Airbag lampje

lexusfanaat

Nieuw hier
13 apr 2026
2
0
1
Hallo iedereen,

Heb een Lexus RX450h die recent een accident heeft gehad. De hemelairbag rechts en airbag in de zetel rechts van achter zijn beide afgegaan. Deze zijn vervangen en geven geen foutcode meer bij de OBD scanner. Het SRS lampje blijft echter wel branden ? Enig idee hoe dit komt ? is het momenteel veilig om er mee te rijden ? alles wat defect was is vervangen. Alvast bedankt iedereen !

Er zijn grofweg twee mogelijkheden m.b.t. de SRS module, ofwel de module die airbags selecteert die moeten ploffen.
Als zo'n module ooit een of meerdere airbags heeft laten ploffen, verandert de status van de SRS module (crashdata). Het ligt eraan of die status resetbaar is, of niet. Zo ja, dan heb je daar al gauw een merkspecifieke of professionele diagnosetool voor nodig. Of beter: iemand die over zo'n tool beschikt. De 'universele' scanners kunnen dat niet. Voor zover ik weet zijn de SRS modules die Lexus hanteert wel resetbaar. Zoniet, moet hij worden vervangen.

Het is dus NIET veilig om met je RX te rijden, omdat je SRS module al (een aantal) airbags heeft laten ploffen, die -maar dit weet ik niet zeker- de module niet nog eens kan laten ploffen. Vandaar ook dat je SRS lampje blijft branden om je daarop te attenderen.

• Leuk
Waarderingen: HondaFan
ik dacht het al. moeten de riemen mee vervangen worden ? deze waren wel niet ingeklikt tijdens het accident en lijken te werken naar behoren

Ga je voor die vraag serieus op het antwoord van een forum vertrouwen? Hoe moet iemand dat op afstand kunnen beoordelen?
Ik bedoel: De autowereld hanteert drie kleuren voor indicatielampjes, waarbij de rode kleur staat voor een serieus risico op schade en/of letsel. Het SRS-lampje is rood en dat is geen toeval. Daarom slaat de SRS-module ook crashdata op, die niet even door "de gewone man" kan worden gereset en waarin o.a. is opgeslagen wat de module aan SRS-componenten heeft aangestuurd. SRS-componenten zijn one time use. Van een geplofte airbag is het wel duidelijk, maar ook een eenmaal geplofte gordelspanner kan niet nog eens opnieuw ploffen, ook al lijkt de gordel nog zo mooi naar behoren te werken. Bij twijfel zou je ook gewoon de volgende crash kunnen afwachten...:unsure:

Mijn tip (die ik je eigenlijk meteen al had moeten geven): Speel niet met je eigen veiligheid, met die van je eventuele passagiers, of nog erger: een eventuele volgende nietsvermoedende eigenaar van je RX. Zoek een dealer of professional op die niet alleen domweg de module voor je reset, maar daadwerkelijk kan uitlezen welke SRS-componenten geploft zijn en vervangen moeten worden. :sneaky: Omdat er al airbags aan rechterzijde zijn geploft, is de auto ervan uitgegaan dat die rechter zitplaats bezet was. Dan is ook aannemelijk dat de bijbehorende gordelspanner is geploft. De SRS-module weet het antwoord...