Ikigai - Life & Times with Lexus

@LEX(D)US
Lang, lang geleden mocht n’n hartelief gedurende een tourtocht met sportieve vierwielers tussen 2 stops meerijden in een Opel Speedster (de Lotus Elise voor Jan Modaal). Bij het uitstappen veroorzaakte ze bij de eigenaar bijkans een rolberoerte toen ze tijdens het uitstappen aanstalte maakte om de voorruit te gebruiken om zich uit de diepe bucketseat omhoog te hijsen (het was zomer en het dak van de Speedster was open) Kon gelukkig ternauwernood voorkomen worden. Over de capriolen welke vervolgens nodig waren om weer met beide voetjes op het asfalt te komen zullen we het maar niet hebben 😉
 
t'is vandaag de kortste dag, dus de dagen gaan vanaf nu weer lengen.
Goed moment om eens op een rijtje te zetten hoe gelukkig onze portemonnee is met het tanken net over de grens in la Belgique.

Spoiler.
Heel gelukkig, want ik realiseerde me eigenlijk niet echt hoe dat verschil, over een heel jaar gerekend, is wanneer het om zoiets basaals al benzine gaat.

2025
afgelegde km: 10.409 km
getankte liters RON 95: 653,25
betaalde Euri: 1.014,44

Wat had ik in ons land meer mogen betalen, in EURI:
op basis van de Gemiddelde Landelijke adviesprijs [GLA]: 383,26 ofwel 37,8%
op basis van de 'going price' in het Weerterland [GLA minus 0,22 per l] 237,36 ofwel 23,4%

note:
1] ik ga in de Bels niet op zoek naar het goedkoopste tankstation maar tank gewoon bij een van de twee dichtsbijzijnde.
De laatste tijd is de wachtrij aan gele kentekens bij de dichtsbijzijnde vaak zo groot dat ik doorrij naar de volgende.
2] Die besparing aan brandstofkosten is inmiddels opgegaan in de aankoop/montage van onze Varta start/stop accu.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ook het geluk dat ik vlak bij d'n Bels woon en nog dichterbij werk.
Ik heb het nooit uitgerekend, maar op RON 95 scheelt het zo'n 40 cent, volgend jaar maar liefst 45 cent. Ik tank meestal ca. 70 liter per keer. Kost me wel ca. twee liter "om rijden", wat goed is voor die extra CO2 uitstoot, hierdoor warmt de aarde extra op en hoeven we in de winter minder te stoken. Win-win situatie? Of snap ik het niet? :oops:
 
Was een prijzige accu dan, dat was ik niet kwijt...... ;)
Vlg mij heb je idd helemaal niet zo’n dure AGM batterij nodig. Starten doet de hybride batterij, 12Volt is voor alle 12 V systemen in de wagen incl het inschakelen van de hybride batterij. Vandaar dat die boosters zo klein kunnen zijn.
 
AGM is wel beter, niet verplicht. Maar als zo'n accu je hele brandstofbesparing 'opeet', dan vrees ik dat dat 'gezonde boerenverstand' wel meevalt. 🫨
 
Let op!
  • Veel van onze Lexus‑hybrides hebben de 12V‑accu achterin, dus in het interieur, niet onder de motorkap.
  • Een gewone natte loodaccu produceert bij laden knalgas (waterstof + zuurstof). Dat moet veilig worden afgevoerd.
  • AGM‑accu’s zijn gesloten en produceren nauwelijks gas, waardoor ze veilig zijn voor montage in de cabine
 
@Sam_IS300h
Dat is maar net van uit welk perpectief je het bekijkt.
De twee auto's welke we eerder in onze 4wieler carriere koesterden: een Volvo 480 Turbo en een Saab 9-5 V6 Griffin waren,
net zoals onze huidige NX, in onderhoud bij een onafhankelijke specialist [TonCar voor de 480 en Peter Mink voor de 9-5].
Specialisten waar ik een blind vertrouwen in had en heb.
Dus wanneer ik van hun een advies krijg volg ik dat. Woonden we, bij wijze van spreken in Castricum, hadden we ook voor deze accu gekozen.
Dat getikt hebbende: het is een voorrecht om dit pareltje uit de Miyata-fabriek in Fukuoka, Japan te mogen en kunnen rijden.
Maar wanneer omstandigheden door allerlei oorzaken onverhoopt veranderen stappen we, hoe spijtig ook, 'moeiteloos' over.
En kiezen we voor een voiture welke aansluit op onze behoeftes en mogelijkheden op vervoersgebied in die nieuwe omstandigheden.
 
Laatst bewerkt:
Let op!
  • Veel van onze Lexus‑hybrides hebben de 12V‑accu achterin, dus in het interieur, niet onder de motorkap.
  • Een gewone natte loodaccu produceert bij laden knalgas (waterstof + zuurstof). Dat moet veilig worden afgevoerd.
  • AGM‑accu’s zijn gesloten en produceren nauwelijks gas, waardoor ze veilig zijn voor montage in de cabine
Precies hierom heb ik er (zelf) een AGM in gezet. Verder heb ik voor die accu net geen 130,- betaald en ik vond dat reuze meevallen toen, en nu helemaal als ik hoor wat er gerekend wordt voor het wisselen van een accu.....