Advies gevraagd: velgen en banden RX 450h

Darkmatter

Actief
18 nov 2017
310
251
63
Momenteel staat mijn RX op 20" wintersloffen. Als ik naar buiten kijk lijkt de winter inmiddels aardig op zijn retour dus over een tijdje moeten er andere banden onder. De vraag is nu: wat voor? Er bestaan voor 20" geen all-seasons in de juiste maat dus ik heb 3 keuzes:

1. Ik laat zomerbanden op de huidige velgen zetten. Dat zal ongetwijfeld het beste rijden maar dan kan ik niet zelf terug naar winterbanden wisselen. Bovendien is te vaak wisselen niet goed voor band en velg.
2. Ik koop andere velgen met zomerbanden. Nadeel hiervan is dat ik dan de winterset ergens moet bewaren en dat neemt een hoop ruimte in.
3. Ik verkoop de huidige velgen en koop nieuwe 18" of 19" met all-seasons. Met kleinere velgen zou het iets zuiniger moeten rijden en wat comfortabeler moeten zijn maar is door de slappere wangen van de banden het stuurgedrag misschien ook wat minder. Heeft iemand ervaring met het verschil tussen 20" en 18"?

Welke optie zouden jullie kiezen, en waarom?

Jarno
 
Laatst bewerkt:

Rico50

Hoort erbij
31 jan 2022
34
17
8
Momenteel staat mijn RX op 20" wintersloffen. Als ik naar buiten kijk lijkt de winter inmiddels aardig op zijn retour dus over een tijdje moeten er andere banden onder. De vraag is nu: wat voor? Er bestaan voor 20" geen all-seasons in de juiste maat dus ik heb 3 keuzes:

1. Ik laat zomerbanden op de huidige velgen zetten. Dat zal ongetwijfeld het beste rijden maar dan kan ik niet zelf terug naar winterbanden wisselen. Bovendien is te vaak wisselen niet goed voor band en velg.
2. Ik koop andere velgen met zomerbanden. Nadeel hiervan is dat ik dan de winterset ergens moet bewaren en dat neemt een hoop ruimte in.
3. Ik verkoop de huidige velgen en koop nieuwe 18" of 19" met all-seasons. Met kleinere velgen zou het iets zuiniger moeten rijden maar is het stuurgedrag misschien ook wat minder. Heeft iemand ervaring met het verschil tussen 20" en 18"?

Welke optie zouden jullie kiezen, en waarom?

Jarno
Ik zou kiezen voor optie 4: Geen winterbanden meer, ik rijd al vanaf de jaren 90 zonder winterbanden wat toen ook nog geen Hype was.
De laatste 10/15 jaar lijkt het een trend dat iedereen ineens winterbanden wil hebben terwijl de winters steeds minder intens zijn geworden.

Enige reden voor mij zou zijn als je jaarlijks op wintersport gaat en de meerwaarde ook tot zijn recht komt maar anders......
 

Darkmatter

Actief
18 nov 2017
310
251
63
Winterbanden hebben ook in Nederlandse winters wel degelijk hun nut. Het omslagpunt ligt zo rond de 7°C en lager, en dat is iets wat in Nederland nog wel regelmatig voorkomt. Daarnaast ga ik ook weleens in de winter op vakantie in Duitsland en Oostenrijk, geen wintersport maar de kans op sneeuw is wel aanwezig. Ik neig daarom zelf het meest naar 2 of 3 zodat ik óf niet hoef te wisselen, óf zelf kan wisselen naar behoefte. Ook bij 2 vraag ik me echter af wat het effect zal zijn op brandstofverbruik, comfort en rijgedrag.

Jarno
 
  • Leuk
Waarderingen: Johno

Darkmatter

Actief
18 nov 2017
310
251
63
Ik ben inmiddels tot de conclusie gekomen dat optie 2, extra velgenset met zomerbanden, het beste is. Ik heb op meerdere plaatsen gelezen dat all seasons bij grotere diameters en zwaardere auto's steeds slechter gaan presteren i.v.m. zomerbanden. De vraag is nu: ga ik voor 19" of 18"? Heeft iemand ervaring met 18" velgen onder de RX? En weet iemand misschien een goed adresje in omgeving Rotterdam? Ik had al een prijs opgevraagd bij een klein bedrijf in de buurt en die vraagt €2200 voor velgen, banden en TPMS sensoren. Online vind ik prijzen van €1600 - 1800 en van dat prijsverschil kan ik ook 2x tanken... :rolleyes:

Jarno
 

kiwicupra

Actief
25 apr 2021
132
92
28
Ik ben inmiddels tot de conclusie gekomen dat optie 2, extra velgenset met zomerbanden, het beste is. Ik heb op meerdere plaatsen gelezen dat all seasons bij grotere diameters en zwaardere auto's steeds slechter gaan presteren i.v.m. zomerbanden. De vraag is nu: ga ik voor 19" of 18"? Heeft iemand ervaring met 18" velgen onder de RX? En weet iemand misschien een goed adresje in omgeving Rotterdam? Ik had al een prijs opgevraagd bij een klein bedrijf in de buurt en die vraagt €2200 voor velgen, banden en TPMS sensoren. Online vind ik prijzen van €1600 - 1800 en van dat prijsverschil kan ik ook 2x tanken... :rolleyes:

Jarno
Hey Jarno,
Misschien niet de meest fancy bandenzaak. Maar wel eerlijke jongens met verstand van zaken. Je kan eens gaan praten daar.
Bouman Autobanden Rotterdam
 

Cmaster

Nieuw hier
16 apr 2021
24
16
3
Beste,
Ter info. Ik heb all season banden zitten in de maat 255/50/20 van het merk pirelli scorpion zero. Deze worden aanvaard op de technische keuring.
 

Rx450rijder

Nieuw hier
24 feb 2023
16
3
3
Ik heb zelf inmiddels ook 19" velgen met all-season banden. Dit rijdt erg comfortabel en aangezien ik elk jaar op wintersport ga, komt dit erg goed uit.

Mijn Rx450h had eerst wel de twee sets. Hierdoor heb ik nog een originele set BBS velgen voor de Rx450h over - 18" zijn deze. Daar zitten nog wel banden op, maar met nauwelijks profiel. Mocht je geinteresseerd zijn, mag je ze voor een leuk prijsje komen halen.
 

Darkmatter

Actief
18 nov 2017
310
251
63
Bedankt voor het aanbod maar het is inmiddels een jaar geleden, en ik ben al voorzien.

Jarno
 
2 okt 2021
200
121
43
Ik heb zelf inmiddels ook 19" velgen met all-season banden. Dit rijdt erg comfortabel en aangezien ik elk jaar op wintersport ga, komt dit erg goed uit.

Mijn Rx450h had eerst wel de twee sets. Hierdoor heb ik nog een originele set BBS velgen voor de Rx450h over - 18" zijn deze. Daar zitten nog wel banden op, maar met nauwelijks profiel. Mocht je geinteresseerd zijn, mag je ze voor een leuk prijsje komen halen.
Zouden die ook op de NX passen ? Heb daar momenteel 225/60-18’’ op staan