik kent. Combineer dat met een relatief kleine accu, veel korte ritjes en/of veel stilstand en je bent met een paar dagen klaar. Deze hele module heeft een CT niet.

11 dagen stilstand met een gezonde accu moet niet zomaar een probleem zijn. Mijn CT heeft meermaals zo'n tijdje stilgestaan voor de deur. Deze situatie: korte ritjes, redelijk koud weer en met de verlichting aan wachten, kost ook een benzineauto de kop.
 
  • Leuk
Waarderingen: Namssam, Bobusa en Lexy

Bobusa

Actief
12 okt 2008
261
151
43
Ik heb geen idee waaruit de ellende van lege accu's precies uit voortkomt en heb dus ook geen bijdrage aan een oplossing van het voorkomen van het probleem. Gezien dat vele typen worden genoemd waarbij het wordt ervaren, zou er een gemeenschappelijke oorzaak kunnen zijn.

Met mijn elf jaar oude 4GS (inmiddels 5 jaar in mijn bezit) rij ik bijna dagelijks korte afstanden, maak dus relatief veel starts, was hem op de oprit in de stand P, met de motor uit, de deuren dicht en niet op slot en de sleutel gewoon in mijn zak en de radio uit. Tot nu toe heeft dat nooit enig probleem opgeleverd met een accu die inmiddels dus ook 11 jaar is.

Doe ik dan iets goed dat anderen over het hoofd zien?
Precies wat ik doe Romke (y). En zoals ik al eerder zei ook ik heb dit probleem nog nooit gehad met geen van mijn Toyota/Lexus.
Overigens vind ik 11 jaar wel een risico. Als ik het was zou ik allang een nieuwe accu hebben geplaatst. 7 jaar is mijn grens, puur om veilig te zijn. Een hybride is daar veel gevoeliger voor zoals bekend. Vroeger kon je aan het starten horen of de accu minder werd. Bij de hybride is dat helaas niet het geval. Ben het met anderen eens dat Toyota en Lexus een beter waarschuwing systeem moet hebben voor een te laag 12v accu voltage. Je wordt overal voor gewaarschuwd behalve daarvoor. Dat is wel een beetje belachelijk...
 
  • Leuk
Waarderingen: Namssam