2003 LS430 een beetje opknappen

ConwayT91

Nieuw hier
29 dec 2022
16
50
13
Goedemiddag allemaal,

Ik ben vandaag precies één week de trotse eigenaar van een LS 430 uit 2003!
Al sinds een jaar of 3-4 ben ik aan het kijken naar de LS 430. Vorige week kwam er eentje voorbij op Marktplaats bij een handelaar in Rotterdam.
Ik had de hoop eigenlijk al een beetje opgegeven, want de meeste die langskomen zijn óf meteen verkocht óf er mankeert van alles aan.
Om nog maar te zwijgen over de prijzen. Die zijn afgelopen jaren zo bizar gestegen!
Dus ik had mijn vorige autootje net weer een beetje laten opknappen en door de APK geloodst, en toen kwam deze voorbij..

16-5-2024 by Bas, on Flickr
16-5-2024 by Bas, on Flickr
Interior by Bas, on Flickr
Lexus LS 430 by Bas, on Flickr

Eentje uit 2003 met best wel veel opties! Volgens mij past er niet veel meer op dan dit.. maar ik ken niet alle brochures, opties en modeljaren uit mijn hoofd hoor ;)
Ik vond het in ieder geval belangrijk dat er aantoonbaar onderhoud was gepleegd, dat het inzichtelijk was en dat de auto een trekhaak had.
Niet voor een caravan oid, maar ik neem graag de fietsen mee als we op vakantie gaan.
Waarom maak ik er een project topic voor aan? Nou omdat er wel wat dingetjes moeten gebeuren. Hij is zeker niet perfect en daar was de prijs ook naar.
Een lijstje voor komende tijd:
  • Er moet een nieuwe APK op komen. Volgens mij zijn in ieder geval de remmen aan de beurt. Wat er nog meer aan de beurt is hoor ik komende dinsdag.
  • Koplampen opknappen, deze zijn dof.
  • Velgen laten restaureren of vervangen voor de 18" van de facelift versie
  • Paar kleine plekjes rondom laten aanpakken, geen prio voor mij
  • Stoelverwarming lijkt niet te werken voorin, achterin wel
  • Leer van het stuur is lelijk. Laten opknappen of vervangen?
  • Rondje filters in het interieur vervangen. Heb al wat Youtube filmpjes gekeken over waar deze allemaal zitten.
Daarnaast wil ik er ook vooral lekker mee rijden en van genieten! Het is zo lekker om 's ochtends naar m'n werk te rijden in de stilte.. of 's middags even je hoofd leegmaken onderweg naar huis. Ik heb al best wel wat auto's gehad van super goedkope Citroën AXjes tot een Peugeot 605 SV24 en een Audi A8. Maar deze voelt en rijdt echt het lekkerste :)
Mochten jullie nog tips of opmerkingen hebben over bovenstaande punten, dan hoor ik het graag! Ook als de auto hier bekend is hoor ik het graag. Kon zo snel niets vinden met de zoekoptie, maar wie weet. In ieder geval bedankt voor jullie warme welkom. Ik lees het forum al een heel tijdje, maar had nooit wat te posten. Heel veel nuttige informatie te vinden hier en leuke discussies. Mocht er nog een meeting komen in de toekomst, ben ik graag van de partij!

Stuurtjes zijn te vinden op ebay (wel opletten dat je verschillende hout soorten hebt). Ook kun je het leer opnieuw laten bekleden door een beklederij. Aangezien het zwart is zul je geen last hebben qua kleur verschil. Dat is een eenvoudige kleur om te herstellen.
Autodemontage De Graaf BV uit Leiden heeft als het goed is nog een facelift model staan, met als ik het me goed herinner ook een zwart stuur met dezelfde houtsoort. Die auto had 187 gelopen en stuur zag er nog goed uit. Ik heb zelf een andere kleur hout en leder dus voor mij was het stuur niet geschikt. (Heb nu een houtloze). Misschien kun je informeren of het stuur er nog is. Dit was ook een zilveren auto dus mocht je nog delen nodig hebben.... (auto had een tik aan de voorkant gehad dus alles aan de voorzijde was kapot. Vanaf de voordeur naar achter was alles nog in orde.

Koplampen kun je eenvoudig polijsten.

Qua velgen kun je ook kijken naar een setje van Mercedes (wel opletten dat er 2 versies zijn qua dikte van het hart, je moet dan de dunne hebben anders zijn de studs te kort). Deze zijn steek 5x112 maar kunnen met een setje schuifmoeren zo gemonteerd worden. Ik heb er ook een Mercedes setje onder zitten nu (wel met dik hart maar ik heb langere studs gemonteerd), en ben bezig een setje 20 inch OZ Canyon over te spuiten die heb ik gisteren opgehaald.

• Leuk
Waarderingen: IS-F kuiken
Kleine update; vandaag nieuwe APK zonder op- of aanmerkingen! Remmen zijn nog bijna nieuw, maar remschijf rechtsvoor is iets krom. Voelt vervelend bij remmen.. laat ik na mn vakantie maar vervangen denk ik.
Verder een Yatour module met bluetooth besteld, die op de cd wisselaar-ingang zou moeten werken.. laat wel weten als hij binnen is en ik ga installeren!

