Aankoop UX

HondaFan

Hoort erbij
16 okt 2018
79
43
18
Na aankoop vorige maand van een RX450h+ lijkt er nu gezelschap te komen in de vorm van een UX 250h. Nu heb ik gelezen over problemen en waar op te letten. De regensensor hebben we goed uit kunnen proberen en de auto rijdt verder prettig. Interieur en exterieur is netjes, met enkel wat gebruikssporen bij de automaat hendel of pook en een steenslag plek. Eigenlijk zeg ik dikke prima.

Het enige dat ik apart vind is de corrosie aan de onderkant van de motorkap. Ik kan mij voorstellen dat bij de gaten op de rand vocht binnen dringt en dat er daardoor onder roest ontstaat. Volgens mij is het geen probleem en heb ik gevraagd om het even bij te werken zodat de corrosie stopt. Ik weet niet zeker of ik wat over het hoofd zie. Ik zie ook geen aanwijzingen voor ongevallen en dergelijke. Alle lijnen sluiten goed aan en boutjes lijken origineel te zijn (veroudering is binnen verwachting). De auto wordt gekocht bij een dealer met iets meer dan 4 jaar garantie. Overigens vertrouw ik de dealer wel, ik heb er eerder zaken mee gedaan.

Vraag aan het forum is, mis ik iets aan de auto?



1000010098.jpg
 
De UX250 h in kwestie waar mijn vriendin naar kijkt. Leuke auto en ze rijdt erin alsof ze altijd al een UX heeft gereden hahaha. Daarna had ze een proefrit gemaakt een een C-HR en wilde ze al terug keren naar de dealer aan het einde van de straat. Het verschil tussen die twee is dag en nacht. De C-HR had een 2 liter blok en was 3 jaar jonger, maar desondanks was de ervaring niet geweldig.
1000010099.jpg
 
Volgens mij is het geen probleem en heb ik gevraagd om het even bij te werken zodat de corrosie stopt. Ik weet niet zeker of ik wat over het hoofd zie. Ik zie ook geen aanwijzingen voor ongevallen en dergelijke. Alle lijnen sluiten goed aan en boutjes lijken origineel te zijn (veroudering is binnen verwachting). De auto wordt gekocht bij een dealer met iets meer dan 4 jaar garantie. Overigens vertrouw ik de dealer wel, ik heb er eerder zaken mee gedaan.

Vraag aan het forum is, mis ik iets aan de auto?
Als ze het oplossen en je hebt dan nog 4 jaar garantie en je vindt niks geks, waarom dan niet kopen? Als je dit soort dingen ziet en aankaart, dan denk ik dat je de auto zelf uitvoerig bekeken hebt. Als je dat gecombineerd hebt met een goede, uitgebreide proefrit van minstens een uur of zo, dan vallen technische zaken meestal ook wel op.

Eén ding misschien. We zien de laatste tijd vaker dat vrij jonge auto’s behoorlijk scheve bandenslijtage hebben. Vaak is de binnenkant van de band een stuk meer versleten dan de buitenkant. Check daarop en laat de auto sowieso uitlijnen bij een specialist. De dealer zal dat vast zelf kunnen, maar bandenspecialisten hebben vaak net wat beter spul staan en zijn meer “gespecialiseerd” hierin. Vragen staat vrij.
 
@D43m0n, dank je. Ik heb niet bewust gekeken naar de scheve slijtage. Dat is wel een goed punt om de volgende keer te doen. Ik kijk vaak algemeen naar de banden visueel op hoeveel mm ze ongeveer nog hebben, dan moet scheve slijtage ook opvallen. Deze keer was ik het vergeten en had ik telefonisch gevraagd naar hoeveel mm de banden nog hadden. Maar ja scheve slijtage hebben we niet op gecheckt. De banden eerste indruk die ik had was dat ze er ok uitzagen.

Deze auto wordt gekocht door mijn vriendin (als ze ja zegt) en zij heeft met mij ernaast een lange rit gemaakt. Snelweg, stad, file, hevige regenbuien, zon, druk verkeer en rustig verkeer. We hebben veel meegemaakt tijdens de proefrit.

