1000 km ct

bruineluxury

Hoort erbij
22 mrt 2011
52
1
0
Dag allemaal,

Hier mijn eerste postje (naast het voorstelgebeuren dan).

Sinds vorige week donderdag rijd ik in een bruine luxury met ivory leer.
Dezelfde combi als tijdens de introductie in Den Haag dus.

Eigenlijk ben ik heel aangenaam verrast want een auto bestellen zonder proefrit is nieuw voor mij.

Plussen tot nu toe:
Mooi interieur, zit top in elkaar afgezien van die stupide locatie van de 12v en usb aansluiting maar daar zijn al meer mensen over gevallen begrijp ik...
Geen overdreven "groene"hybride uitstraling
Degelijke afwerking, deuren sluiten als in een audi
Vooralsnog redelijk exclusief
Mark Levinson audio/nav/dvd
Lekker stille auto in het algemeen
Verbruik over de eerste 1000 km ongeveer 1 op 17, niet gek voor een nieuwe auto die ook nog eens 50% van de tijd in de sportstand staat. (sportstand is echt super in de stad, niemand houdt je bij :mrgreen:

Minnetjes en kleine ergenisjes:
Heel vreemd dat de richtingaanwijzer niet een tiptoetsfunctie heeft om bij rijbaanwisseling 3 keer te knipperen dmv een klein tikje.
Ik moet nog wennen aan de cvt, het is een kunst op zich om te accelereren zonder geloei.
Binnenkort de instelling voor het openen van de portieren maar eens opnieuw laten instellen: in principe werkt alles keyless maar als ik uit de auto stap en mn jasje van de achterbank wil pakken dan blijven de achterportieren vergrendeld. Dus dan heb ik de sleutel toch weer nodig (of eerst de ontgrendelknop indrukken voordat ik uitstap...)Heel irritant.
Van mij hoeft al dat gepiep niet zo als ik de achteruit inschakel, hopelijk kan de dealer dit soort geklinngel voor me uitzetten.
Nog een klusje voor de dealer: de dvd werkt alleen met beeld als je stil staat met ingetrapte parkeerrem, hopelijk is dit electronisch vrij te geven.
Trouwens, die parkeerrem wat is dat een prehistorisch ding zeg! Zit ook nog aardig in de weg van je linker onderbeen
Tot slot verbaast het me een beetje dat de bamboo-inleg in de luxury niet standaard blijkt te zijn. Misschien een tikkie gezeur van mij maar kom op zeg, bijna 250 eur voor een stukje nephout?? plak het er dan standaard in in een auto voor dit bedrag.

Tot zover mn eerste voornamelijk zeer positieve indruk
Groeten,
BL
 

vb1

Stamgast
10 okt 2010
1.237
0
0
Tjee wat ga jij hard met je kilometers, wij staan op welgeteld 249 km na 2 weken, maar ja dat krijg je ervan als je als de CT als boodschappenauto wordt gebruikt. Sportstand is inderdaad leuk, je hebt het gevoel dat je het koppel van een dikke diesel hebt.
Je moet eens proberen je gaspedaal rustig in te drukken naarmate je sneller wil gaan, dus niet meteen planken, dan pakt de CT super op en niemand die je bijhoudt (nou ja bijna dan) :D
 

Maistah

Actief
1 feb 2011
472
1
0
Je pluspunten zijn vooral gevoelsmatig vind ik. Op je Audi vergelijking na zijn het gevoelsmatige punten.
Zou je wellicht kunnen uitleggen wat je bedoelt met een overdreven groene hybride uitstraling? Vergelijk je met een Prius? Ik vind namelijk de Auris niet echt hybride uitstralen ofzo en de nieuwe prius ook niet eens zo.

Redelijk exclusief, waar was je aan gewend tot nu toe?

Mark Levinson, wat heb je in het verleden gehad?

En niemand die je bijhoudt in de stad, dus tot 50 accelereert die als een beer?

Over je nadelen, stuk duidelijker en relativeerbaar.


De reden dat ik de vragen stel is omdat ik zelf ongeveer 80.000-100.000 km/jaar rijd. Ik wil heel graag weten in wat voor comfort dat echt gaat gebeuren.

