Touchscreen navigatie mogelijkheden in nieuwe RX generatie 4 gezocht

  • Lexusforum jaarmeeting 2025

    Graag willen wij u allen uitnodigen voor de jaarmeeting van 2025 van Lexusforum.
    Deze meeting is gratis toegankelijk voor iedereen die Lexus een warm hart toedraagt en ons forum bezoekt.

    Meer informatie over de meeting is in dit topic te vinden.

Pantano

Hoort erbij
18 jul 2015
39
2
8
Op dit moment ben ik in het bezit van een RX 400h. Onder meer met Mark Levinson, dak wat open kan en touchscreen navigatie.

Omdat ik met de huidige RX net niet lekker uit kom met mijn actieradius is het praktischer om deze te vervangen. Nu ben ik aan het kijken naar een andere RX maar dan lever ik in sommige gevallen touchscreen navigatie in. Wat ik best vreemd vind gezien het bouwjaar van mijn huidige RX. Aangezien ik geen stap terug wil doen, vraag ik mij af welke mogelijkheden er zijn om touchscreen ingebouwd te krijgen zonder het het karakter uit de RX te halen. Dus feitelijk op de plek waar het navigatiesysteem ook nu zit.

Via het internet kan ik niet echt goed iets vinden wat ook in Nederland wordt aangepast of ingebouwd. Persoonlijk ben ik niet eens zo van touchscreens maar het werken met een joystick of een touchpad lijkt mij helemaal niets. Zoiets heb ik nu in een andere auto en dat vind ik niet echt prettig.

Mocht er echt geen oplossing zijn dan overweeg ik helaas naar een ander merk over te stappen.
 
een rx kopen van eind 2019 of jonger, deze hebben wel touchscreen
Ja daar had ik ook al naar gekeken. Maar volgens mij zijn niet alle versies uitgerust met een touchscreen? Er zit overlap in volgens mij.

Daarom mijn vraag welke alternatieven er zijn om in te bouwen of om te bouwen.
 
Er zit overlap in volgens mij.
De overlap zit hem in het modeljaar, dus het modeljaar tot-2019 (met joystick zonder touchscreen) of 2020-2022 (met touchpad en touchscreen en de mogelijkheid van Android auto en Apple carplay).. De 450h+ (modeljaar 2023 en verder) heeft sowieso een heel erg fraai en sterk verbeterd infotainmentsysteeem.

In je zoektocht kun je hier goed naar kijken en met een eventuele proefrit kun je het ervaren.

Zelf was die joystick voor mij ook altijd een no go, maar uiteindelijk ben ik toch overstag gegaan. Mijn ervaringen ermee zijn heel wat positiever dan ik vooraf verwacht had. Het is zeker niet optimaal maar wel werkbaar. Voor mij persoonlijk kies ik dan toch liever voor de betrouwbaarheid van Lexus met joystick dan voor een heel fraai infotainmentsysteem van een ander maar minder betrouwbaar merk.

Of er achteraf mogelijkheden zijn om een touchscreen in te bouwen weet ik niet.

Wel een vraag over je actieradius die nu tekort schiet bij je 400h, wat bedoel je daar precies mee? Wat verwacht je van de opvolger van je huidige Lexus qua actieradius?
 
  • Leuk
Waarderingen: Pantano en Bobusa
Bedankt voor de reactie.

Het is specifiek het ontbrekende touchscreen gedeelte. Geen specifieke behoefte naar Android of Apple integratie.
Kan je volledig volgen in de betrouwbaarheid van Lexus. Daarom ben ik ook niet helemaal enthousiast over het het aanpassen van het systeem. Een stap achteruit gaan en van touchscreen naar joystick vind ik dan ook weer geen optie.

