Aankoop tips?

Dutchie

Nieuw hier
19 aug 2013
8
1
0
Ik heb ruim 9 jaar een Nissan Maxima gehad en ben daardoor bekend geraakt met de Japanse betrouwbaarheid en degelijkheid. Nu wil ik weer terug een japanner kopen, waarbij mijn oog in het bijzonder uitgaat naar een Lexus GS300 van de derde generatie. Als alternatief en totaal ander segment, maar kosten technisch (MRB/verzekering) gooit Honda (Civic) ook nog hoge ogen in mijn optiek.

Nu wil ik dus een gedegen beslissing maken, maar en ben eigenlijk opzoek naar wat een gemiddelde houder van een GS300 kwijt is qua onderhoudskosten?

Zijn er zwakke punten?
(Zo ben ik er al achter gekomen dat de originele velgen spontaan afbladeren en dat op de voorkant van de motorkap roestvorming kan ontstaan (blaasjes onder de lak))

Waar op letten bij een aankoop?

Dealer/handelaar/particulier?

Is er nog documentatie beschikbaar waar de onderhoudsintervallen opstaan?
(zodat ik dat eventueel kan vergelijken met de rekeningen die bij een voertuig geleverd wordt.)

Sorry voor de vele vragen, maar ik zoek echt een auto voor een lange tijd, net als de Maxima rond de 8 tot 10 jaar. Dus een KM stand van rond de 100K, 05-07 bouwjaar is gewenst. Ik kan zelf niks negatiefs vinden op internet, zelfs de automaat bak moet geweldig zijn en bij 300K nog gewoon goed werken. Maar toch zou ik jullie opinie oprijs stellen.

Bvd,

Dutchie
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Hoi Dutchie,

e.e.a. is natuurlijk afhankelijk van het budget. De GS heeft volgens mij geen echt zwakke punten m.u.v. wat je noemde. Let op regelmatig onderhoud en of al het onderhoud en de terugroep acties zijn uitgevoerd. Ik denk niet dat je veel 05-07 bij een Lexusdealer kan vinden, tenzij ze nog een hele mooie hebben (Zwolle bijvoorbeeld).
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Wat Hube zegt.

Dit zijn auto's die geen noemenswaardige manco's hebben (in tijd). Wel is het van belang dat er een bewezen onderhoudshistorie aanwezig is (dus liefst verifieerbaar via de dealer).

Met een dergelijke auto zou ik, vooraf aankoop, altijd een aankoopkeuring laten doen. Misschien niet zaligmakend, maar het kan wel degelijk een aantal verborgen gebreken of aandachtspunten aan het licht brengen.

Hier nog een linkje met onderhoudsmomenten en tarieven: download/file.php?id=1598&mode=view

Succes met de voortgang!
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
In principe is de GS300 een grotere versie van de IS250, Qua motor design is deze ook nagenoeg gelijk alleen de inhoud is 3l vs 2.5l, daarnaast gebruiken ze dezelfde versnellingsbak en bij deze kan ik je aangeven dat de mijne bij tegen de 3 ton nog probleemloos werkt.

Waar je rekening moet houden zijn de onderhoudskosten die je hebt om de 15.000km van circa(+/- 250 euro) en 30.000km (+/- 370) en om de 90.000km 6 bougies vervangen.

qua mankementen zijn er eigenlijk volgens mij weinig dingen, je kan natuurlijk altijd pech hebben dat je bv een waterpomp of een sensortje kapot gaat, maar het is in ieder geval niet gebruikelijk.

De velgen bladeren vaak alleen af als de vorige eigenaar de velgen in de winter te lang niet wast en doorrijdt met pekel/remstof etc.

De remmen kunnen weleens wat piepen en kraken en de voorvelgen worden snel vies.

Al met al zal je weinig problemen moeten hebben met de aandrijflijn en onderstel...

owja de lak is aan de zachte kant, dus steenslag moet je wel snel bijtippen om toekomstige roest te voorkomen, maar de lak zal een stukken beter zijn dan een oudere maxima.