activeren koplampsproeiers

AZ88

Actief
2 mrt 2016
172
19
18
Hoe kan ik checken of de koplampsproeiers werken? Horen ze automatisch te gaan samen met de ruitenwissersproeiers? Of hoor je de knop links van het stuur in te drukken waarna de koplampsproeiers hun werk doen? Werken ze alleen bij een x km/u snelheid? Of horen ze het altijd te doen (stilstand, 50 km/u, 130 km/u?) Ik heb het idee dat ze bij mij niet werken namelijk.

Edit: ik had beter eerst de handleiding kunnen pakken. Probleem opgelost: koplampsproeiers werken alleen als de verlichting AAN staan... check!
 

Rene77

Actief
15 mrt 2017
109
14
18
Klopt. En ze gaan tevens wanneer je de voorruit sproeit. Althans de 1e keer. Maar ook alleen wanneer het licht aan is.
 

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
957
498
63
Bij mijn 4GS gaan de koplampsproeiers sproeien om de zoveel keer bij licht op AUTO. Bij licht op AAN gaan ze altijd bij de eerste keer sproeien. Dat is mooi tegen bumperklevers; lekker sproeisel spammen.
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
689
615
93
Bij mijn 4GS gaan de koplampsproeiers sproeien om de zoveel keer bij licht op AUTO. Bij licht op AAN gaan ze altijd bij de eerste keer sproeien.

Het is me allemaal eerlijk gezegd nog niet helemaal "glashelder". Ik heb destijds getest of ze werkten - door op de betreffende knop te drukken. Ik weet niet meer op welke stand het "contact" stond, de auto stond binnen, de verlichting op auto - en die brandde. Werken deden ze inderdaad - de koplampen werden nat. Begrijp ik nu goed dat ze, rijdend met de verlichting op "auto" na een bepaald aantal keren voorruit sproeien ook eens een keer meedoen? En dat wanneer de verlichting "aan" staat je bij iedere eerste keer voorruit sproeien ook de koplampen sproeit? Dat lijkt me een goede oplossing, maar waarom heb je dan nog een aparte knop om alleen die koplampsproeiers in werking te stellen zonder dat je ook de voorruit nat sproeit?

De beschrijving in de 4GS handleiding is een voorbeeld van hoe je het naar mijn gevoel niet moet uitleggen: er wordt van alles opgesomt wat je zoal kunt of kunt instellen, maar de uitleg waarom een bepaalde keuze onder bepaalde omstandigheden de meest geschikte is ontbreekt helaas. En zoals ook bij andere instelmogelijkheden: "auto" doet meestal wat je zou willen - blijf er af lijkt vaak het beste te werken :)
 

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
957
498
63
Het is me allemaal eerlijk gezegd nog niet helemaal "glashelder". Ik heb destijds getest of ze werkten - door op de betreffende knop te drukken. Ik weet niet meer op welke stand het "contact" stond, de auto stond binnen, de verlichting op auto - en die brandde. Werken deden ze inderdaad - de koplampen werden nat. Begrijp ik nu goed dat ze, rijdend met de verlichting op "auto" na een bepaald aantal keren voorruit sproeien ook eens een keer meedoen? En dat wanneer de verlichting "aan" staat je bij iedere eerste keer voorruit sproeien ook de koplampen sproeit? Dat lijkt me een goede oplossing, maar waarom heb je dan nog een aparte knop om alleen die koplampsproeiers in werking te stellen zonder dat je ook de voorruit nat sproeit?

De beschrijving in de 4GS handleiding is een voorbeeld van hoe je het naar mijn gevoel niet moet uitleggen: er wordt van alles opgesomt wat je zoal kunt of kunt instellen, maar de uitleg waarom een bepaalde keuze onder bepaalde omstandigheden de meest geschikte is ontbreekt helaas. En zoals ook bij andere instelmogelijkheden: "auto" doet meestal wat je zou willen - blijf er af lijkt vaak het beste te werken :)

Ik heb volgens mij geen dedicated knop voor koplampsproeier of ik heb echt met m'n neus zitten kijken. Kan me wel herinneren dat m'n 3GS zo'n knop had.
Kun jij me een foto sturen van jouw auto? Ben benieuwd waar de koplampsproeier knop zit.
Jij hebt de pre-facelift 4GS toch? Zou je anders in je signature je wagen willen vermelden? Ik vergeet namelijk altijd wat iedereen hier rijdt.

Om antwoord te geven op jouw vragen:

Begrijp ik nu goed dat ze, rijdend met de verlichting op "auto" na een bepaald aantal keren voorruit sproeien ook eens een keer meedoen?

Dat is wel mijn ervaring, helaas zou ik nog eens empirisch moeten toetsen wat precies de variabelen zijn en hoe vaak en wanneer e.a. gebeurd.

En dat wanneer de verlichting "aan" staat je bij iedere eerste keer voorruit sproeien ook de koplampen sproeit?

Ja, dat heb ik onlangs, rijdend, een stuk of 3 keer achter elkaar getest door steeds de knop van AUTO naar AAN te draaien en vervolgens de ruitenwissersproeier hendel te doen. En iedere keer was het een zee van schuim.

Nog een passage uit de handleiding gevonden die stelt dat elke 5x de sproeiers worden ingeschakeld en altijd de eerste keer bij het aanzetten van de koplampen.
 

Bijlagen

  • 2020-08-14_17h05_32.png
    2020-08-14_17h05_32.png
    70,1 KB · Weergaven: 78

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
689
615
93
Kun jij me een foto sturen van jouw auto? Ben benieuwd waar de koplampsproeier knop zit.
Jij hebt de pre-facelift 4GS toch?

Het is inderdaad een 4GS in Luxury Line uitvoering, geimporteerd uit Frankrijk en daar voor het eerst geregistreerd in maart 2013.



Klik op de afbeelding voor een grotere versie Naam: Screenshot - 15-Aug-20 , 12_05_34.png Bekeken: 0 Grootte: 181,7 KB ID: 175701
In mijn nederlandse handleiding wordt de bediening van de koplampsproeiers als volgt omschreven:

"De koplampsproeiers kunnen worden bediend als

?Het contact AAN en de lichtschakelaar AAN staan.
?Aan de ruitensproeier gekoppelde werking
Als de ruitensproeier wordt bediend terwijl het contact AAN staat en de koplampen
zijn ingeschakeld, werken de koplampsproeiers eenmaal."

In de afbeelding is het de gele knop, de knop rechtsonder uit het plaatje heb ik niet. In de handleiding is er verder geen uitleg over de koplampsproeiers anders dan het hierboven geciteerde. Wel is er een uitgebreide beschrijving hoe de ruitewissers en sproeier te bedienen, waarbij onderscheid wordt gemaakt tussen de uitvoering met en zonder regensensor maar waar niets wordt opgemerkt over de koplampsproeiers.

De handleiding wijkt dus af van het door jou meegezonden voorbeeld. Het kan zijn dat mijn handleiding niet precies van de juiste jaargang is, de mogelijk oorspronkelijk meegeleverde Franse versie was niet meer bij de auto toen ik deze kocht en de handleiding die ik bij de auto kreeg was er een die de dealer had liggen.