Waarom niet kopen, is een goede vraag. Er kan zeker nog 2 ton mee worden gereden, dan zou er 265000 km mee gereden zijn. Hij rijdt bijzonder prettig. Echter hij is wel al 6 jaar oud volgend jaar februari. In vergelijking met sommige andere opties voor hetzelfde geld is dat oud. Een drie jaar oude Kia Niro of C-HR is ongeveer even duur of goedkoper, bij ongeveer dezelfde km stand, 60k -70k km. Maar ja twee uur snelweg rijden in een Niro, CH-R of in een " 2-3 jaar oudere" UX, ik zou dan toch voor de UX gaan en mijn vriendin lijkt er ook naar te neigen.

Wat ze ook kiest, het wordt haar eerste auto na het halen van haar rijbewijs. Ik heb mijn vriendin wellicht ook verpest mbt rijervaring. De eerste auto die ze reed was mijn RX, nadat ze haar rijbewijs in handen had. De eerste proefrit was de UX en daarna viel alles tegen 😅. Ze rijdt in een Lexus gewoon prettig en relaxed.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lexus4me
Maar ja twee uur snelweg rijden in een Niro, CH-R of in een " 2-3 jaar oudere" UX, ik zou dan toch voor de UX gaan en mijn vriendin lijkt er ook naar te neigen.
Ik ben bij een AutoWeek LAB event geweest op het Rijvaardigheidscentrum in Lelystad. Daar lanceerde/presenteerde Toyota toen de C-HR i.s.m. AutoWeek. De Toyota-mensen zeiden daar dat ze Lexus hadden benaderd qua afwerking en gevoel. Ik dacht bij mezelf “nou je legt de lat hoog”. Ik reed toen nog in een oudere IS250 met anderhalve ton aan ervaring. Ik stapte na dat praatje in een nieuwe C-HR en waardeerde wel het weggedrag van de C-HR. Maar die afwerking en dat solide gevoel wat kenmerkend is voor een Lexus zat er echt niet in. Ik reed veel liever in mijn oude IS250 naar huis dan in een nieuwe C-HR. Overigens was toen alleen de 1.8 Hybrid leverbaar en de 1.2 Turbo. Toyota zei toen wel dat de 2.0 Hybrid eraan zou komen. Dat bleek zeker nog jaren te duren. Mijn ouders hebben een 1.8 C-HR en ik heb meerdere malen een UX250h, maar ook wel eens een UX300e meegekregen als leenauto. En ja, de UX voelt veel meer als een Lexus. Dus ik herken volledig wat je vriendin beschrijft.

Leeftijd en km-stand zijn bij een Lexus niet zo van belang. Zo’n auto is bij lancering eigenlijk al verouderd t.a.v. infotainment. Maar slijten doet zo’n ding vrijwel niet. Een Lexus is met 200.000km vaak net ingereden. En het interieur en exterieur blijft bij gewoon normaal onderhoud ook lang mooi.
 
Dat laat je maar mooi zo, een Hondafan ben je voor het leven.
;)
Ik las je verhaal en dat je een Honda Civic en Accord heb gehad. Ik heb een Honda Insight, Jazz, CR-V en HR-V gehad. Maar ik vind het aanbod van Honda al even matig geworden, de uitrusting en vermogen is er niet op vooruit gegaan. Elke Honda heb ik met heel veel plezier verder en geen enkele Honda mij ooit laten staan. (Maar ja Lexus en Toyota ook niet haha)

Zelf zit ik in Assen, dus een iets zuidelijkere Noordeling. Ik heb weinig ervaring met ADG Lexus in Groningen in het verleden was mijn vorige RX daar in onderhoud. Men was altijd netjes en geen verrassingen. ADG Toyota ben ik zeer over te spreken, die bijten zich echt vast in problemen ook al is het garantie werk.. Ik hoop dat ze je problemen opgelost hebben. Wat wel opvalt bij ADG is dat ze bij autos vaak duurder zijn dan andere dealers. Ik kom vrij vaak in de buurt van Leussen en Louwman bijvoorbeeld.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lexus4me
Garantie en vastbijten in problemen kost tijd, dus geld.
Dan kun je nooit de goedkoopste zijn.
Maar over het algemeen ben ik erg tevreden over Lexus Groningen.