Aankoop Lexus bij garagebedrijf en niet bij de dealer.

Erik S

Nieuw hier
16 jul 2022
16
8
3
Ben nog niet helemaal thuis in de wereld van Lexus vandaar onderstaande vraag,
Hoe zit het met de garantie als je een Lexus koopt bij een garagebedrijf en niet bij de dealer en hij valt
binnen de 10 jaar of 200.000 km Lexus garantie regeling, komt dit dan te vervallen?
Alvast bedankt voor je reactie.
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
674
594
93
Hier staat alles in, dus je krijgt garantie een maand na de eerste beurt via een officiële dealer als ik het goed lees.
Het is zaak het document goed door te lezen. In principe gaat de garantie in een maand na de onderhoudsbeurt bij een dealer. Maar er staat ook ergens dat de garantie niet van toepassing is wanneer de auto niet geheel in orde is. Met andere woorden: strikt genomen zou een storing en daaruit voortvloeiende reparatie na de eerste maand eventueel voor garantie kunnen worden afgewezen. Het lijkt erop dat de dealer zich daarmee probeert in te dekken tegen zaken die bij de eerste onderhoudsbeurt zouden moeten zijn opgevallen maar over het hoofd zijn gezien en vervolgens reparaties nodig maken. Op zich ook niet zo gek - er kan altijd, ook na een deskundig en volledig uitgevoerde onderhoudsbeurt iets kapot gaan wat op het moment van de onderhoudsbeurt niet of moeilijk had kunnen worden opgemerkt. Na die eerste maand is dat risico kennelijk acceptabel, in de eerste paar weken niet.

Om de kans op een afgewezen garanteclaim te beperken zou je het volgende kunnen doen: voor de aankoop laat je bij de Lexusdealer een aankoopkeuring doen - bij die keuring worden mogelijk allerlei onvolkomenheden geconstateerd. Je koopt vervolgens de auto (wellicht iets minder duur omdat er nog van alles moet worden gerepareerd 😊) ) en rijdt hem vervolgens naar de dealer en laat die alle in zijn aankoopkeuring geconstateerde onvolkomenheden repareren alsmede een onderhoudsbeurt uitvoeren. Bij die gelegenheid spreek je ook af dat de wachttermijn van een maand vervalt en legt dat uiteraard ook vast. Als je dat open speelt met de dealer die de keuring en de onderhoudsbeurt gaat uitvoeren zou dat denk ik geen probleem moeten zijn. Volledige openheid naar de dealer is daarbij uiteraard wel voorwaarde om dat voor elkaar te krijgen.
 
  • Leuk
Waarderingen: wiku, Xenon en D43m0n

R3D

Actief
7 sep 2020
115
59
28
Om de kans op een afgewezen garanteclaim te beperken zou je het volgende kunnen doen: voor de aankoop laat je bij de Lexusdealer een aankoopkeuring doen - bij die keuring worden mogelijk allerlei onvolkomenheden geconstateerd. Je koopt vervolgens de auto (wellicht iets minder duur omdat er nog van alles moet worden gerepareerd 😊) ) en rijdt hem vervolgens naar de dealer en laat die alle in zijn aankoopkeuring geconstateerde onvolkomenheden repareren alsmede een onderhoudsbeurt uitvoeren. Bij die gelegenheid spreek je ook af dat de wachttermijn van een maand vervalt en legt dat uiteraard ook vast. Als je dat open speelt met de dealer die de keuring en de onderhoudsbeurt gaat uitvoeren zou dat denk ik geen probleem moeten zijn. Volledige openheid naar de dealer is daarbij uiteraard wel voorwaarde om dat voor elkaar te krijgen.
Dat is grondig en heel solide.

Ik denk dat je ook wel weg komt met een belletje naar de dealer met de vraag of de Lexus die je op het oogt hebt onder garantie valt? Dat hebben ze vast in hun systeem staan en kunnen ze ongetwijfeld een screenshotje van mailen.
 

Dietrich

Actief
16 mrt 2018
256
89
28
Wij hebben onze NX ook buiten de dealer om aangeschaft. 2 Jaar garantie was erbij inbegrepen.

Toen we de auto ophaalden waren er ook nog vier nieuwe banden op gezet en de remmerij was helemaal vernieuwd.
Binnen 4 weken na aankoop hebben we een volledige controle bij Louwman uit laten voeren en de navigatie laten updaten, die controle bracht niets aan het licht en kostte ons 170 euro, de navigatie update was gratis omdat dat nog onder garantie viel, en we hebben nu ook Android auto en Apple carplay.
Dat laatste was natuurlijk een hele meevaller, vooral omdat wij er niet op gerekend hadden en mijn vrouw al een prijs van 500/600 euro in gedachten had.

Overigens komt onze NX officieel bij een dealer uit Duitsland vandaan, en is er vooral in Noord Italië mee gereden, zo is te zien in het onderhoudsboekje en de bezochte adressen in de navigatie.
 
  • Leuk
Waarderingen: Erik S

Jannes1966

Nieuw hier
20 mei 2023
16
25
13
Mijn Lexus GS450h heb ik bij een garage bedrijf gekocht. Wat ik fijn vind, is dat ik na aankoop bij de Lexus dealer een Hybride Health Check heb kunnen laten uitvoeren. Alles was in orde, en heb 1 jaar of 15.000 km garantie op het hybride pakket.
 
  • Leuk
Waarderingen: Erik S

Richie

Hoort erbij
1 aug 2023
34
50
18
Mijn IS300h van een garage heeft wel 1 jr Bovag-garantie, maar nooit bij stilgestaan dat ik ook bij Lexus langs kan gaan voor een Hybride Health Check en controle. Ben al jaren tevreden geweest met mijn CT200h, ook vanaf een garage en bij jaarlijks onderhoud/controle bij de lokale Vetos garage nooit wat vreemds meegemaakt.
Maar ik zal eens een offerte aanvragen bij Lexus, bedankt voor de tip!(y)
 
  • Leuk
Waarderingen: Erik S en Jannes1966