De Lexus gebruik ik bijna alleen voor lange afstanden. Waarbij het begint vanaf 150 kilometer op een dag tot 600 - 700 kilometer op een dag. Rond de 550 kilometer wil ik toch vaak wel tanken om de tank niet helemaal leeg te rijden. Van de opvolger verwacht ik wel 650 - 700 kilometer te kunnen rijden op een volle tank. Heb het niet zo op onderweg ergens tanken als ik weer richting huis wil. ;)
 
Qua actieradius kan ik het niet vergelijken met de 400h. Op basis van eigen ervaringen met de 450h denk ik dat 700 km wel hoog is. Ik tank meestal rond de 650km. Ik verwacht wel 700 a 750 te kunnen halen maar dan zoek je wel het randje op.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Pantano
Qua actieradius kan ik het niet vergelijken met de 400h. Op basis van eigen ervaringen met de 450h denk ik dat 700 km wel hoog is. Ik tank meestal rond de 650km. Ik verwacht wel 700 a 750 te kunnen halen maar dan zoek je wel het randje op.
Voor 650 kilometer zal ik zeker tekenen. Is toch 100 kilometer verder dan wat ik nu kan op een volle tank.
 
  • Leuk
Waarderingen: Johno
Mijn ervaringen van 3e en 4e generatie RX!

Qua verbruik is mijn praktijkervaring tot nu toe met gemiddeld rijden (niet te suf, niet te hard);

  • De 3e generatie RX450h (2009 - 2015) rijdt gemiddeld 1 op 10. Met een tank van 65L kom je dan op 650km. Mijn ervaring is echter dat je eerder 450 tot 500km op 1 tank rijdt, dan wil je wel weer tanken.
  • De 4e generatie RX450h (2016 - 2022) rijdt gemiddeld 1 op 12,5. Met dezelfde tank van 65L kom je dan op 800km. Ik doe echter ongeveer 600km op 1 tank. Maar mogelijk speel ik nog teveel met de Sport en Sport+ stand :)

Qua bediening van je navigatie;
  • De 3e generatie heeft een prima werkende muis bediening. Dat lijkt even wennen, maar als je vaker computert, heb je dat echt direct onder de knie en vind ik het zelfs fijner dan maar met je vette vingers op een schermpje te moeten frummelen terwijl je rijdt. Daarbij heb je wel een zwaar verouderd navigatie systeem. Je kunt wel een Grom Vline inbouwen, waarna je een prima via muis bediende Apple Car Play of Android Auto ervaring zult hebben.
  • De 4e generatie (2016 - 2019) heeft een wat mij betreft echt minder fijne muis bediening, waarbij je vaak je doel overschiet, of hij floept zelf naar een verkeerde optie op je scherm. Wellicht omdat er op de 3e generatie veel minder knoppen waren, maar een stuk minder fijne ervaring dan de 3e generatie in ieder geval. Ook dit systeem is al sterk verouderd en veel functies worden niet meer ondersteund (waardeloos). Maar gelukkig kun je ook hierin dezelfde Grom Vline inbouwen voor een prima, doch waarschijnlijk net iets minder fijn dan de 3e generatie, muis bediende Apple Car Play of Android Auto ervaring.
  • 4e generatie face-lift (2019 - 2022) heeft een touch-pad, touch screen en reeds Apple Car Play en Android Auto ingebouwd. Hier heb ik echter geen ervaring mee, maar is wellicht wat je zoekt.
Qua auto in het algemeen is de 4e generatie verder in alle opzichten een verbetering op de 3e generatie met betere veiligheidsfeatures, comfort, wegligging, etc etc.

In de 5e generatie (2023+) is alles beter en nieuwer, maar daarin hebben ze ook de aandrijflijn rigoureus aangepast van een 3,5L v6 naar een 2,4L 4-cylinder turbo. Geen praktijk ervaring mee, maar over het hele internet lijkt toch de "ouderwetse" V6 de voorkeur te hebben. Bovendien zijn die pas vanaf 70k Euro te vinden. En daar koop je ook een hoop ander leuks voor...