Aanschaf Lexus IS200 ***UPDATE: GEKOCHT***

Lars_K

Hoort erbij
9 okt 2016
34
4
0
Even een introductie. Ik sta op het punt een Lexus IS200 aan te schaffen. Ik rijd sinds het behalen van mijn rijbewijs Japans (Suzuki, Daihatsu, Xedos) en voel mij in grote mate aangetrokken tot de IS200. Het exemplaar dat ik op het oog heb, heeft een kleine 125.000 km gereden en heeft bij 40.000 km al een nieuwe distributieriem gekregen, iets dat ik behoorlijk vroeg vind gezien de reguliere termijn van 150.000 km. Vervangen is vervangen, en dat is natuurlijk fijn.

Ook de versnellingsbak lijkt naar behoren te werken en lijkt geen probleem te hebben met het Dual Mass Flywheel, een prijzig geintje. Wel maakt de auto in de eerste en tweede versnelling een licht 'jankerig' geluid, ietwat vergelijkbaar met het geluid dat een auto regulier bij het achteruitrijden maakt, maar dan minder hard. De bak schakelt verder snaarstrak en zonder noemenswaardige speling, op zijn Japans dus. Iemand bekend met dit geluid, kan het problematisch zijn?

Een ander euveltje zijn lichte trillingen bij het remmen en op het APK-keuringsrapport staan fuseekogels als aandachtspunt. Is het erg prijzig deze te laten vervangen?

Over het rijden: op het top. De zitpositie zou wat lager mogen, maar ik ben vooral extreem gecharmeerd van het onderstel en het kwaliteitsgevoel. Bedankt en vast tot een meeting als de aanschaf doorgaat!

Lars
 
Laatst bewerkt:

ErwinJDM

Stamgast
16 aug 2015
1.396
219
63
Hey Lars welkom op het forum ! Misschien was de auto wel al 10 jaar oud toen hij op 40k gezet werd. Moeilijk altijd zulke dingen. Het getril in de remmen is een bekend IS probleem.
Maarre ik ben erg benieuwd naar de IS ! Veel plezier iig op het forum :) en hopelijk ook met je nieuwe aankoop ;-)
 

Lars_K

Hoort erbij
9 okt 2016
34
4
0
Er zit een NAP-rapport bij die logisch lijkt, maar wegens het feit dat de auto in 2004 uit Duitsland naar Nederland is gekomen geen 'logisch-verklaring' krijgen, dus daar zou ik inderdaad naar kunnen kijken. Trillende remmeriij is een bekende kwaal die niet erger wordt, of zijn het kromme schijven o.i.d.? Dank voor de welkom!
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
593
48
28
Welkom Lars!

Vwb de distributieriem, meestal wordt de datum bij de kilometerstand van vervanging genoteerd. Dit zou wat duidelijkheid moeten geven.

Het zingen van de bak/diff is een bekend effect. Kan geen kwaad, heeft deels te maken met het type diff. Na een kilometer of 60/u wordt het zingen overstemd door het rolgeluid van de banden. Dit kan verder geen kwaad zover ik weet.

Vervanging van het vliegwiel is inderdaad een dure grap en wellicht niet de moeite waard. Een iets lichter, single mass vliegwiel van Exedy wordt best vaak als goede vervanger toegepast. Cre?ert een heel ander karakter, maar meer betaalbaar dan een nieuw dual-mass vliegwiel.

Naar mijn weten zijn de fuseekogels wel prijzig, maar de moeite waard om voor OEM/Toyota onderdelen te gaan. Er staat mij iets van bij dat iemand op het forum te maken kreeg met afbrekende fuseekogels van imitatie makelij.

Veel plezier met je zoektocht/aankoop. Na bijna 6 jaar krijg ik nog steeds een glimlach op mijn gezicht als ik instap.
 

KeesSC

Actief
29 aug 2015
141
13
18
Originele fuseekogels waren iets van 90 per stuk. Laatst bij de wissel naar koni dempers gelijk beide kogels meegenomen van het merk trw a 45 euro per stuk.
 

Yvonne

Actief
5 dec 2010
108
12
18
Welkom Lars,

Ik ben heel benieuwd of de aanschaf doorgaat!
Ik heb bijna 10 jaar een IS200 gereden en ik vind het nog steeds een top auto om te zien!! En daarnaast de betrouwbaarste auto die ik ooit heb gehad. Maar als ik heel eerlijk ben gaat mijn hart bij bijna iedere Lexus sneller kloppen... :oops:,

Groetjes Yvonne
 

Lars_K

Hoort erbij
9 okt 2016
34
4
0
De spreekwoordelijke kogel is door de kerk. Voor de deur staat een blauwe IS 200 Executive met beige interieur met nog geen 125.000 km op de teller!
 

Bijlagen

  • 01.jpg
    01.jpg
    108,7 KB · Weergaven: 55
  • 02.jpg
    02.jpg
    135,8 KB · Weergaven: 55
  • Leuk
Waarderingen: Erwin Lagcher

Lars_K

Hoort erbij
9 okt 2016
34
4
0
@ErwinIS200:

Ja! Viel me inderdaad op dat de middenarmsteun stukken hoger is dan in een exemplaar waar ik eerder in reed. Was een automaat. Ben absoluut geen rappe rijder maar de handbak biedt gevoelsmatig toch wat meer levensvreugde.

Over het schakelen: de bak zelf schakelt oprecht snaarstrak, al lijkt het samenspel met de koppeling niet heel verfijnd. Een 'bonkje' als je van 1 naar 2 schakelt is bijvoorbeeld aanwezig, maar dat schijnt meer karakter van de IS-met-handbak te zijn dan echt iets dat aandacht verdient.
 

ErwinJDM

Stamgast
16 aug 2015
1.396
219
63
Dat bonkje heb ik ook idd... tzjah... stoor me er niet meer aan :) ik heb ook erg veel plezier van de handbak :) en de verhoogde armsteun ;) haha
 

Lars_K

Hoort erbij
9 okt 2016
34
4
0
Vooral zwaar onder de indruk van het onderstel, zelden zo'n fijne mix van comfort en dynamiek onder mijn kont gehad in deze prijsklasse. Altijd Japans gereden, maar het Lexus-gehalte is een zeer waardevolle toevoeging.
 
  • Leuk
Waarderingen: Erwin Lagcher