Accu snel leeg, niet erkende deurklinken en terugroepacties

HondaFan

Actief
16 okt 2018
226
268
63
Afgelopen vrijdag (code oranje met sneeuw, vrieskou en harde wind) had ik een zeer slechte dag met mijn RX. Eerste een dode accu na vier dagen stilstand, waar de pechhulp bij is komen kijken. Na 1.5 uur kwam de beste man en jumpstartte mijn auto.

Daarna moest ik minimaal een half uur rijden door de sneeuw en ijs om de start accu op te laden. Onderweg stopte ik om een stuk ijs weg te halen. Ik maakte de fout om de deur dicht te laten vallen. Naast het accu probleem is er ook een deurklink probleem, deze functioneert soms niet meer bij kou. Daar stond ik met een dichte deur die niet open wilde. Mijn jas met sleutels, telefoon en portemonnee lagen warm binnen in de auto met draaiende motor. En ik stond buiten te vloeken en smekend aan de deurklink te trekken, ook de mechanische override werkte niet. Gelukkig hielp het zout van mijn tranen om het ijs te smelten en ging de deur toch open. Waarschijnlijk mazzel ivm dat de auto al even aan stond en dat de deur voldoende is opgewarmd.

Ik heb mijn beklag gedaan bij de dealer, die daarop heel netjes heeft gehandeld. Men had al wel eerder onderdelen besteld, maar nog niks gepland. Op de maandag na het weekend is de auto opgehaald en woensdag ochtend heb ik zelf de auto opgehaald.

Men heeft de accu voor een ander type vervangen, en ik moet nog even komend weekend een foto maken ervan. Daarnaast heeft men ook een software update uitgevoerd. Ik hoop dat dit de update is die het accu leeg probleem oplost. Einde vorig jaar was ik ook bij de dealer met hetzelfde euvel, maar was er nog geen update. Mochten mensen met hetzelfde euvel zitten, dan kan wellicht een update helpen.

Ook de deurklink is veranderd, er zit nu een kop in de klink die je fysiek kan indrukken. Deze zou niet meer vast kunnen vriezen. Let op de deurklinken uit modeljaar 2023-2024. Deze kunnen dus nog mogelijk het oude type deurklink hebben. Lexus heeft hier dus een terugroepactie voor.

Er is een derde terugroepactie bijgekomen, maar helaas ben ik vergeten wat het exact was. Deze actie wordt ergens komende periode door de RDW gepubliceerd. In totaal stonden er drie RDW acties open, die intussen zijn uitgevoerd.

Als laatste heeft de dealer mijn auto schoongemaakt van binnen en buiten. Met al die pekel is dat wel fijn. Ik had ook net na oud en nieuw door de wasstraat gereden.

Ik ben blij dat de dealer de zaken serieus heeft opgepakt en ook excuses ervoor heeft gemaakt. Het had eigenlijk niet mogen gebeuren, maar ja wat is gebeurd kan je niet meer veranderen. Wel kan je er op acteren en verbeteren, wat men heeft gedaan.

De RX blijft een heerlijke auto om in te rijden en ik heb goede hoop op een verdere probleemloze ervaring, zoals ik ook in mijn vorige gen4 RX had.