Je hebt audio in een auto en je hebt Mark Levinson in je Lexus

Raymond Schrave

Heel actief
30 okt 2024
550
678
93
Al heel vaak de CD speler in onze ouwe RX willen uitproberen, nooit wat van gekomen. Geen idee of het ding het überhaupt wel doet. Er zouden meerdere cd’s in moeten kunnen….
Gisteren was zo’n kans, eigenlijk aangestuurd, omdat ik een lade opentrok waar enkele geredde cd’s in lagen, want een paar jaar terug enkele verhuisdozen gevuld met cd’s naar de kringloop gebracht. Er moeten ergens nog wel wat meer liggen, maar dees waren prima voor een luistersessie in de RX. Eerst een stadsrit -met Brigitte- van een half uur door het altijd fraaie Enschede. Weer thuis op de parking blijven zitten op de warme stoel. CD inname werkte perfect. Beginnen maar met “the Blues Brothers”. Geen high end natuurlijk, maar ik vind die muziek zoooo gaaf. Volume stond op 20, echt nauwelijks hoorbaar maar voor de radio prima. Begonnen met 45, want blues moet je voelen en dat deed het ook😎. Waanzinnig, dat stevige ritme, het geluid zoveel mooier dan de radio. Goedgekeurd, de volgende cd “Reverance”, zoals de naam al aangeeft een muziek cd om geluidsinstallaties te beluisteren. Ooit een keer aangeschaft bij de lokale HiFi speciaalzaak. Fantastisch! Even de klank aangepast en de luisterpositie. Alles was genieten en het laag best wel mooi strak. Er zit een cello solo in die op een gegeven moment zo laag gaat dat hij de eigen frequentie van de luidspreker(s) aantikt. Althans in de RX zittend. Je hoorde dat heel even. Voor de rest gewoon heerlijk om ernaar te luisteren. Na een half uurtje kwam een Appie met de bevestiging dat het zeker goed toeven is daar buiten in de Lexus. 🥰. Ha ha, sure it is my luf ❤️. Toch maar de sessie beëindigd, op de startknop gedrukt waardoor de auto uitschakelt en mij de maximale ruimte om uit te stappen geeft, Bearlock op slot, double lock en naar binnen. Ervaring rijker, ML klinkt met goede cd’s echt beter dan de radio.

Al heel vaak de CD speler in onze ouwe RX willen uitproberen, nooit wat van gekomen. Geen idee of het ding het überhaupt wel doet. Er zouden meerdere cd’s in moeten kunnen….
Gisteren was zo’n kans, eigenlijk aangestuurd, omdat ik een lade opentrok waar enkele geredde cd’s in lagen, want een paar jaar terug enkele verhuisdozen gevuld met cd’s naar de kringloop gebracht. Er moeten ergens nog wel wat meer liggen, maar dees waren prima voor een luistersessie in de RX. Eerst een stadsrit -met Brigitte- van een half uur door het altijd fraaie Enschede. Weer thuis op de parking blijven zitten op de warme stoel. CD inname werkte perfect. Beginnen maar met “the Blues Brothers”. Geen high end natuurlijk, maar ik vind die muziek zoooo gaaf. Volume stond op 20, echt nauwelijks hoorbaar maar voor de radio prima. Begonnen met 45, want blues moet je voelen en dat deed het ook😎. Waanzinnig, dat stevige ritme, het geluid zoveel mooier dan de radio. Goedgekeurd, de volgende cd “Reverance”, zoals de naam al aangeeft een muziek cd om geluidsinstallaties te beluisteren. Ooit een keer aangeschaft bij de lokale HiFi speciaalzaak. Fantastisch! Even de klank aangepast en de luisterpositie. Alles was genieten en het laag best wel mooi strak. Er zit een cello solo in die op een gegeven moment zo laag gaat dat hij de eigen frequentie van de luidspreker(s) aantikt. Althans in de RX zittend. Je hoorde dat heel even. Voor de rest gewoon heerlijk om ernaar te luisteren. Na een half uurtje kwam een Appie met de bevestiging dat het zeker goed toeven is daar buiten in de Lexus. 🥰. Ha ha, sure it is my luf ❤️. Toch maar de sessie beëindigd, op de startknop gedrukt waardoor de auto uitschakelt en mij de maximale ruimte om uit te stappen geeft, Bearlock op slot, double lock en naar binnen. Ervaring rijker, ML klinkt met goede cd’s echt beter dan de radio.
Dank voor de recentie Raymond. En ja, Mark Levinson is erg goed. Wellicht een van de beste. Maar ook weer subjectief en gemoedstoestand gevoelig natuurlijk. Dat CD's veel beter klinken dan radio is geen wonder. En als je naar minder gecomprimeerde CD's luistert uit o.a. de jaren 80 dan klinkt het nog veel beter! Geen vergelijk met radio FM of DAB. Alhoewel gek genoeg de analoge FM beter klinkt in mijn LS dan DAB. Met DAB zit je op een hoge compressie van 128 kb/s of meer. CD zit op 1411,2 Kb/s. Dat hoor je overduidelijk. En hoe beter het ML systeem hoe meer resolutie. Ik luister ook wel naar USB en dan CD's geript op 320 kb/s. Die zijn moeilijker te onderscheiden van CD.

Helaas in moderne auto's geen CD's speler meer, zal ik wel gaan missen. Maar USB met 320 kb/s files is heel acceptabel.

• Leuk
Waarderingen: Jan v S
Ik vind de sound van Spotify (premium met 'lossless' kwaliteit) die ik via BT vanaf m'n foon stream ook al best wel erg goed klinken op m'n niet-ML installatie (de muis-versie dus met sub en wat meer speakers dan het instap-audio systeem).

