Advies over winterbanden

Irene

Nieuw hier
18 okt 2016
3
0
0
Dag allemaal. Kan iemand mij helpen met mijn dilemma? Ik ga met de auto op wintersport en ik weet niet wat verstandig is, alleen winterbanden aanschaffen of nieuwe velgen met winterbanden, naar een lexus-dealer of naar een andere garage? Kan alleen een Lexus-dealer de banden met velgen monteren (sensoren)? Als iemand mij wil adviseren, heel graag. Ik heb er echt geen verstand van. Groet, Irene
 

DirkR

Hoort erbij
26 jul 2012
75
0
0
Voor welk type lexus is het? Ik zou voor winterbanden en velgen gaan. Dat is makkelijker wisselen tijdens de winter.
 

toyboy

Actief
22 jan 2012
301
9
18
Ik zou een extra set stalen velgen aanschaffen en een A-merk winterband laten monteren (Continental/Michelin/Dunlop/etc.). Afhankelijk van het feit of het TPMS-systeem met of zonder sensor werkt zul je dan ook een extra set sensoren aan moeten schaffen (of een niet werkend TPMS systeem accepteren gedrurende de tijd dat je met de winterbanden rijdt). Iedere bandenboer kan dit voor je regelen: als geld geen rol speelt ga je hiervoor naar een LEXUS dealer :).

Het voordeel van een extra set velgen met winterbanden is dat je deze zelf kunt monteren/opslaan (anders 2x per jaar naar de dealer/bandenboer om banden om te laten leggen/balanceren en met wielen heen en weer zeulen/op laten slaan).

Daarnaast spaar je de lichtmetalen velgen (pekel) en kun je ook de binnenzijde een keer goed schoonmaken!
 
Laatst bewerkt:

Irene

Nieuw hier
18 okt 2016
3
0
0
Dank jullie wel voor het meedenken. Ik ben iets dichter bij de beslissing gekomen. :thumbsup:
 

henkyap

Actief
3 nov 2014
210
17
18
Ik heb gelukkig geen sensoren op de wielen, maar ik zou ze in de reserve band mikken. Ze moeten allemaal druk meten, met een bepaalde tolerantie tussen de bandenspanningen. In de reserveband meten ze allemaal dezelfde druk. Geen gezeik meer met sensoren.
 

TwaMu

Actief
13 mei 2015
233
19
18
Ik rijdt nu een jaar op Michelin Cross-climate vier seizoenen band, deze bevallen mij uitstekend, je hoeft niets meer te wisselen. Van de zomer 4800 km gereden in een erg warme omgeving daar deden ze het ook geweldig,Ook een geweldige band in de sneeuw en natte en zeer natte weg. De slijtvastheid daar ben ik zeer over verbaasd heb er nu 30.000 km meegereden en zijn nog 70% qua profiel. Een echte aanrader als je niet wilt wisselen van zomer-winterbanden.
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Stomtoevallig heb ik van de week een (overigens duitse) test gelezen van all-season banden. De slotconclusie was dat de twee beste bandensets het qua prestaties bij lange na niet haalden in vergelijking met afzonderlijke sets zomer- en winterbanden. Ondanks toelating op de EU-markt zouden de all-seasonbanden enkel bestaansrecht kunnen genieten in met name de noordelijke (en algemeen vlakkere) deelstaten van Duitsland. Dus (op Zuid-Limburg na) ook compleet Nederland. Nu schrijf je dat je op wintersport gaat, dus je gaat duidelijk ander gebied opzoeken.

Ik kan je uit eigen ervaring zeggen dat je zeker met een achterwielaandrijver (zo'n beetje op de CT na alle Lexus'en) in de witte prut graag op serieuze winterbanden wilt staan. Ook daar waar eventueel sneeuwkettingen verplicht zijn. Oh... nu ik de sneeuwkettingen aanhaal: Mijn IS bijvoorbeeld mag met de gevoerde bandenmaten NIET worden voorzien van sneeuwkettingen. Is ook wel iets om even in de gaten te houden of dat bij jouw/jullie Lexus ook speelt, vooral als je een gebied opzoekt waarin sneeuwkettingen wel verplicht zijn...

Wat bandenmerken betreft: ik heb jarenlang meegedaan met de A-merk gekte. Ieder zijn ding, maar ik ben er inmiddels achter dat ook voor slechts 30% van het A-budget prima winterschoeisel op de markt is. Onze twee auto's gaan zo meteen goed voorbereid hun derde winter in op Nexen Winguard. In vergelijking met een A-merk heb je dan een (LM-)velg zo ongeveer gratis bij de band.

;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Bluedeamon

L-expert

Hoort erbij
4 sep 2008
32
2
8
Hallo Irene, voor welke Lexus is het?

Het mooiste is een complete set, maar afhankelijk van hoeveel km's je rijdt per jaar en je budget kan een losse bandenset ook prima zijn. Afgelopen jaren hebben uitgewezen dat de huidige banden zonder moeite een keer of 2/3 gemonteerd en gedemonteerd kunnen worden..
 

Eemstede

Nieuw hier
2 nov 2016
2
0
0
Goede middag leden van dit forum,
ik rijd sinds een half jaar een ct200h (2012); nu kan ik een set velgen + winterbanden overnemen van een Priusrijder (maten205/55 R16 91H).
Volgens iemand bij Louwmans Amersfoort zou dat moeten kunnen. Heeft iemand hier ervaring mee ?
Daarbij een tweede vraag; ik heb niet het idee, dat ik ventielen heb, die de spanning meten en doorgeven; is het dan ook makkelijker om banden (eventueel zelf) te wisselen ?

Met vriendelijke groet,

Frank.
 

2000Turbo

Hoort erbij
25 jan 2011
60
18
8
Dag Frank,

Ik heb nog een set voor de ct200h liggen. Velgen geen schade en netjes in de wielwax.
Banden goed. yokohama. wielbouten inclusief.

wil er graag van af.

gr. chiel
 

Eemstede

Nieuw hier
2 nov 2016
2
0
0
Dag Chiel,
de set heb ik in principe al, voor een heel schappelijke prijs; ik wil alleen weten, of ik die kan gebruiken.
Zo niet, dan meld ik me weer.

Gr Frank.
 
21 jan 2014
250
17
0
In Autoweek 44 van deze week staat een uitgebreide winterbandentest. Ideaal als er nog een keuze gemaakt moet worden.

Bij mn lease CT werk ik met losse banden welke op de standaard wielen worden gemonteerd. Voor mijn IS300 SportCross heb ik een 2e set wielen met Michelin Alpin winterbanden.