Garagisten verzwijgen massaal veiligheidslabels banden

Johno

Heel actief
23 jan 2022
872
540
93
Een artikel uit Autovisie.

Ik lees onder meer dat bij wet verplicht zou zijn dat garagisten de potentiële koper je hierover informeren. Ik stel me dan zo voor dat je dan naar de bakker gaat en een tijgerwit besteld of een half bruin, dat je dan eerst een heel verhaal krijgt wat de verschillen zijn en welke beter zou zijn.

Niet iedereen zal dit van tevoren goed uitzoeken maar ik kies altijd zelf bewust voor een bepaald type band, ik zit dan niet te wachten op een aanvullende uitleg.

Bijlagen

• Screenshot_20260112-133552.png
    Screenshot_20260112-133552.png
    541,6 KB · Weergaven: 22
  • Leuk
Waarderingen: Paniekje en Lexus4me
Ik kan me de terughoudendheid van veel handelaren wel voorstellen.

Veel automobilisten zien banden als dingen die zwart en rond zijn met wat groeven in het loopvlak, af en toe verslijten en dan veel geld kosten. Dat de samenstelling van een band invloed heeft brandstofverbruik en rijgedrag kun je misschien in theorie wel uit het bandenlabel en allerlei tests halen, maar hoe een band aanvoelt onder je auto merk je pas na de aankoop. Dus is een lage prijs een belangrijk beslissingscriterium....

Daarbij zijn alle bandentests uitgevoerd op een bepaald merk en type auto dat niet de auto weerspiegeld waarin je rijdt.

Desondanks is het kennis nemen van allerlei tests wel degelijk nuttig. Niet vanwege de rolweerstand of de te verwachten levensduur - die worden grotendeels bepaald hoe je met gas- en rempedaal omgaat. Wel leer je uit bandentests dat een beperkt aantal banden altijd behoorlijk goed scoort, andere redelijk en sommige gewoon regelrecht matig. Een erg goede band kan een 5 meter kortere remweg hebben bij een noodstop bij 80 km/u dan de ook nog goede en er zijn ook banden met een 10 tot 15 meter langere remweg onder dezelfde meetomstandigheden. Dat zie je terug in de verkoopprijs. Goede banden zijn uiteraard prijzig, maar iedere aanrijding die je mede door een betere band weet te vermijden is de moeite waard. Het verschil in aanschafprijs tussen de beste banden en de slechtere is veel kleiner dan de kosten voortvloeiend uit het rijden van een simpele schade. Als een nieuwe band slechts ongeveer de helft kost van de beter scorende merken, vermijd je die dus beter.

Een bandenverkoper heeft een bedrijf waar klanten komen met verschillende bestedingsmogelijkheden en wensen. Daarop zal hij inspelen - bij een auto die duidelijk niet de indruk maakt behoorlijk onderhoud te hebben ondergaan zal het advies eerder in de richting gaan van een goedkopere band omdat die ook wel op de velg past.....

• Leuk
Waarderingen: Johno