Aankoopkeuring nodig?

cnsluis

Nieuw hier
6 mrt 2023
3
1
3
Ik heb net mijn eerste Lexus gekocht.
Een fantastische, zeer goed uitziende dealeronderhouden (Louwman) RX 450h uit 2010 gekocht met 200.000 op de teller. :)
De auto wordt volgende week geleverd.

Er zit 12 maanden BOVAG-garantie op, een BOVAG 40 puntencheck en een BOVAG afleverbeurt (met garantie voor 6 maanden geen onderhoud).
Normaliter doe ik altijd een aankoopkeuring, maar bij deze twijfel ik gezien bovenstaande.
En hé, het is een Lexus. ;)

Is het verstandig om alsnog een aankoopkeuring te laten doen?

Tevens wil ik een trekhaak laten monteren (auto heeft luchtvering) en de navigatie laten bijwerken.
Heeft iemand een idee van de kosten?

Geldt overigens de Red Carpet Treatment en Lexus 24/7 pechservice ook voor deze auto als hij in onderhoud is bij een Lexus-dealer?


veel vragen, maar ik hoop dat iemand kan helpen.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: IS-F kuiken

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
692
617
93
Is het verstandig om alsnog een aankoopkeuring te laten doen?
Mogelijk wel. Er zal ongetwijfeld wel zorg aan de aflevering en controle zijn besteed - maar dat gebeurt in een commerciele setting waarbij uiteraard gestreefd wordt naar een hoge mate van efficiency.

Een controle door een derde, niet belang hebbend bij de verkoop, kan eventueel zaken aan het licht brengen die nog niet waren opgevallen.

Eigenlijk ben je met een aankoopkeuring nu natuurlijk al te laat, omdat de koopbeslissing al is gevallen. Maar bij een auto met deze kmstand is er uiteraard sprake van een zekere mate van slijtage en mogelijk is er ook op sommige plaatsen lakbeschadiging of beginnende roestvorming. Waarschijnlijk volstrekt geen reden om de koop niet te laten doorgaan, maar het kan je wel een indruk geven of er in de afzienbare toekomst reparaties nodig kunnen zijn. Zie een dergelijke keuring niet als een motie van wantrouwen naar de verkopende dealer, maar als een extra kritische blik door een onafhankelijke buitenstaander die mogelijk zaken kan constateren die je zelf (tijdelijk in een min of meer op de auto verliefe toestand) over het hoofd zou zien.
 

cnsluis

Nieuw hier
6 mrt 2023
3
1
3
Ik snap je verhaal.

Wat betreft lakschade was er 1 klein puntje door steenslag.
Die wordt door hun gecorrigeerd (lakstift hebben ze besteld).

Verder heb ik gelukkig ook een BOVAG omruilgarantie van 14 dagen.
Dat is niet zaligmakend, maar zorgt wel dat ik een ontsnapping heb mocht uit een aankoopkeuring (die uiteraard beter voor de koopbeslissing gedaan had kunnen worden) blijken dat er enkele kostbare reparaties aan zitten te komen die mij te gortig zijn.

Overigens moet ik zeggen dat, als ik kijk naar een aankoopkeuring bij Louwman (https://www.louwman.nl/uploads/images/Lexus/Onderhoud/Lexus aankoopkeuring controlerapport.pdf), deze vergelijkbaar is met de BOVAG 40-puntencheck (die wellicht zelfs nog iets uitgebreider is). Enige wat daar ontbreekt is de Hybride Accu Check, maar die wil ik toch al laten doen.

Ik heb overigens wel het schadeverleden van deze auto opgevraagd. Dat gaf een zeer leeg overzicht (geen schadeverleden dus). :)
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
827
1
424
63
Ik heb net mijn eerste Lexus gekocht.
Een fantastische, zeer goed uitziende dealeronderhouden (Louwman) RX 450h uit 2010 gekocht met 200.000 op de teller. :)
De auto wordt volgende week geleverd.

Er zit 12 maanden BOVAG-garantie op, een BOVAG 40 puntencheck en een BOVAG afleverbeurt (met garantie voor 6 maanden geen onderhoud).
Normaliter doe ik altijd een aankoopkeuring, maar bij deze twijfel ik gezien bovenstaande.
En hé, het is een Lexus. ;)

Is het verstandig om alsnog een aankoopkeuring te laten doen?

Tevens wil ik een trekhaak laten monteren (auto heeft luchtvering) en de navigatie laten bijwerken.
Heeft iemand een idee van de kosten?

Geldt overigens de Red Carpet Treatment en Lexus 24/7 pechservice ook voor deze auto als hij in onderhoud is bij een Lexus-dealer?


veel vragen, maar ik hoop dat iemand kan helpen.
voor een aankoopkeuring ben je misschien wat laat als de koop al gesloten is, maar sommige verkopers hebben iets als een omruilgarantie binnen 14 dagen nadat je de auto hebt opgehaald. Stel dat er iets dramatisch aan het licht komt dan kun je daar misschien gebruik van maken. Maar daar zullen vast voorwaarden aan verbonden zijn. Dat je er 12 maanden BOVAG-garantie bij hebt is natuurlijk al een goede zaak.
De Red Carpet Treatment heb ik nog steeds bij mijn inmiddels 15 jaar oude IS. Als je je auto bij de dealer in onderhoud hebt, zit daar ook pechhulp service bij. Ik heb mijn IS in onderhoud bij een Louwman dealer en dan krijg je de Louwman Service Card erbij. Daar zit bij: een gratis aankoopkeuring ;) Maar… ook daar moet geld verdiend worden dus er zullen vast ook voorwaarden bij horen.
Een dealer zal je vast ook willen helpen met een update van je navigatie systeem, maar je kunt dat ook hier doen.
 
  • Leuk
Waarderingen: IS-F kuiken en cnsluis

Jon

Nieuw hier
20 feb 2023
11
8
3
Ik heb net mijn eerste Lexus gekocht.
Een fantastische, zeer goed uitziende dealeronderhouden (Louwman) RX 450h uit 2010 gekocht met 200.000 op de teller. :)
Gefeliciteerd met je eerste Lexus, niet verkeerd om meteen met een RX450h te starten :)
Tevens wil ik een trekhaak laten monteren (auto heeft luchtvering)
Ik ben hier ook naar aan het kijken geweest voor een RX450h met luchtvering, heb je al een idee van de (montage)kosten en eventuele nadelen?
In mijn zoektocht kwam ik uit op deze trekhaak van Westfalia:
 

Jon

Nieuw hier
20 feb 2023
11
8
3
Dank voor de tip! Had ik nog niet aan gedacht en wil ook een aankoopkeuring gaan laten doen.

De gratis aankoopkeuring is alleen toe te passen op het kenteken van de auto die je reeds bij Louman in onderhoud hebt, niet van een evt. aan te kopen auto.. Oftewel bedoeld om te helpen bij de verkoop van je Lexus en niet bij de aankoop van een andere.