Ik heb bij een Toyota dealer bij mij in de buurt (een zelfstandige, geen Louwman) gevraagd naar prijzen van onderdelen. Die kreeg ik braaf toegestuurd op de exacte onderdeelnummers. Maar ik kreeg er direct bij te horen dat zij die onderdelen helaas niet kunnen leveren. Maar de schadehersteller een dorp verderop kan zonder problemen bestellen wat hij nodig heeft voor zijn werk. Ik vermoed dat de importeur de merken Lexus en Toyota strikt gescheiden wil houden om de Lexusdealers “bestaansrecht” te geven. Pon had dit jaren geleden ook afgedwongen bij dealers die VW en Audi voerden. Panden moesten strikt gescheiden worden. Een pand met links een VW-showroom, rechts een Audi-showroom en in het midden de werkplaats was uit den boze. Verhuis maar of doe maar nieuwbouw was het antwoord van Pon.
Klopt dat originele TPMS-sensoren via Techstream geregistreerd moeten worden. Al kan het zijn dat de betere bandenspecialist apparatuur heeft om dat ook te doen. In principe gaan de batterijen in de originele TPMS-sensoren wel een jaar of twaalf mee. Kan langer want ze kunnen ook in een slaapstand belanden waardoor ze het langer uithouden. Originelen zijn behoorlijk aan de prijs. Velen kiezen voor goedkopere aftermarket waarbij de ID’s worden gekloond van de originele sensoren. Dit trucje wordt ook toegepast bij wintersets. Niet elke Lexus kan twee sets aan TPMS-sensoren registreren. De jouwe waarschijnlijk wel, maar
@Bobusa en
@Higgie zijn LS-kenners.