• Leuk
Waarderingen: D43m0n
Kleine update; vandaag nieuwe APK zonder op- of aanmerkingen! Remmen zijn nog bijna nieuw, maar remschijf rechtsvoor is iets krom. Voelt vervelend bij remmen.. laat ik na mn vakantie maar vervangen denk ik.
Verder een Yatour module met bluetooth besteld, die op de cd wisselaar-ingang zou moeten werken.. laat wel weten als hij binnen is en ik ga installeren!
Dat is geweldig! Een 21 jaar oude auto zonder opmerkingen bij de APK. Kan alleen maar een Lexus zijn ;)

• Leuk
Waarderingen: IS-F kuiken en Bassj
Wederom een kleine update van mijn kant; Yatour Bluetooth module was inmiddels binnen via Ali.
Dus we beginnen met de CD's uit de wisselaar halen en de middenconsole wat te demonteren
LS 430 Dashboard by Bas, on Flickr

Alles zat nog keurig vast, volgens mij is het niet eerder los geweest.. zo zag en voelde het tenminste.
LS 430 Radio by Bas, on Flickr

De Yatour module zelf. Ik zie net op mijn telefoon dat ik geen foto's heb gemaakt van waar het ding zelf is geplaatst.
Maar dat is helemaal onderin de middelconsole, daar was ruim voldoende plek om het kleine kastje neer te leggen. Ik heb er wat schuim omheen gewrapt om het herriemaken tegen te gaan. Op de eerste proefrit merkte ik geen verschil met eerder, dus lijkt te werken. Geen rammeltjes!
Yatour Bluetooth Box by Bas, on Flickr

Verder nog een magnetische telefoonhouder op het ventilatieroostertje geklemd aan de linkerkant.
Vond in het midden niet mooi staan en wilde ook de automatische bewegende roosters niet in de weg zitten.
Op deze kan ik ook mijn stokoude Tomtom One hangen (heb ik een metalen plaatje op gemonteerd, dus blijft hangen op de magneet).
Noem mij maar ouderwets, maar ik ben dat ding na al die jaren zo gewend en het rijdt zo vertrouwd :)
Phone mount LS 430 by Bas, on Flickr

Ook een setje wielspacers / spoorverbreders besteld. Op een Amerikaans forum gelezen dat deze specifiek passen op de OEM velgen en van goede kwaliteit zijn.
Moet de wagen een mooiere vulling van de wielkasten geven. Maar aan monteren nog niet toegekomen in die regen.
Ook niet veel zin in, ik denk dat ik de garage maar vraag om ze er op te zetten. Kijken hoe het staat!
Wheel spacers for the LS 430 by Bas, on Flickr

en de prachtige leenfiets van toen ik de APK liet doen :p
Toyota Leenfiets by Bas, on Flickr

Weer een kleine update. Ik zoek alles af naar velgen, maar kan geen originele LS 430 vinden. Toen kwam er een setje SC430 velgen voorbij.
Daar heb ik op wat Amerikaanse Lexus fora wat van gezien en over gelezen. Bovendien vond ik het best wel gaaf staan! Zie afbeelding:
sc430 velgen by Bas, on Flickr
De prijs was bovendien supervriendelijk, dus ik heb ze opgehaald. Een van de vier wieldeksel ontbrak, daarom was de set waarschijnlijk ook wat goedkoper. De andere drie waren kapot (in verschillende mate van, maar allemaal stuk). De velgen eronder waren toch ook wat slechter dan ik had gehoopt. Zie de foto's
Lexus SC430 Velgen Rims Wheels by Bas, on Flickr

Bovendien zitten er banden onder uit 2011 en 2006 (!) dus die moeten sowieso vervangen worden, voordat er mee gereden gaat worden. Overigens is het profiel nog meer dan prima en hebben ze ook geen droogtescheurtjes, maar ik ga geen risico's nemen.

Van de week op marktplaats een nieuw setje wieldeksels gekocht. Ik gok de laatste gloednieuwe OEM in de verpakking in Nederland. misschien wel Europa. Bijzondere buitenkans om die op Marktplaats te kunnen vinden. Ik zat al op eBay te kijken in Amerika. Daar is gewoon veel meer (maar ook duur).

Ik ga de velgen laten zandstralen en poedercoaten, nieuwe banden en nieuwe wieldeksels erop. Dan is het weer nieuw nieuw nieuw :)
Mijn voorkeur gaat, na wat googlen, uit naar de Michelin Primacy 4's in de maat 245/45/18.
Van wat ik begreep scoren die banden op alle vlakken prima, maar zijn ze vooral lekker stil en comfortabel. Dat zijn twee eigenschappen die ik met name in de LS erg belangrijk vind. Ik hoor graag wat jullie van het idee vinden!

• Leuk
Waarderingen: PimF, Bobusa en Dirk_S
Volgens mij is de voorbewerking “zandstralen” niet gewenst voor poedercoaten, dus overleg eerst met de poedercoater

Tussentijdse update;
Koplampen heb ik laten polijsten door een lokaal bedrijf. Resultaat is weer fraai, knapt het front erg van op.
Daarnaast heb ik lokaal een bedrijf gevonden dat kan stralen en poedercoaten. Binnenkort kunnen de velgen gebracht worden. Nieuwe banden zijn al binnen, heb de Michelins gekozen 👍🏼

LS430 koplampen by Bas, on Flickr

LS430 koplampen by Bas, on Flickr