Modernere modellen met IBS (waar een nieuwe accu moet worden in geleerd) pas op met acculader

Raine

Actief
17 sep 2023
300
356
63
Een interessante tech info voor diegenen die naast ouwe kar(ren) 😇🫣😜ook een moderne auto hebben met IBS (intelligente batterij sensor) waarbij bij plaatsen nieuwe accu, die aangeleerd moet worden.
Het blijkt dat ook bij gebruik van een (druppel)acculader je daar rekening mee moet houden, die mag je NIET rechtstreeks aan de accu aansluiten, maar via de officiële laadpunten omdat de IBS bij direct aan de accupolen aansluiten, de oude batterij (half)lege toestand onthoudt en dan de door lader gevulde accu gaat overladen.
Of en hoeveel slecht dat is is niet helemaal duidelijk, maar dus beter goed aansluiten.

• Leuk
Waarderingen: D43m0n en HondaFan
Een interessante tech info voor diegenen die naast ouwe kar(ren) 😇🫣😜ook een moderne auto hebben met IBS (intelligente batterij sensor) waarbij bij plaatsen nieuwe accu, die aangeleerd moet worden.
Het blijkt dat ook bij gebruik van een (druppel)acculader je daar rekening mee moet houden, die mag je NIET rechtstreeks aan de accu aansluiten, maar via de officiële laadpunten omdat de IBS bij direct aan de accupolen aansluiten, de oude batterij (half)lege toestand onthoudt en dan de door lader gevulde accu gaat overladen.
Of en hoeveel slecht dat is is niet helemaal duidelijk, maar dus beter goed aansluiten.

Ik heb inmiddels een redelijk oude kar (GS 450h, bouwjaar 2013). Ik heb het bericht hierboven gelezen, maar ik vraag me af in hoeverre de gegeven omschrijving daar ook op van toepassing is. Ten eerste wordt in het bericht gesproken over een "dynamo" - die uiteraard in mijn hybride auto niet in de gebruikelijke vorm (alleen stroom leveren) aanwezig is maar ook de auto kan aandrijven.

Ook het veelvuldig zwaar belasten van de "dynamo" vanwege de start/stop voorziening is afwijkend - dat systeem werkt alleen als de motor al een zekere temperatuur heeft bereikt en dat zal de behoefte aan een hoge startstroom sterk beperken.

Wel schijnt er op de 12 V accu een of andere beveiliging te zijn aangebracht (die bij mij nog nooit de kuren heeft vertoond die bezitters van aanzienlijk recentere Lexus modellen soms wel ervaren)

Kan iemand mij uitleggen in hoeverre het hiervoor genoemde artikel op mijn auto (en andere ervaren Lexus hybrides) van toepassing is?

@ Romke:
Jouw auto heeft ondanks dat het een hybrid is, wel degelijk een dynamo die de 12V accu laadt
Ik denk dat de simpelste manier van herkennen of jou auto een IBS heeft is:
Moet bij jouw auto een nieuwe accu bij de auto in geleerd worden, zo nee, dan is het niet van toepassing, zo ja, dan zal er vrijwel zeker zo'n IBS op zitten en is het voor jou van toepassing.

AI omschrijft als volgt:
Een Lexus hybrid heeft een dynamo(alternator), al functioneert deze in het hybridesysteem iets anders dan in een conventionele auto.
Hier zijn de belangrijkste details:
  • Functie: De dynamo is verantwoordelijk voor het opladen van de

-accu (de accu die de systemen en de auto zelf start) en het leveren van stroom aan de elektrische componenten tijdens het rijden.
  • Hybride techniek: Naast de dynamo gebruikt de auto de elektromotoren in de transmissie als generatoren om de krachtige hoogspanningsaccu op te laden tijdens het rijden en remmen.

Laatst bewerkt:
@ Romke:
Jouw auto heeft ondanks dat het een hybrid is, wel degelijk een dynamo die de 12V accu laadt
Ik denk dat de simpelste manier van herkennen of jou auto een IBS heeft is:
Moet bij jouw auto een nieuwe accu bij de auto in geleerd worden, zo nee, dan is het niet van toepassing, zo ja, dan zal er vrijwel zeker zo'n IBS op zitten en is het voor jou van toepassing.

AI omschrijft als volgt:
Een Lexus hybrid heeft een dynamo(alternator), al functioneert deze in het hybridesysteem iets anders dan in een conventionele auto.
Hier zijn de belangrijkste details:
  • Functie: De dynamo is verantwoordelijk voor het opladen van de

-accu (de accu die de systemen en de auto zelf start) en het leveren van stroom aan de elektrische componenten tijdens het rijden.
  • Hybride techniek: Naast de dynamo gebruikt de auto de elektromotoren in de transmissie als generatoren om de krachtige hoogspanningsaccu op te laden tijdens het rijden en remmen.
Helaas, onze hybrides hebben geen conventionele dynamo, wij hebben MG1 (en MG2) die de HV batterij opladen via de inverter, da's dat ding onder de motorkap waar die oranje kabels naar toe lopen.
Deze inverter maakt weer van de hoge spanning van de HV batterij ca.14 volt waarmee deze de 12 volt accu oplaadt. (zoals de adapter van je telefoon van 220 volt 5 volt maakt.)

We hebben trouwens ook geen startmotor, de brandstofmotor wordt gestart via MG1 die gevoed (stroom krijgt) uit de inverter van de HV batterij.

Laatst bewerkt: