aanschaf advies

echoiq

Nieuw hier
15 feb 2013
3
0
0
Hallo,
ik ben al paar weken op zoek naar een IS250 met lux uitvoering die binnen mijn budget valt, nu heb ik een van Dec2005 gevonden maar die heeft 172000 op de teller, de auto was altijd door de dealer onderhouden en de laatste beurt was bij 133000km, de auto komt van de eerste eigenaar.

de enige punt die me stopt is de hoge km stand, de auto kost 12k, voor 14k zou ik een auto met veel minder km stand vinden maar ook met veel minder opties en dat wil ik niet.

nu mijn vraag is verwacht ik hoge kosten met km stand boven 200000, bijv. met onderstel of de aut versnellingsbak? is het verstandig om dit bedrag voor een auto met dit km stand to betalen. graag jullie mening

ik zal me voorstellen zodra ik een Lexus eigenaar word.

alvast bedankt.
 
Dit advies geldt voor elke auto en situatie: bij twijfel niet doen. Het is een kopersmarkt. Dus blijf zoeken naar wat jij wil of herschik je prioriteiten. 172000 is niet superveel voor een Lexus, maar hoe reed de vorige eigenaar er mee? autobaan of stadkilometers? Is dus niet zo maar antwoord op te geven. 1e eigenaar en complete servicehistorie is natuurlijk een pluspunt en als die onderhoudshistorie er niet bij is moet je sowieso weglopen. Er is een NL site waar zo'n beetje alle Lexus occasions van NL op staan en kijk ook eens op Belgische en Duitse sites. Als je weinig km wil: ik heb een 200 sportcross van mijn dochter met pas 64000 km voor slechts 8500 euro en geef 1 jaar garantie. Maar het is geen 250 en geen automaat. Veel plezier en succes bij je zoektocht.
 
nu mijn vraag is verwacht ik hoge kosten met km stand boven 200000, bijv. met onderstel of de aut versnellingsbak? is het verstandig om dit bedrag voor een auto met dit km stand to betalen.

De automaat van Lexus staat er niet om bekend dat deze kapot gaat boven de 2 ton (ervan uitgaande dat deze enigszins is onderhouden, en dat lijkt zo te zijn). Die zijn nogal bulletproof..

Qua ophanging kun je, net als bij elke andere auto van die leeftijd, enige slijtage verwachten. Wat precies, is afhankelijk van het gebruik, als redbaron al aangaf. Er zijn een aantal bedrijven die op locatie een aankoopkeuring voor je kunnen verzorgen, er gaat dus een monteur met je mee (kosten: +/- 80 euro, exl. reiskosten). Auto wordt dan ter plekke goed ge?nspecteerd, proefrit gemaakt, manco's genoteerd en een advies gegeven m.b.t. huidige marktwaarde in relatie tot vraagprijs.

Je kunt natuurlijk ook bij de dealer informeren omtrent een aankoopkeuring. Laat zo'n keuring vooral deel uitmaken van het koopproces.
 
Wijze woorden van GPS; klein beetje geld uitgeven voor advies en hulp v??r aankoop kan je heel veel geld besparen. En leg zoveel mogelijk schriftelijk vast op het (voorlopig) koopcontract. Bij een goede dealer of een Lexusgarage is dat sowieso standaard en heb je garantie.
Ik kan daar boeken over schrijven. Mensen kopen zonder voldoende voorbereiding een klassieker en komen daarna pas bij mij om"er even naar te laten kijken". Dan moet ik gaan uitleggen dat ze duizenden euros moeten uitgeven om er iets van te maken of gewoon hun verlies te pakken en het ding maar te slopen of op iets beters in te ruilen, omdat de restauratie- en reparatiekosten niet in verhouding staan tot de marktwaarde van de auto. Soms zijn verkopers bereid tot terugname op basis van het door mij opgemaakte rapport; zeker als het handelaars zijn met een goede naam in de branche die er zelf zijn ingestonken met een opgelapte inruiler. Als je particulier koopt ben je aan de goden overgeleverd en is deskundige begeleiding een must als je er zelf niet veel kijk op hebt.
 
Advies van GPS is zeker goed te volgen, maar wees bewust van dat de keuring niet altijd in onderdelen van de motor en bak kan gaan kijken.

Veel componenten zijn gebaseerd op de vorige gebruiker(s)

Laten we gemiddelde gebruiker op de nederlandse wegen bekijken, dan zal je vanaf 2 ton mogelijk het volgende kunnen verwachten:

Multiriem vervangen
Bougies die bij de 180.000km beurt vervangen had moeten worden
Remmen en banden altijd even checken
radiator even goed bekijken op steenslag lekkage
motorkap en dakrand bekijken op steenslag ( roest (dak) indien niet op tijd behandeld door vorige eigenaar)
VErsnellingsbak kan geen onderhoud aan gedaan worden, maar deze doet het zeker boven de 200.000 itt sommige duitse GM/ZF bakken die kapot gaan.
Schokdempers kunnen mogelijk al versleten zijn.
Speling op de wielophanging zou kunnen, maar dat is bij elke auto.

PErsoonlijk heb ik alleen de multiriem vervangen van de hierbovenstaande punten... en eind van de maand wordt mijn boekje volgestampt.... dus je zit eigelijk met de benzine uitvoering met automaat heel erg safe.