Alvast bedankt!

bruineluxury zei:
Plussen tot nu toe:
Mooi interieur, zit top in elkaar afgezien van die stupide locatie van de 12v en usb aansluiting maar daar zijn al meer mensen over gevallen begrijp ik...
Geen overdreven "groene"hybride uitstraling
Degelijke afwerking, deuren sluiten als in een audi
Vooralsnog redelijk exclusief
Mark Levinson audio/nav/dvd
Lekker stille auto in het algemeen
Verbruik over de eerste 1000 km ongeveer 1 op 17, niet gek voor een nieuwe auto die ook nog eens 50% van de tijd in de sportstand staat. (sportstand is echt super in de stad, niemand houdt je bij :mrgreen:

Minnetjes en kleine ergenisjes:
Heel vreemd dat de richtingaanwijzer niet een tiptoetsfunctie heeft om bij rijbaanwisseling 3 keer te knipperen dmv een klein tikje.
Ik moet nog wennen aan de cvt, het is een kunst op zich om te accelereren zonder geloei.
Binnenkort de instelling voor het openen van de portieren maar eens opnieuw laten instellen: in principe werkt alles keyless maar als ik uit de auto stap en mn jasje van de achterbank wil pakken dan blijven de achterportieren vergrendeld. Dus dan heb ik de sleutel toch weer nodig (of eerst de ontgrendelknop indrukken voordat ik uitstap...)Heel irritant.
Van mij hoeft al dat gepiep niet zo als ik de achteruit inschakel, hopelijk kan de dealer dit soort geklinngel voor me uitzetten.
Nog een klusje voor de dealer: de dvd werkt alleen met beeld als je stil staat met ingetrapte parkeerrem, hopelijk is dit electronisch vrij te geven.
Trouwens, die parkeerrem wat is dat een prehistorisch ding zeg! Zit ook nog aardig in de weg van je linker onderbeen
Tot slot verbaast het me een beetje dat de bamboo-inleg in de luxury niet standaard blijkt te zijn. Misschien een tikkie gezeur van mij maar kom op zeg, bijna 250 eur voor een stukje nephout?? plak het er dan standaard in in een auto voor dit bedrag.
 

bruineluxury

Hoort erbij
22 mrt 2011
52
1
0
@ Maistah

Als je 80- 100.000 km per jaar rijdt dan zou ik niet voor de ct gaan.
Het is een fijne auto maar qua veercomfort zou ik dan denk ik voor groter gaan met een langere wielbasis.
Uberhaupt geen auto van ct formaat of kleiner.
Ik rijd tegenwoordig max 40.000 per jaar en dat is prive en werk samen.
De ct heeft voor mij als vette plus de belachelijk lage bijtelling. Ik denk dat als ik jouw jaarkilometers voor mn kiezen (en rug) kreeg dat ik dan wel bereid zou zijn om meer bij te tellen en groter te gaan rijden.

Maar dat is denk ik mijn verwende inborst. Mijn jaarrecord lag ooit op 70.000 en dat was toch echt een reden om een andere baan te zoeken :hi:


Voor wat betreft je vragenlijstje:
Groene uitstraling geldt voor mij echt wel voor de prius, en de insight. De Auris valt wel mee maar heeft toch in geen velden of wegen de roadpresence van de ct. ik heb een poosje (3 weken, was lang genoeg) in een insight gereden en daarmee krijg je echt nergens de ruimte ook al heb je voorrang. Daarnaast is dat systeem met boompjes sparen op je dash in de honda wel van een erg jeukerig geitenwollensokken niveau....

Redelijk exclusief daarmee bedoel ik zowieso het merk; er zijn nu eenmaal een stuk minder lexi verkocht dan bijvoorbeeld bmw's of audi's. En zeker nu in het eerste jaar van introductie zul je niet snel een andere ct tegenkomen. (ik heb hem nu een week en heb er nog geen 1 gezien in het wild en ik woon en werk in de randstad.)

Mark Levinson: In al mn vorige auto's ben ik indien budgettechnisch mogelijk gegaan voor audio upgrades. Bij BMW beviel de professional met actieve speakers heel aardig bij Audi had ik volgens mij Bose maar daar hoorde ik de meerprijs niet uit terug komen.
De Levinson steekt er voor mij met kop en schouders boven uit. Vooral heel ruimtelijk en transparant. Gelukkig niet zo boomerig als bv Bose.

Acceleratie: vooral in de stad is het gevoel alsof je auto aan een elastiekje zit heel lollig. Geen idee hoe het technisch werkt (heb de kap ook nog niet open gehad) maar de combi van extra electrokracht en de cvt zorgt ervoor dat ik eigenlijk altijd als eerste weg ben en dan hoef ik niet het pedaal door het schutbord heen te trappen.

Groeten
BL
 

Maistah

Actief
1 feb 2011
472
1
0
BL,

Bedankt voor je verdere uitleg. Ik heb er zeker veel aan.

Over het aantal kilometers, het is momenteel 60% voor werk en 40% prive. Bijtellingtechnisch en luxe gecombineerd was dit voor mij een topkeuze. Ik heb er nog steeds geen spijt van (heb de auto nog niet, maar gezien de reviews enz. denk ik niet dat ik ontevreden zal zijn). Uiteraard is een grotere auto prettiger, maar aangezien mijn meeste trips met 2 en max 3 personen zijn, is een kleinere auto absoluut geen probleem.

