Airco Filter vervangen

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
599
50
28
Al enige tijd heb ik het idee dat m'n airco/interieur filter aan vervanging toe is. Hij begint een beetje te ruiken. Hebben jullie ervaring met het vervangen van dit filter?
 

KWP

Stamgast
7 nov 2010
1.790
1
38
Ja dit is heel eenvoudig:

Open het dashboard kastje, trek de zijkanten van het kastje iets naar binnen waardoor de begrenzings pennetjesvrij komen aan de zijkanten, open het kastje nu nog verder. Nu zie je onderin 2 pennen van de scharnieren, deze moet je eruit schuiven. Nu kan het kastje eruit.

Nu kijk je tegen het laatje aan waar het filter in zit, te herkennen aan /\ UP, trek dit laatje naar je toe en zie hier het (smerige) filter.


(als je dit gaat doen wil je dan stapsgewijs foto's maken en die even naar mij mailen? Maak ik een how to hierover)




gr. koen
 

KWP

Stamgast
7 nov 2010
1.790
1
38
Komop jongens, stop lekker origineel in die auto's.... Vinden jullie dat niet zonde om 'goedkope rommel' in zo'n dure auto te stoppen?

De dealer heeft ze op voorraad en de Toyota dealer kan m bestellen voor je.




gr. koen
 

Jeroen

Stamgast
16 mei 2011
1.995
3
38
ik snap wat je bedoelt koen!

maar een interieurfilter is een interieurfilter of je die nu bij de dealer haalt of ergens anders vandaan toch?
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Al enige tijd heb ik het idee dat m'n airco/interieur filter aan vervanging toe is. Hij begint een beetje te ruiken.

Het kan ook zijn dat je airco aan een reinigingsbeurt toe is.

Weet iemand of de interieurfilters van Lexus voorzien zijn van een koolstoffilter?
 

KWP

Stamgast
7 nov 2010
1.790
1
38
De filters zijn er in normaal en actief koolstof, is maar net wat je wenst. Al denk ik dat de duurdere klasses een actieve standaart hebben.

Niets is zo goed als origineel, al komen sommige imitatie delen in de buurt.



gr. koen
 

Jeroen

Stamgast
16 mei 2011
1.995
3
38
dus toch een verschil!
excuus koen nooit geweten dat dit soort filters ook in auto's voorkwamen....
van de keuken wist ik het wel maar goed!
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Bij de dealer heb je vaak een voorbeeld bij de receptie over normalefilters en koolstoffilters.. tenmisnte tot zover heb ik dat bijna bij alle toyota/lexus dealers gezien.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Al denk ik dat de duurdere klasses een actieve standaart hebben.

Als ik zoek (voor de GS300 2K), kom ik redelijk snel uit op een Denso W0133-1624820 actief koolstoffilter. Mijn dealer heeft het filter destijds vervangen, maar het is beslist geen koolstoffilter. Ik ga er maar vanuit dat ze het goede hebben gemonteerd.

Of de auto was destijds toch niet duur genoeg (ahum), of kwamen die filters er pas later in..

Maar goed, wat niet is, bestellen we zelf wel! :D
 

KWP

Stamgast
7 nov 2010
1.790
1
38
Het zou goed kunnen dat er vanuit de fabriek een gewone in zit, en dat er vervolgens bij de 1e wissel een actieve in gaat, dat is bij de nieuwe Prius zo.

De koolstof filters zijn ideaal voor mensen met allergieen, zijn zeer fijne filters met een goede werking. Ze zijn wel een tikkie duurder als normale.


Ik had toevallig de mijne er nog uit gehaald om de airco te reinigen, dat ding is al super smerig na 10.000 km :O
Bij de beurt maar weer een nieuwe erin denk ik....




gr. koen
 

KWP

Stamgast
7 nov 2010
1.790
1
38
Dat kan wel, maar hoort eigenlijk niet. + Dat er van Lexus/Toyota uit een negatief advies is om de filters uit te spuiten. Dit omdat het gefilterde fijnstof nu explosief vrij komt en je dit vervolgens in staat te ademen, kijk al is het voor je eigen is het niet zo erg een keertje.



gr. koen
 

Jeroen

Stamgast
16 mei 2011
1.995
3
38
ah oke inderdaad stel je zou het elke dag moeten doen dan wordt het een ander verhaal!
beter gewoon een nieuwe erin zetten ;)