Kwaliteit lane assist

HondaFan

Actief
16 okt 2018
293
357
63
Vandaag door plensbuien gereden en er viel mij iets op. Ondanks slecht zicht zag de auto wel mijn rijbaan en hielp actief mee met in de baan blijven.

De gen4 RX, Corolla (2022) en een RAV4 (2021) raakten bij een regenbui letterlijk de weg kwijt.

Ik ben na vandaag onder de indruk, en het viel mij helemaal niet eerder op. Waarschijnlijk omdat het gewoon werkte haha. Ik ben stiekem wel nieuwsgierig naar de verschillen in specificaties/techniek tussen de gen5 RX en wat Toyota/Lexus ervoor hebben uitgebracht.

• Leuk
Waarderingen: RvD en Jan v S
Eens, mijn ervaring is ook dat de LA erg goed werkt, zelfs op smalle wegen zonder strepen. Maar @HondaFan ; heb je dan ook ‘de lef’ om de auto zelf te laten sturen?? Ik hebdaar nog steeds moeite mee, eigenlijk 😎. Kwestie van vertrouwen denk ik ☺️

• Leuk
Waarderingen: RvD
Eens, mijn ervaring is ook dat de LA erg goed werkt, zelfs op smalle wegen zonder strepen. Maar @HondaFan ; heb je dan ook ‘de lef’ om de auto zelf te laten sturen?? Ik hebdaar nog steeds moeite mee, eigenlijk 😎. Kwestie van vertrouwen denk ik ☺️

Ik laat de auto het werk doen op de snelweg en hou lichtjes het stuur vast. Hij past ook de snelheid aan als hij scherpe bochten detecteert. Zeker op de A28 waar ik vaak rij zijn er maar een paar momenten waar ik echt zelf stuur. Voornamelijk is dat bij het opsplitsen van de snelweg bij Hoogeveen, en Staphorst bij voorbeeld.

Op dit moment is het wel iets meer opletten en het stuur overnemen. Gaten in de weg detecteert hij niet en de A28 is in slecht staat na periodes van vorst.

Het is misschien wennen? Ik heb er sinds september 12000 km mee gereden en voornamelijk lange stukken van 200+ km in een keer. Gisteren bijvoorbeeld 2x250 km in een dag en overmorgen komt er ook weer 300+ km bij. Als je steeds uren achter elkaar aan het tijden ben heb je de tijd om dingen uit te proberen 😀.

De A28 is inderdaad zeer slecht, een paar korte stukjes zijn ooit wat opgelapt en men zou vanaf Beilen naar Groningen vice versa compleet opnieuw moeten asfalteren. Maar ja, het noorden he, altijd al een achteruitgeschoven gebied geweest.

Hang of plak maar een stukje gewicht aan het stuur, krijg je de melding dat je het stuur vast moet pakken ook niet meer in display, veilig is het niet maar je kunt dan wel rustig je sudoku afmaken, krant lezen, scheren, nagels lakken etc....
Werkt niet, het stuur werkt inductief of capacitief net als je touchscreen van je telefoon. Met je vingertop het leer aanraken werkt wel.

Werkt niet, het stuur werkt inductief of capacitief net als je touchscreen van je telefoon. Met je vingertop het leer aanraken werkt wel.
Dan misschien niet bij Lexus maar mijn zoon had zo'n duitser en daar werkte het wel, jeugd en zo'n duitser, tsja.

Ik heb slechts een enkele ervaring met een leenauto (Lexus ES). Ik denk dat je er echt aan moet wennen. Aanvankelijk hield ik het stuur stevig vast waarbij ik kennelijk ook te veel stuurde en steeds door de LA gecorrigeerd. Nadat ik had afgeleerd om zelf te sturen, ging het een stuk beter. Wat mij tegenviel waren afritten van de snelweg waarbij de bochtstraal varieert. Daar ging de auto niet mooi de bocht door maar bestond volgens de LA de bocht uit een aantal korte rechte stukjes die dan door een kleine hoek met elkaar verbonden waren. Ook op trajecten met al wat "vervaagde" strepen raakte de LA soms de weg kwijt.

Het was een van de eerste ES auto's in Nederland (< 30 km op de teller) en ik vond rijden met de LA aan geen prettige ervaring. Waarschijnlijk heb je toch enige gewenning nodig en zal ook de meer recente uitvoeringen van de LA beter zijn.

Je kunt ook de stuurfunctie uitschakelen en alleen maar de trilfunctie aan laten staan.
Ik zet het meestal helemaal uit, soms op lange ritten de trilfunctie aan.