Voor mij is het geluidssysteem erg van belang. Aangezien ik zoveel uren maak in de auto, vind ik het prettig om comfortabel te voelen met goed geluid. Bedankt voor deze vergelijking. Nu weet ik waar ik naar vooruit kan kijken.

Heb je toevallig ook adaptieve cruise control? Ik ben ook erg benieuwd naar hoe dat werkt.

Voor nu, top dat je het nader toelicht.

Maistah
 

bruineluxury

Hoort erbij
22 mrt 2011
52
1
0
@ Maistah,

De adaptieve cruisecontrol heb ik niet genomen.
Ik vond 2400 euro wat te gortig, zeker gezien het feit dat je er in nl nauwelijks gebruik van kan maken.
Het schuifdak heb ik ook niet aangevinkt want ik rook niet en de airco voldoet meer dan prima. Verder maakt zo'n dak open altijd te veel kabaal en wordt je hoofdruimte kleiner.

De performance dempers heb ik overwogen maar ben blij dat ze er uiteindelijk niet zijn bijgekomen.
Zoals de mijne nu rijdt met 17" is voor mij strak genoeg. (wellicht soms iets te op slechtere wegen....)

groeten
BL
 

Peej

Hoort erbij
10 mrt 2011
29
0
0
Afgelopen zaterdag gehaald en al ruim 1500 op de klok.
En gezien de planning ben ik bang dat ik in de eerste week gewoon naar de 2000 toe loop.

Er zijn nog wat dingen om aan te wennen.
In vergelijking met de Touran (een erfenisje van een voorganger die ik op heb gereden om te wachten op de Lexus) aanzienlijk minder bergruimte (opbergvakjes).
Maar is dat een nadeel? het dwingt je eigelijk om veel minder troep mee te nemen.

Ook de kleinere opbergruimte achterin noopt je tot het selectief meenemen van rommel.
Maar ik heb geen vrouw, kinderen of huisdieren ... Dus wat moet ik met teveel ruimte.

En de benzinemeter geeft veel te snel aan dat de tank leeg is.
De eerste keer dat de tank volgens de auto bijna leeg was kon er maar net 35 liter bij.
En toen ik gisteren ging tanken omdat ik volgens de auto nog maar 0 km kon rijden gingen er maar 37 liter in.
terwijl het toch echt een 45 liter tank moet zijn.
Misschien dat het systeem zichzelf in de loop der weken ijkt en nauwkeuriger gaat werken.
Anders wordt het toch een ritje dealer.


Vandaag wel even mijn collega, die net een nieuwe Pryus heeft in mijn CT laten rijden.
Hij was verbaasd over de stoelen, die echt veel beter zijn dan de Pryus.
En de wegligging en het bochtenwerk van de CT waren volgens hem ook een verschil van dag en nacht.

Al met al ben ik tot nog toe wel zeer tevreden. Het positieve overheerst ruimschoots en overschreeuwt de minpuntjes waar je al snel aan kunt wennen.
 

bruineluxury

Hoort erbij
22 mrt 2011
52
1
0
@ Peej

Hier exact dezelfde tankervaring, meter geeft aan bijna leeg maar krijg er bij de pomp dan idd maar een goede 35 ltr in.....

Bij een volle tank geeft hij een range aan van ca 800 km wat bij mijn huidige gem. verbruik van 5.8 per 100km zou moeten klopen.

Ergens dus toch een gat van een liter of 10 waarmee je dus nog bijna 200km zou moeten kunnen rijden voordat je echt stil valt.

Goed om eens in de gaten te houden.

Groet BL
 

Dnns

Hoort erbij
12 dec 2010
95
0
0
Dat van de lege tank herken ik van de Auris, daar houdt de benzinemeter ook een marge van een liter of tien :eek:
 

Maistah

Actief
1 feb 2011
472
1
0
Kan dat niet handmatig worden afgesteld in de garage? Ik hoopte in eerste instantie eigenlijk dat de CT een 60L tank zou hebben. Helaas is dat ook niet waar... Ik vind het wel prettig om niet elke dag bij de tankstation te staan namelijk.
 

bruineluxury

Hoort erbij
22 mrt 2011
52
1
0
Net even gevraagd bij de dealer:

De rangeindicatie kun je gewoon aanhouden. Dus doorrijden ondanks controlelampje is geen punt.
Als de rangeindicator 0 km aangeeft dan heb je nog een reserve van ca 50 km.

Ik ga het niet proberen om tot 0 door te rijden maar met normaal gebruik kun je dus met droge ogen een dikke 700 km rijden zonder te tanken.