Wil, als het weer wat beter is, de binnenzijde van de deuren nog voorzien van antidreun spul.
Mogelijk ook nog eens de speakers vervangen maar wellicht doe ik dat pas bij een volgende auto (ja ooit wil ik wel upgraden naar een GS maar nu nog even niet).

Ik vind de sound van Spotify (premium met 'lossless' kwaliteit) die ik via BT vanaf m'n foon stream ook al best wel erg goed klinken op m'n niet-ML installatie (de muis-versie dus met sub en wat meer speakers dan het instap-audio systeem).

Wil, als het weer wat beter is, de binnenzijde van de deuren nog voorzien van antidreun spul.
Mogelijk ook nog eens de speakers vervangen maar wellicht doe ik dat pas bij een volgende auto (ja ooit wil ik wel upgraden naar een GS maar nu nog even niet).
Bluetooth is in beginsel niet ontworpen voor audio maar voor korte afstand communicatie tussen apparaten zoals muizen en toetsenborden. Maar moderne BT (vanaf 5.2) is al stukken beter zolang de hele ketting modern is. Maar het kan nog steeds niet tippen aan CD mbt bitrate, als je geluk hebt haal je 320 kb/s. En wat geldt: Als jij het goed vindt klinken dan heb je het beste audio syteem! :cool:

• Leuk
Waarderingen: quattrootje
Hier in de Lexus ook een ML systeem en dat klinkt idd best wel goed, vind ik. Kwalitatief bezien is radio natuurlijk ruk, maar USB met een 320 mp3 klinkt goed. Streamen met apple car play ook goed. CD zit er helaas niet in hier, dus die kan ik niet testen. Ik weet eigenlijk niet zo goed wat de kwaliteit is van draadloos streamen en of er misschien kwalitatief verschil zal/kan zijn met een kabeltje?? Ook is mij niet bekend welke formats worden ondersteund? (ook lossless via usb bijv?) ik zal eens ermee gaan spelen als het weer wat beter is.

Bluetooth is in beginsel niet ontworpen voor audio maar voor korte afstand communicatie tussen apparaten zoals muizen en toetsenborden. Maar moderne BT (vanaf 5.2) is al stukken beter zolang de hele ketting modern is. Maar het kan nog steeds niet tippen aan CD mbt bitrate, als je geluk hebt haal je 320 kb/s. En wat geldt: Als jij het goed vindt klinken dan heb je het beste audio syteem! :cool:
BT is geen hifi, I know. Is ook gewoon het gemak van draadloos.
Zal eens luisteren of bedraad echt een wezenlijk verschil gaat geven.
Sowieso zit er over de muziek van Spotify al een specifiek Spotify-sausje waardoor het wat 'opgepompter'/dynamischer klinkt.

• Leuk
Waarderingen: Jan v S en Bobusa
Er is ook behoorlijk verschil mbt kwaliteit tussen de verschillende streamings aanbieders. Spotify vond ik de minste persoonlijk, leek net of daar 1 of andere compressor (DBX?) tussen zat. Tidal vond ik stiekem de beste, maar de app werkte niet lekker ( in mijn vorige auto). Vandaar nu apple music.

Laatst bewerkt:
Vind zelf ook de DAB wat matig in een GS 2014. Heb in de GS het ML systeem en heb er een Carplay box ingebouwd. Ik luister altijd alleen muziek via de mobiel (.mp3, .flac en .wav files en geen streaming) aangesloten op de Carplay box. Die is aangesloten op de Carplay kit via Bluetooth en WiFi (ik weet niet welke van de twee voor de bestandsoverdracht zorgt). Klinkt altijd goed. Bass is geweldig, voor techno en house perfect, klassiek iets minder, maar dat komt doordat er altijd wel wat rijgeluid aanwezig is op de snelweg en dat de minder luide stukken door dynamisch bereik wat teniet doet. Ik moet nog in een auto zitten welke beter geluid heeft dan het ML systeem dat ik in de GS heb.

Misschien is het een idee om radio te luisteren via de mobiel en de Bluetooth, die comprimeert wellicht wat minder. Ik luister geen radio vanwege reclame, dus heb dat nog niet geprobeerd.

-Wat is de meerwaarde van een Bearlock? Krijg je dan goede korting op de verzekering? Hier waar ik woon, in het rustige Friesland heb ik gelukkig geen extra diefstalpreventie nodig XD-

Je gaat de ML pas echt waarderen als je deze niet meer hebt. Al mijn voorgaande modellen hadden ML.
Nu in de RX het uitgebreidere Lexus (Pioneer?) systeem. Niet heel slecht, maar ik blijf zoeken naar de juiste klank. CD of DAB maakt niet veel verschil.
ML heeft gewoon meer defenitie, blijft zuiver als het harder gaat, en heeft meer sub. Als ik nu met de EQ meer bas kies gaat er teveel 100-160Hz mee waar het niet mooier van wordt. De ML reageerde beter op de (maar) 3 klankregelaars. Gaat een volgend model dus toch weer belangrijk zijn.

-Wat is de meerwaarde van een Bearlock?
Ik slaap er beter van.

-Wat is de meerwaarde van een Bearlock? Krijg je dan goede korting op de verzekering? Hier waar ik woon, in het rustige Friesland heb ik gelukkig geen extra diefstalpreventie nodig XD-
Bearlock zat erin. Het is een youngtimer, nog wel…. Dus een bedrijfswagen, dus bedrijfswagenverzekering (3xww). Die zijn onbehoorlijk kostbaar! Dat terzijde. De verzekering doet niets met Bearlock of gelamineerd glas, gegraveerde ruiten etc. Enige eis was class-3 alarm. Geen korting of zo. Dus de BearLock gebruik ik puur voor mijn eigen gemoedsrust. Dat is mij veel waard 😀