Achterlichten met dagrijverlichting aan?

WestGS300

Nieuw hier
11 nov 2018
10
10
3
Hallo liefhebbers,
Ik zou graag bij m`n IS300H 2014 mijn achterlichten laten branden als de dagrijverlichting aan staan is dit door de dealer in te stellen?
Nu zag ik ergens voorbij komen dat die reflectoren in de achterbumper ook te koop zijn met ledverlichting, kan ik eventueel deze ongestraft aansluiten op de dagrijverlichting?
Iemand een idee welke draad ik daarvoor kan pakken of is de dagrijverlichting apart gezekerd?

Alvast bedankt voor jullie reactie`s
 
Laatst bewerkt:

Sam_IS300h

Actief
8 sep 2022
306
179
43
Gaat naar mijn weten niet lukken, er is geen andere software voor. Toen dagrijverlichting ingevoerd werd, mochten de achterlichten niet branden. Dagrijverlichting achter is pas later toegestaan, maar niet verplicht gesteld. De facelift IS heeft dit daarom dus ook niet.
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
702
628
93
Hallo liefhebbers,
Ik zou graag bij m`n IS300H 2014 mijn achterlichten laten branden als de dagrijverlichting aan staan is dit door de dealer in te stellen?
Nu zag ik ergens voorbij komen dat die reflectoren in de achterbumper ook te koop zijn met ledverlichting, kan ik eventueel deze ongestraft aansluiten op de dagrijverlichting?
Iemand een idee welke draad ik daarvoor kan pakken of is de dagrijverlichting apart gezekerd?

Alvast bedankt voor jullie reactie`s
Ik denk dat dat niet in te stellen is. Toen de dagrijverlichting werd ingevoerd was het uitdrukkelijk de bedoeling dat er alleen aan de voorkant verlichting zou zijn. Inmiddels is het denken hierover veranderd en is het toegestaan ook de achterlichten aan te zetten. Sommige meer recente Duitse auto's hebben inmiddels de mogelijkheid dat als gebruiker te kiezen.

De dagrijverlichting heeft een wat "onvolwassen" geschiedenis. In bijvoorbeeld Zweden was het al decennia verplicht om altijd met licht aan te rijden. Scherpslijpers hebben op een gegeven moment bedacht dat dat toch wel veel extra brandstof vraagt en dat leidde tot de invoering van de minder stroom verbruikende dagrijverlichting en tot allerlei designuitwassen die van de voorkant van de auto's een soort altijd verlichte kerstboom maakten.

In Nederland kwam er na het invoeren van de dagrijverlichting veel kritiek uit politiekringen: door de verplichte verlichting werd discreet volgen van anderen onmogelijk. Omdat er een hele reeks van Duitse auto's was besteld, heeft de importeur en de fabriek zijn best moeten doen omer achteraf een echte politieauto van te maken - waarmee je kon rijden met volledig uitgeschakelde verlichting.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bobusa