Kwestie van een overijverig lampje dus :)

groet,
BL
 

Suxel

Hoort erbij
22 jan 2011
80
0
0
Je zou toch verwachten dat de CT zonder al teveel problemen 1000km kan afleggen per tank. Uit verschillende berichten blijkt dat dit in de praktijk veelal niet haalbaar is. Eindresultaat is dus wel dat ik met de CT vaker aan de pomp zal staan dan met m'n vorige Leon en m'n huidige Einser. Dat is dan toch wel echt een gemiste kans van Lexus...
:roll:

Het valt me op dat de afwijking van uitstoot en verbruik tussen de fabriekswaarde en de praktijk vaak tientallen procenten bedraagt. Financieel natuurlijk gunstig voor de particuliere rijder (geen wegenbelasting) en voor de zakelijke rijder (14% bijtelling). Maar stel dat je in je overweging als particuliere rijder ook het verbruik hebt meegenomen (lagere kosten), dan voelt het toch niet lekker als het werkelijk verbruik zo sterk afwijkt.

Over het overijverige lampje: is dat echt een storend iets of gewoon iets om rekening mee te houden?
 

Dimocash

Hoort erbij
17 okt 2010
57
0
0
in mn huidige (fiat bravo 2008) en vorige (golf5 2006) kon er nog resp 9 en 7 liter in nadat de actieradius aangaf 10 km nog te kunnen rijden.
het zal wel iets zijn waar meerdere auto's last hebben?
 

Dimocash

Hoort erbij
17 okt 2010
57
0
0
@suxel
volgens mij hebben alle auto's een ongeveer zelfde procentuele afwijking.
dat betekent, lijkt mij, dat al haalt de ct de fabrieksopgave niet, dan is hij alsnog zuiniger dan andere auto's, aangezien die OOK niet hun fabrieksopgave halen.
 

upje

Hoort erbij
4 feb 2011
27
0
0
Bekend verhaal; mijn Avensis en de Prius van mijn vrouw geven beide veel te snel aan dat er weer getankt moet worden. Zal wel een veiligheidsmarge zijn; de fabrikant kan 100% garanderen dat als de actieradius op het dashboard boven de 0 km staat je niet zonder brandstof komt te staan.

Ik hoorde trouwens van een collega met een Volvo (V50) dat in zijn auto het brandstoflampje gaat branden als de actieradius onder de 200 km komt (!). Da's pas een marge.
 

Maistah

Actief
1 feb 2011
472
1
0
Wow, 200km is inderdaad wel ?rg ruim, maar er wordt tenminste niet aangegeven dat die leeg is, maar slechts dat je binnen de komende 2 uur snelwegrijden maar eens moet gaan tanken.

Bij de CT blijkt de meter dus echt op 0 te zitten terwijl er nog 10liter ofzo erin zou moeten zitten. Dat vind ik vrij irritant. Het voelt gewoon minder comfortabel om de laatste 10liter bijna op te rijden. Mijn huidige auto, Mondeo, geeft bij 80km het lampje weer. Als ik tank bij 70 km resterend, kan ik er 68 liter ingooien. Dat ding rijdt 1 op 13 ofzo, dus er zit nog 7 liter in. Vind ik al wat prettiger, aangezien ik op de indicator kan af gaan..
 

Peej

Hoort erbij
10 mrt 2011
29
0
0
Ben hem op het moment een beetje aan het testen.
Een veel te drukke week achter de rug en nadat ik hem afgelopen zaterdag heb afgehaald al over de 2000 km.

Vandaag een van de dagtellers op 0 gezet nadat de rangemeter 0 km aangaf.
30 kilometer doorgereden tot aan een pomp en nog maar 38 liter kunnen tanken.
Volgende keer gaan ik tot de 50 voordat ik ga tanken.

Benieuwd hoe ver ik ga komen...
 

Peej

Hoort erbij
10 mrt 2011
29
0
0
bruineluxury zei:
Net even gevraagd bij de dealer:

De rangeindicatie kun je gewoon aanhouden. Dus doorrijden ondanks controlelampje is geen punt.
Als de rangeindicator 0 km aangeeft dan heb je nog een reserve van ca 50 km.

Ik ga het niet proberen om tot 0 door te rijden maar met normaal gebruik kun je dus met droge ogen een dikke 700 km rijden zonder te tanken.

Kwestie van een overijverig lampje dus :)

groet,
BL

Ik ben dat oplichtende benzinepompje inmiddels wel zo'n beetje zat.

Vandaag nadat het lampje ging branden nog 80 km doorgereden.
En bij het tanken kreeg ik er net 41 liter in.

Ga bij de eerte beurt (zie zal er wel snel zijn met 3900 km in twee weken) toch even vragen of daar iets aan gedaan kan worden.
Bijzonder irritant dat dat lampje steeds staat te gloeien.