Brommend motorgeluid

Johnny Le

Actief
8 sep 2024
303
342
63
Vanochtend hoorde ik tijdens het rijden de motor zeer luid, normaal gesproken is het een kakofonie van serene rust…
Van alles geprobeerd en nagedacht wat de oorzaak kan zijn:
- misschien door de wisseling van winter naar zomerset?
- ik had gisteren ruitersproeivloeistof bijgevuld, is daar iets misgegaan (verkeerde vloeistof ingegooid?)
- onder de motorkap gekeken, olie-gechecked, gekeken naar lekkages, niets bijzonders.
- vanmiddag langs de garage gereden, maar die zei dat de auto daarvoor op de brug moet…

Zojuist teruggeredeneerd…
Gisteravond met volle lading teruggereden naar huis, heb toen de koplampen willen bijstellen.
En nu komt het, in de tast dus aan de verkeerde knoppen gedraaid: de ASC (die versterkt het motorgeluid via de speakers!)
Heb het normaal altijd uit staan. Scheelt weer een afspraak bij de garage.
Eind goed al goed! :p

asc.jpg

Haha ja, dat knopje heb ik pas net ontdekt (heb de auto net 4 dagen).
Het idee is 'grappig', al is het resultaat wel erg nep (dat doen ze dan bij bijv. Audi wel beter, bij een RS6 komt er echt wel een dik geluid uit de speakers (ja idd, dat zoiets als een RS6 dat nodig heeft 🤨 )).

Maargoed, aan dat knopje kom ik niet meer.

• Leuk
Waarderingen: Johnny Le
Oprechte vraag: kan je dmv het flipperen de bak in een dusdanig lage 'versnelling' zetten dat de accu bij het afdalen van een helling/berg zich gaat opladen?
Alsof je de automaat in B zet.

Bij mijn vorige auto, een Prius plugin, zette ik 'm bjj een lange afdaling op EV en in de B-stand en dat laadde de HV accu lekker op.

• Leuk
Waarderingen: Johnny Le
Ik heb even gekeken , maar ik zie het niet.
Niet in de centrale unit en ook niet tussen de klokken.
:unsure: Vreemd ....... ik was ervan overtuigd dat ik het gezien had.

In de IS300h is het toch een gegenereerd geluid en niet een pass-through/versterking van het werkelijke geluid wat de motor produceert? Anders is deze wel erg gefilterd/autotuned. Dat kan ik mij haast niet voorstellen.