lakschade achterbumber

Tondk

Hoort erbij
30 okt 2024
44
50
18
Hallo Allemaal,
Ik heb kleine lakschade, net onder de achterklep tot op het kunststof. ( 0.3 x 5 cm ).
Nu heb ik een afspraak staan om dit te herstellen en moet de gehele achterbumber gespoten worden.

Omdat camera, sensors ed allemaal eraf en er weer op moeten worden gedemoteerd moeten worden is mijn vraag: gaat dit goed komen?
Las op andere sites dat dit na enkele tientallen kilometers weer gecallibireerd moeten worden, klopt dit?

Ik laat dit doen bij een erkend bovag bedrijf die ook voor bijna alle verzekeringsbedrijven werkt, dus deze zou hier ervaring mee moeten hebben hebben.

Omdat de kosten, relatief, laag zijn betaal ik het zelf. Ik weet niet of de kleur iets uit maakt, Sonic White metallic, de prijs opdrijft?
Totale kosten, zonder vervangend vervoer, komen uit op 825,00 euro.

Graag advies.
BVD
Ton.

Ik had laatst ook schade aan mijn achterbumper en juist vanwege dit soort dingen heb ik het bij de Lexus dealer laten repareren. Maar ik ga er van uit dat een gerenommeerd schadehersteller dit ook zonder problemen zou kunnen doen.
Opnieuw calibreren heb ik nog nooit van gehoord, dus weet niet wat daar van waar is.
Is de schade dusdanig groot dat je niks met een lakstift kunt herstellen/maskeren?

Hallo SanookH,

Bedankt voor je reaktie: volgens de hersteller is dat geen optie omdat je dit altijd gaat zien. Hoop dat je gelijk hebt vwb. callibreren.
Maar dit heb ik gelezen:

Ik denk dat het demoteren van een achterbumber, waar alles wordt gedemoteerd en daarna opnieuw wordt geplaats er enige afwijking kan plaats vinden dit gedaan moet worden?

Mijn wagen heeft in een jaar tijd twee keer een nieuwe achterbumper gekregen. De laatste keer hier in Enschede bij een goede hersteller laten doen. Twee nieuwe sensoren erin gezet. Van kalibreren weet ik niets, spul doet het prima. Overigens heeft onze opa enkel sensoren

1777224450428.png

Met de radarsensoren doen ze niets, zitten vast aan de auto zelf. Niet in de bumper.
Wel dicht tegen de bumper aan. In een vorige auto heb ik een keer schade aan de achterbumper gehad door een paaltje en de cross traffic/blind spot warning werke daarna niet (nauwkeurig) meer, omdat er iets verdraaid/verbogen was.

Hallo Allemaal,
Ik heb kleine lakschade, net onder de achterklep tot op het kunststof. ( 0.3 x 5 cm ).
Nu heb ik een afspraak staan om dit te herstellen en moet de gehele achterbumber gespoten worden.

Omdat camera, sensors ed allemaal eraf en er weer op moeten worden gedemoteerd moeten worden is mijn vraag: gaat dit goed komen?
Las op andere sites dat dit na enkele tientallen kilometers weer gecallibireerd moeten worden, klopt dit?

Ik laat dit doen bij een erkend bovag bedrijf die ook voor bijna alle verzekeringsbedrijven werkt, dus deze zou hier ervaring mee moeten hebben hebben.

Omdat de kosten, relatief, laag zijn betaal ik het zelf. Ik weet niet of de kleur iets uit maakt, Sonic White metallic, de prijs opdrijft?
Totale kosten, zonder vervangend vervoer, komen uit op 825,00 euro.

Graag advies.
BVD
Ton.
Is het met polijsten niet op te lossen? Ruim 800 euro is toch erg veel geld en heb je misschien een foto?

Hallo Kotje,
Lakstift of polijsten is geen optie, lak is tot op het kunstof eraf ( denk 1 mm diep ); je kijkt op het kunststof en bij metalic zie je meteen kleurverschil. Ik betaal dit zelf omdat er dan geen aantekening wordt gemaakt is het schaderegister van de auto ( kost dus geld bij eventuele verkoop ),

Hallo Kotje,
Lakstift of polijsten is geen optie, lak is tot op het kunstof eraf ( denk 1 mm diep ); je kijkt op het kunststof en bij metalic zie je meteen kleurverschil. Ik betaal dit zelf omdat er dan geen aantekening wordt gemaakt is het schaderegister van de auto ( kost dus geld bij eventuele verkoop ),
Erg vervelend en het is niet anders.

. Ik betaal dit zelf omdat er dan geen aantekening wordt gemaakt is het schaderegister van de auto ( kost dus geld bij eventuele verkoop ),
Waar baseer je dat op? Ik zou het alleen zelf betalen als dat voordeliger is tov een eventuele premie verhoging.
Waarom zou een auto minder waard zijn als de bumper opnieuw gespoten is?

Hallo allemaal,

Ik verzin dit niet:

Copy/paste:
Het belangrijkste systeem is de Stichting CIS (Centraal Informatie Systeem), waar verzekeraars schades en geclaimde bedragen registreren.

Je kan via diverse sites de eventuele schades ( ook kleine geclaimde lakschades ) inzien per kenteken.
Ben het met SanookH eens dat weinig mensen zich van een gespoten bumber iets aantrekken maar je weet nooit.

@Henny.
Schade is zo diep dat niet geen oplossing is helaas.

@sam
Alle geclaimde schades worden gerigistreerd en zijn op te vragen via commerciele sites hoe klein deze ook zijn.

@ShanookH.
Ik claim dit niet omdat dit maar een klein bedrag is; mijn premie ( korting ) blijft gelijk maar het aantal schade vrije jaren zakt.
Kost mij weer wat jaren om op dit aantal schade vrije jaren te komen.

Claim ik weer een schade dan wordt de premie aangepast, schade vrije jaren verder naar beneden en kost het mij veel meer in de komende jaren; geen optie voor die 800 euro.

gr.
Ton.

@ShanookH.
Ik claim dit niet omdat dit maar een klein bedrag is; mijn premie ( korting ) blijft gelijk maar het aantal schade vrije jaren zakt.
Kost mij weer wat jaren om op dit aantal schade vrije jaren te komen.

Claim ik weer een schade dan wordt de premie aangepast, schade vrije jaren verder naar beneden en kost het mij veel meer in de komende jaren; geen optie voor die 800 euro.

gr.
Ton.
Snap ik. Afgelopen jaren had ik ook 2 gevalletjes en ben ik van 26 schadevrije jaren naar 6 jaar gegaan, maar het was wel voordeliger om het te claimen bij de verzekeraar. Maar dat waren schades van resp 3000 en 1800 euro.
Overigens had ik na de 1e schade geen verandering in mijn premie want door het hoge aantal schadevrije jaren bleef ik in dezelfde no claim korting.

CIS registreert enkel de claims op zichzelf. Men legt voor verzekeraars centraal vast of jij geen brokkenpiloot bent, die elke week een schade rijdt. Daarnaast borgt men dat je niet 2x hetzelfde aan één auto kunt laten 'repareren'. Is allemaal privacygevoelig. Komt dus niet in een openbaar opvraagbaar kentekenrapport.

• Leuk
Waarderingen: Henny