RX450h 4e generatie: minder comfortabel dan 3e generatie?

Karel-Jan

Nieuw hier
16 sep 2018
3
0
1
Ik heb onlangs mijn RX450h Tech uit 2010 ingeruild voor een RX450h President uit 2016 (dus de 4e generatie). Ondanks dat de 2016 versie er naar mijn idee veel beter uit ziet (buiten én binnen) en tjokvol moderne elektronica en hulpmiddelen zit, vond ik de 2010 comfortabeler rijden. Ik ervaar dat de vering meer oneffenheden doorgeeft en de stoelen zijn harder. Meer mensen met deze ervaring? En mogelijke oplossingen?

Dit is helaas ook mijn ervaring. Nog nooit ben ik zulke zachte stoelen tegen gekomen als in een RX uit 2009-2015. Die zitten werkelijk fenomenaal. De stoelen van het nieuwe model zijn wat meer gevormd/minder bankstel gevoel.

Tja, de gemiddelde Europeaan wil "Sportief" en dus heeft Lexus dat na verloop van tijd aangepast. Vroeger hadden ze zetels en nu sportstoelen😔

Mijn RX 5e generatie is mijn 1e lexus, dus ik heb geen enkele referentie in deze. Kan de vraagsteller ook niet antwoorden dus, maar…. Ik kom van een Audi en die was echt spartaans (sportief noemen ze dat) ondanks luchtvering. Dus ik vind deze rx stoelen best wel comfortabel, ook op langere ritten. Ook de vering (adaptieve dempers) is echt comfort in mijn beleving

• Leuk
Waarderingen: HondaFan
Ja, dat is heel subjectief en persoonlijk. En het ligt aan veel variabelen, bv type band en bandenspanning. Maar ik vind bv stijfheid van de carrosserie ook een comfort factor, hoe stijver, hoe minder bijgeluiden.

Ik heb onvoldoende in de RX kunnen vertoeven om er een goede mening over te hebben maar vind bv de zittingen van de nieuwe RZ comfortabeler voor mijn gevoel. Uiteraard zal tijd het leren.

Laatst bewerkt:
Dat een nieuwe editie van een bepaald type auto door gebruikers wordt ervaren als "minder comfortabel dan mijn vorige" is niet ongebruikelijk. De rijeigenschappen van auto's worden nog steeds beter, al wordt het wel steeds moeilijker om dat voor elkaar te krijgen. De reden daarvoor kan van alles zijn. Marketing (wat denkt de fabrikant dat de klant wil), obesitas (zowel bij auto als gebruiker), straffere banden en wielen en een "sportieve afstelling" etc. De meeste van die zaken kun je moeilijk veranderen. Waar je wel eens naar zou kunnen kijken is de band/wielcombinatie.

Door het gewicht van de auto heb je een minimaal luchtvolume in een band nodig om overbelasting van de band te voorkomen. Uiteindelijk wordt dat luchtvolume bepaald door de bandhoogte en de banddiameter. De autofabrikant kiest daarbij voor banden met een lagere hoogte/breedte verhouding. Die "plattere" banden zijn op een droge weg wellicht beter voor een goede wegligging, maar zijn minder goed voor het comfort - iedere verkeersdrempel, ook al neem je die met de max. toegestane lage snelheid, voelt als een "schop onder je kont. Het ziet er best sportief uit, maar het comfort wordt er door aangetast.

In veel gevallen kan een auto worden geleverd met verschillende velgdiameters (bijvoorbeeld 19, 20 of 21") met daarop banden die uiteindelijk dezelfde rolstraal opleveren, maar duidelijk verschillen in hoogte/breedte. Het loont de moeite om (indien mogelijk) een proefrit te maken met de drie verschillende band/velg combinaties. Dat kan je duidelijk maken welke combinatie je het best bevalt. Bij veel Lexusrijders zal dat waarschijnlijk de kleinere velg en wat hogere en minder brede band zijn. We zijn niet allemaal op zoek naar het "F-sport" gevoel.

Niet in alle gevallen zal een andere velg/band combinatie goed uitpakken. Bij sommige auto's wordt bij verandering van de band/velg combinatie ook een andere veer/demper combinatie toegepast af fabriek. Of uiteindelijk een andere band/velg combinatie goed werkt in die zin dat het als comfortabel wordt ervaren, is af te wachten.

En tenslotte: de bandenspanning. Bij mijn laatste wissel van zomer-naar winterwielen door de dealer bleken de winterwielen een bandenspanning te hebben van 3.2 bar terwijl de sticker in de deurstijl 2.7 adviseerde. Dat je wielen opslaat met een wat hogere bandenspanning is niet zo'n gek idee, maar als dealer zou je die spanning bij hernieuwd gebruik toch op de aanbevolen spanning dienen terug te zetten.....

• Leuk
Waarderingen: Bobusa en HondaFan
Ik heb het “thuis in de leren bank ploffen” gevoel slechts in een auto gehad: Volvo S70 met alle toeters en bellen. Auto van ik meen 2003, dus dat was de uitontwikkeling van de 850. Dat gevoel heb ik niet in onze RX derde generatie, hoewel dat puike stoelen zijn. Geventileerd, dus misschien dat er dan wat minder polstering is gebruikt.