10 jaar Lexus garantie bij >15k per jaar?

• Lexusforum jaarmeeting 2025

Graag willen wij u allen uitnodigen voor de jaarmeeting van 2025 van Lexusforum.
    Deze meeting is gratis toegankelijk voor iedereen die Lexus een warm hart toedraagt en ons forum bezoekt.

Meer informatie over de meeting is in dit topic te vinden.

Roal

Nieuw hier
8 jun 2025
12
2
3
Hoi,

Lexus levert zoals bekend 10 jaar of 200k kms Relax garantie indien aan de betreffende voorwaarden wordt voldaan.
Vraag: als 1 van de beurten werd uitgevoerd nadat meer dan 15k werd gereden sinds de vorige beurt, is die 10 jaar Relex garantie dan meteen niet meer aan de orde?
Of is Lexus zo coulant dat ze uitgaan van het gemiddelde per jaar (zolang de auto wel elk jaar een beurt heeft gehad, dus bijv bj .2020 is 5x15k =75 K max gereden)

Thx!

Een afspraak maken voor onderhoud was tot nu toe lastig, ivm dat het vaak volgeboekt is.
Tegen de tijd dat ik aan de beurt ben, zit ik al ruim over die 15.000 km heen.
Is nooit een probleem geweest.

Strikt formeel zal het zo zijn dat de termijnen die zijn overschreden de garantie in gevaar zouden kunnen brengen (ook al is het maar 1 dag of 1 km...). Daarnaast zijn er een aantal andere uitsluitingsgronden (bewust onjuist gebruik, deelname aan wedstrijden etc.). Als je het precieze antwoord wilt weten, is het verstandig dat met het bedrijf dat het onderhoud doet, te bespreken.

Wellicht is het dan mogelijk tot een afspraak te komen die beter past bij het gebruik van de auto en een afspraak voor een volgende onderhoudsbeurt al reeds te maken op het moment dat de tot nu toe laatste onderhoudsbeurt wordt uitgevoerd. Dat maakt het zowel voor de autogebruiker als voor de dealer mogelijk wat makkelijker.

Zowel de beperking in aantal km of het tijdsverloop dat de standaard is, past niet altijd in de praktijk. Als je erg veel rijdt is het aantal onderhoudsbeurten mogelijk wat te frequent en als je weinig rijdt zou een puur op tijdbasis gebaseerde onderhoudsaanpak wellicht beter kunnen zijn.

In vergelijking met andere merken zijn de onderhoudstermijnen bij Lexus aan de korte kant. Dat kan de betrouwbaarheid verhogen en de kans op tussentijds stilvallen beperken, maar zeker voor "veelrijders" zou het ook "te veel, te vaak" kunnen zijn.

• Leuk
Waarderingen: Roal
Voorwaarde is inderdaad 1 jaar/15dkm. Strikt genomen staat men in hun recht, als jij 17dkm na de laatste beurt komt en onder garantie iets wil laten doen en hun het op die grond afwijzen.
Het is altijd het beste om met de dealer te overleggen of men daar coulant omgaat met lichte overschrijdingen. Een collega van mij met een Corolla Hybrid, heeft z'n neus er al wel eens aan gestoten, die was ietwat over de 15dkm heen, men wees de garantieclaim af en hij mocht zelf de reparatie lappen. Terwijl ik ook weet andere vestigingen er niet zo'n probleem van maken.

• Leuk
Hoi,

Lexus levert zoals bekend 10 jaar of 200k kms Relax garantie indien aan de betreffende voorwaarden wordt voldaan.
Vraag: als 1 van de beurten werd uitgevoerd nadat meer dan 15k werd gereden sinds de vorige beurt, is die 10 jaar Relex garantie dan meteen niet meer aan de orde?
Of is Lexus zo coulant dat ze uitgaan van het gemiddelde per jaar (zolang de auto wel elk jaar een beurt heeft gehad, dus bijv bj .2020 is 5x15k =75 K max gereden)

Thx!
Zoals het mij verteld is, herhaaldelijk door de dealer in Arnhem, is dat het maximalen zijn, geen gemiddelden.

Als jij na 18.000km pas weer je beurt door een officiële dealer uit laat voeren, heb je die Relax garantie tot de 15.001e km. Daarna niet meer. Maar als je na die 18.000e km de beurt hebt laten uitvoeren, gaat de relax garantie opnieuw in. Die verloopt weer na 1 jaar en/of na 15.000km, wat het eerst komt.

Je kunt dus “gerust” regelmatig meer dan 15.000km per jaar rijden en 1x per jaar een beurt volgens fabrieksschema door een dealer laten uitvoeren. Dus stel je rijdt 18.000km per jaar en wil maar 1x per jaar naar de dealer, dan heb je die laatste 3000km voor de beurt geen garantie.

Of Lexus coulant zal zijn hangt af van je relatie met de dealer denk ik, niet zozeer van Lexus NL. Stel dat je wel voor het verstrijken van 1 jaar en 15.000km je meldt voor een onderhoudsbeurt en de dealer heeft 2 maanden wachttijd, dan zullen ze waarschijnlijk niet zo moeilijk doen als je in die maand voorafgaand een probleem krijgt. Maar, vraag dat na. Daarmee voorkom je vervelende discussies.

• Leuk
Waarderingen: Roal en Lexus4me
Heb je al een jarenlange relatie met de dealer? Dan doen ze waarschijnlijk niet moeilijk over kleine reparaties, zeker die reparaties die niets met onderhoud te maken hebben, maar draai je je motor volledig in de puinpoeiers dan gaan ze wel moeilijk doen.

• Leuk
Als jij na 18.000km pas weer je beurt door een officiële dealer uit laat voeren, heb je die Relax garantie tot de 15.001e km. Daarna niet meer. Maar als je na die 18.000e km de beurt hebt laten uitvoeren, gaat de relax garantie opnieuw in. Die verloopt weer na 1 jaar en/of na 15.000km, wat het eerst komt.
Dat klinkt al een stuk beter :0)
De auto heeft 2x meer dan 15k gereden voor een beurt te hebben gehad, wel steeds binnen een jaar.
Als het idd zo is dat de relax garantie na elke nieuwe beurt weer voor 15k ingaat dan is het dat OK. Rest alleen de vraag of de dealer hier in meegaat want de tekst die Lexus NL hanteert kan je op meerdere manieren uitleggen.