Wiellagers achter

Hidde

Nieuw hier
27 feb 2023
18
7
3
Hallo allen,

Ik ga mijn wiellagers achter vervangen (zoemen/gonzen dus zijn aardig op).
OEM zijn ze EUR 292 ex montage per kant.

Iemand ervaring / een idee welke aftermarket-oplossingen aan of af te raden zijn?
Prijzen rond de EUR 100 / EUR 150 per zijde zie ik ex montage

Gaat om een GS450h President Line uit 2013

Ja heb zojuist wissel winter-->zomerbanden gedaan: liggen nu gloednieuwe Michelin Primacy's onder

Ja heb zojuist wissel winter-->zomerbanden gedaan: liggen nu gloednieuwe Michelin Primacy's onder

Het gegeven dat de banden gloednieuw zijn, sluit niet uit dat ze toch een bijdrage leveren aan het geluid. In heb afgelopen zomer mijn zomerbanden laten vervangen en meldde me twee dagen later bij de bandenleverancier met de klacht dat ze, met name op glad asfalt, nogal irritant "zongen". De man keek me vanover zijn stompje sigaar eens meewarig aan en vroeg hoeveel ik er al op had gereden. Dat was ongeveer 200 km - waarop hij de woorden sprak "dan is het waarschijnlijk nieuwigheid, als ze het na 1500 km nog doen, kom dan meer langs, dan kijk ik wel wat we zouden kunnen doen". Ik ben daarna niet meer teruggeweest - het irritante geluid bleek na wat meer kilometers volledig verdwenen - in ieder geval viel het mij niet meer op.

Het betrof een ander merk banden, maar ik heb me laten vertellen dat nieuwe banden van een coating zijn voorzien tegen aantasting door UV-licht en dat die enige tijd voor extra geluid kan zorgen, wat verdwijnt als de coating op het loopvlak is weggesleten.

Ga eens bij de dealer of ander autobedrijf langs om dit te laten controleren, even het wiel vrij van de grond en dan draaien en trekken aan het wiel, is er duidelijk meer geluid (ruis, geknars) en speling dan moet je gaan vervangen.

Dank voor de reacties.
Er is reeds door een monteur vastgesteld dat een wiellager het geluid veroorzaakt.
Deze ga ik daarom vervangen en ik neem de andere kant ook (preventief) mee.
Heeft iemand ervaring met de aftermarket wiellagers?