Aanslaan verbrandingsmotor bij start

Antropos

Nieuw hier
15 jul 2011
18
0
0
Als ik 's morgens van huis ga en ik zet het hybridesysteem aan, slaat na enkele seconden t?ch de verbrandingsmotor aan - ook al rijd ik niet weg. Waarom?! De batterij geeft aan dat deze voor circa 70% vol is. Iemand enig idee wat de gedachte hierachter is? Voor mij gevoel moet de verbrandingsmotor gewoon uit kunnen blijven totdat de batterij te leeg raakt.
 

tri

Actief
6 nov 2011
215
1
0
Re: Aanslaat verbrandingsmotor bij start

de thermische motor wil zo snel mgl. op de juiste werkingstemperatuur komen dus start hij zich onmiddellijk en blijvend.(tot de juiste temp is bereikt)
Druk op de EV knop als je zuiver elektrisch wil rijden
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Re: Aanslaat verbrandingsmotor bij start

Overigens hoeft het puur elektrisch wegrijden niet perse economischer te zijn, afhankelijk van omstandigheden, aangezien e.e.a. weer 'teruggewonnen' dient te worden.

Het hybride management is overigens redelijk 'smart' uitgevoerd, om een gebalanceerd verbruik te bewerkstelligen.
 

Antropos

Nieuw hier
15 jul 2011
18
0
0
Re: Aanslaat verbrandingsmotor bij start

Termin8r zei:
Zie pagina 194 van de handleiding.

Thnx! Het is nu helder waarom het zo werkt. In mijn geval wel jammer, want op het moment dat de verbrandingsmotor op temperatuur is, zit ik op de snelweg en slaat de verbrandingsmotor ook niet meer af totdat ik op werk aankom en de auto parkeer. Ik kan natuurlijk wegrijden in de EV-modus, maar dan kun je niet harder dan 30 km/uur anders slaat de verbrandingsmotor alsnog aan. En 30 km/uur rijden vindt het achteropkomend verkeer geen succes. Het blijft jammer dat je niet gewoon 50 km/uur kunt rijden in EV ook al zou dat maar voor een korte afstand zijn.
 

tri

Actief
6 nov 2011
215
1
0
Re: Aanslaat verbrandingsmotor bij start

De computer wil dat de motor een 80?C haalt: optimale verbranding en weinig slijtage.Hij zal dus de motor permanent aanhouden
 

Termin8r

Actief
12 apr 2011
249
3
0
Re: Aanslaat verbrandingsmotor bij start

Antropos zei:
Termin8r zei:
Zie pagina 194 van de handleiding.
Ik kan natuurlijk wegrijden in de EV-modus, maar dan kun je niet harder dan 30 km/uur anders slaat de verbrandingsmotor alsnog aan. En 30 km/uur rijden vindt het achteropkomend verkeer geen succes. Het blijft jammer dat je niet gewoon 50 km/uur kunt rijden in EV ook al zou dat maar voor een korte afstand zijn.
Ik denk dat EV-modus 'not available' is als de motor koud is, om de redenen die op pagina 194 van de handleiding staan. Dat is althans mijn ervaring.

Overigens kun je uitstekend 50 en zelfs 70 rijden in EV-modus. Ik doe het dagelijks, zodra het hybridesysteem warm is. Niet omdat ik op de EV-knop ram, maar omdat m'n auto er zelf voor kiest.
 

Antropos

Nieuw hier
15 jul 2011
18
0
0
Re: Aanslaat verbrandingsmotor bij start

Termin8rIk denk dat EV-modus 'not available' is als de motor koud is, om de redenen die op pagina 194 van de handleiding staan. Dat is althans mijn ervaring.

Ja hoor, als de motor koud is kan ik gewoon in EV wegrijden. Alleen zodra ik dan boven de 30 km/uur kom, slaat de verbrandingsmotor aan met de melding "excessive speed".
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Re: Aanslaat verbrandingsmotor bij start

Die melding heeft denkelijk te maken met de opwarmfase (S1 t/m S4 volledig operationeel) en afhankelijk van hoe koud de motor initieel is/was (b.v. een verwarmde garage of buiten gestaan). Waarschijnlijk heb je nog niet de laatste fase bereikt en is de snelheid nog beperkt.

Je zult wellicht merken dat als je een tijdje rijd, wat stoplichten tegenkomt (idle procedure), de EV-mode hogere snelheden aankan en de benzinemotor zodoende minder snel aanslaat.
 

ctlexus

Hoort erbij
28 sep 2011
56
0
0
Re: Aanslaat verbrandingsmotor bij start

Maar 50 km/u is volgens mij wel de max waarop je EV-only kan aanzetten, bij 51 km/u geeft die bij mij al aan dat ik te hard rij
 

Mr. Lexus

Hoort erbij
16 okt 2011
43
0
0
Re: Aanslaat verbrandingsmotor bij start

Dat weet ik, maar je kunt hem dan niet in EV-modus zetten door op de knop te drukken, dan geeft die aan dat je te hard rijdt

Met een fluwelen voetje gas geven (na het terug nemen van het gas) zorgt er voor dat tussen de 60 a 70 km/u de electromotor het ook even alleen kan/gaat doen.