Losgelaten rubber met onduidelijke functie

• Lexusforum jaarmeeting 2025

Graag willen wij u allen uitnodigen voor de jaarmeeting van 2025 van Lexusforum.
    Deze meeting is gratis toegankelijk voor iedereen die Lexus een warm hart toedraagt en ons forum bezoekt.

Meer informatie over de meeting is in dit topic te vinden.

Aenzed

Nieuw hier
18 jul 2025
4
14
3
Goedemiddag allen,

Tijdens onze vakantie in Italië is er bij het bestuurdersraam spontaan een zacht rubberen strip mee naar boven gekomen toen ik het raam omhoog deed. Dit is niet de afsluiting van de deur op het raam aan de binnenkant (het harde rubber, voor toelichting zie foto 2), maar was een zacht rubber dat zich mee naar boven wurmde met het raam mee omhoog door het afsluitende rubber. Ik heb dit terug proberen te duwen, maar tevergeefs, en daarna is het compleet los gekomen.
1000032338.jpg
1000032340.jpg

Ik heb bij de dealer aangevraagd wat hier mogelijk gebeurd is en kreeg toen een kostenindicatie van €1000 terug voor een reparatie, waar ik toch erg van geschrokken ben. Een andere Lexus vak garage gaf aan dat ze geen idee hebben wat dit is, en zolang alles goed werkt en verder niet naar om kijken. Het raam werkt overigens nog prima, komt geen water naar binnen (getest met een paar hoosbuien van de laatste weken), dus ik snap niet waar dit rubber voor diende.

Ik ben uiteindelijk op het forum terecht gekomen om te vragen of iemand anders zoiets ooit eerder heeft gezien.

Goedemiddag allen,

Tijdens onze vakantie in Italië is er bij het bestuurdersraam spontaan een zacht rubberen strip mee naar boven gekomen toen ik het raam omhoog deed. Dit is niet de afsluiting van de deur op het raam aan de binnenkant (het harde rubber, voor toelichting zie foto 2), maar was een zacht rubber dat zich mee naar boven wurmde met het raam mee omhoog door het afsluitende rubber. Ik heb dit terug proberen te duwen, maar tevergeefs, en daarna is het compleet los gekomen. Bekijk bijlage 183812 Bekijk bijlage 183813

Ik heb bij de dealer aangevraagd wat hier mogelijk gebeurd is en kreeg toen een kostenindicatie van €1000 terug voor een reparatie, waar ik toch erg van geschrokken ben. Een andere Lexus vak garage gaf aan dat ze geen idee hebben wat dit is, en zolang alles goed werkt en verder niet naar om kijken. Het raam werkt overigens nog prima, komt geen water naar binnen (getest met een paar hoosbuien van de laatste weken), dus ik snap niet waar dit rubber voor diende.

Ik ben uiteindelijk op het forum terecht gekomen om te vragen of iemand anders zoiets ooit eerder heeft gezien.
misschien geluidisolatie?

Goedemiddag allen,

Tijdens onze vakantie in Italië is er bij het bestuurdersraam spontaan een zacht rubberen strip mee naar boven gekomen toen ik het raam omhoog deed. Dit is niet de afsluiting van de deur op het raam aan de binnenkant (het harde rubber, voor toelichting zie foto 2), maar was een zacht rubber dat zich mee naar boven wurmde met het raam mee omhoog door het afsluitende rubber. Ik heb dit terug proberen te duwen, maar tevergeefs, en daarna is het compleet los gekomen. Bekijk bijlage 183812

Een kostenindicatie van 1000 Euro lijkt me, zonder nadere uitleg waarom dat zo duur zou moeten zijn, "natte vinger werk". Het advies van de tweede garage is eerlijker - ze weten niet wat het is en zo lang je er geen last van hebt, kun je er mee doorrijden.

Uit je beschrijving maak ik op dat het betreffende "rubber" uit de deur omhoog gekomen is. Dat betekent dat het daar dus ooit een functie had - of dat het mogelijk tijdens het in elkaar zetten van de deur daarin abusievelijk is achtergebleven. Dat laatste is niet echt waarschijnlijk.

Wat ik in dit geval zou doen is de bekleding aan de niet-bestuurderskant losnemen om daar te kijken of er ergens in die deur soortgelijk materiaal aanwezig is en waarvoor dat dient. Dat zou mogelijk duidelijk kunnen maken wat er gebeurt is en of vervanging aan de bestuurderskant noodzakelijk is.

Het afnemen van de deurbekleding zou een vakman nartuurlijk in minder dan een kwartier moeten kunnen doen. Zelfs bij de huidige garagetarieven zouden de kosten daarvan dus moeten meevallen.

Laatst bewerkt:
€1000 terug voor een reparatie,
Weer zo'n onkundig stealerbedrijf. Zit zelf te denken dat dit die kleverige kit is die ze gebruiken om de plastic folie, dat water tegenhoud, op de binnenkant van de deur, misschien niet helemaal lekker op z'n plek heeft gezeten en nu omhoog is gedrukt tijdens bedienen raam. Om dit te onderzoeken kan je zelf heel simpel het deurpaneel eraf halen en eens kijken hoe het erachter tevoorschijn komt. you tube ff doorzoeken hoe paneel los moet. Paar schroeven en de rest zijn clips. die breken meestal af door ouderdom maar zijn wel te verkrijgen bij de betere autoshops, ff oude meenemen als voorbeeld.

Dank iedereen voor de input!

@quattrootje Ik denk dat het uiteindelijk meer foam dan rubber is. Was namelijk ook erg zacht toen ik het indrukte.

@Romke @Lexpeter Ik ben niet bepaald gediend van de manier waarop ik te woord ben gestaan bij de dealer, al zal ik toegeven dat onderhoud de afgelopen 2 jaar daar altijd heel soepel en transparent is verlopen. Beetje knullig dat dit soort ongein je ervaring bij een garage zo te niet kan doen.

Ik ga zelf eens kijken of ik de panelen kan loshalen, dat lijkt inderdaad niet bijzonder lastig van wat ik online kan vinden. Zal een paar foto's maken als ik er achter kom wat de verschillen zijn, mocht iemand dit ooit nog zelf ervaren.